Ja, daar heb je ook gelijk in hoor, ik zit er ook een beetje op te wachten dat hij het van andere kinderen hoort. Zo kwam ik er ook achter en heb er geen trauma van opgelopen. Vindt het ook zoiets om zelf te vertellen, kan het niet over mijn hart verkrijgen. Zijn beste vriendje gelooft ook nog dus dat helpt ook niet echt
Hier ook 9 en wordt ook in januari 10 en in denk een 2tal maanden geleden verteld. Hij geloofde in alles, echt alles. Kwam het op tv, youtube of verhaaltje in de klas en het bestond voor hem Dan speelde ik ook maar een beetje mee. Zei bijvoorbeeld niet dat iemand bestond maar hij geloofde bijvoorbeeld in de tandenfee dus dan legde ik ook maar een muntje onder zijn kussen. En 2 maanden geleden viel weer een tand uit en zei hij : mama, zeg nu eens, de tandenfee bestaat niet he? Toen heb ik dat wel verteld waarop hij zei : en Sinterklaas dan? Die bestaat denk ik ook niet he? Ook verteld. Toen zei hij : de kerstman bestaat wel, ik heb eens een YouTube filmpje gezien. Die had een camera verborgen om de kerstman te filmen en die stond er daadwerkelijk op Een week later kwam hij uit zichzelf dat die ook niet bestaat Denk dat de kerstman het meest realistisch is ofzo hij met kerst bijna geen speelgoed krijgt maar wel kleren en sokken?
Ik heb altijd heilig geloofd, tot sinterklaas hulp nodig had van minipietjes en of ik wilde helpen. In de brandweerkazerne werd ik gesminckt en toen kwam daar een man die een baard om deed, en sinterklaaskleding aan deed. Toe kwam bij mij het moment dat sint niet bestond en dat ik dat vooral niet moest laten blijken want dan zouden ze me uitlachen... Ik denk dat ik 9 was ofzo, heel laat in ieder geval....
Mijn zoon (8) geloofd ook nog in de Sint ook al weet hij dat het een man is die zich verkleed, net als de pieten.Hij vroeg zich 2 jaar geleden al af hoe het kan dat de sint op zoveel plaatsen tegelijk is, hoe komen de schoenen vol enz...Ik heb uitgelegd dat er hulpsinten en pieten zijn, mannen/vrouwen/kinderen die zich verkleden als sinterklaas en piet en dat ouders helpen met cadeau's kopen voor de kinderen.Hij vond het raar dat sint zo oud was , ik heb toen uitgelegd dat het feest al heel oud en een traditie is.Ook in het kort het ontstaan uitgelegd van het feest .Kortom ,alles eerlijk uitgelegd en nog geloofd hij er in...ergens vind ik het wel mooi dat hij er nog in geloofd.Als hij weer vragen gaat stellen pakken we gewoon weer de geschiedenis erbij om het uit leggen en vertel ik weer hoe het zit.
Voor degenen die het willen vertellen, maar niet zo goed weten hoe: ik vind het boek 'Sinterklaas voor grote kinderen' echt een aanrader. Fijne zachte landing.
Ik heb het mijn middelste vertelt toen ze 7 jaar was (na groep 3) omdat de stress te groot was. Was een opluchting voor haar, bleek ook al twijfels te hebben. Ik heb het mijn jongste vertelt toen ze naar groep 5 ging (8 jaar), ze reageerde neutraal. Ze was nooit zo met sinterklaas bezig geweest, leek haar weinig te boeien (behalve de cadeaus...). Mijn oudste (wordt 16 jr, functioneert op niveau 6-8 jaar)... tja. Die gaat al jaren helemaal op in Sinterklaasverhaal en moest hard lachen toen jongste vorig jaar tegen hem zei dat papa en mama de cadeaus kochten. "Dat kan toch helemaal niet!" Ik heb dit jaar maar vertelt tegen hem dat Sinterklaas voor kleine kinderen is en dat ze nu allemaal te oud zijn. Papa en mama zullen nog cadeautjes kopen voor een pakjesmiddag, maar ze kunnen geen schoentje meer zetten. Zo heeft Sinterklaas meer tijd en geld voor de kleine kinderen. Ik heb me voorgenomen om niet te liegen als hij vragen heeft, maar ja. hij vraagt zich niets af ... Terwijl hij wel weet dat bijv paashaas niet bestaat (maar ja, die ziet hij ook niet op TV ).
Oudste was 8 en kwam het vragen. Midden in de zomervakantie. Mam... hoe zit dat eigenlijk met sinterklaas? Wat denk je zelf? Hmm. Ik denk dat het niet kan.... maar... hoe kan het dan dat er op de deur gebonkt wordt terwijl wij allemaal in de kamer zijn, en dat er dan cadeautjes voor de deur staan. Dus ik fluister in zij oor: buurman Dat gezicht Jongste is 8 en zit in groep 5 en gelooft in alles. Met kerst kopen we altijd cadeautjes voor elkaar. Hij is erbij als we het kopen en inpakken en onder de boom leggen. Laatst aan tafel over de kerstman. Ik: die bestaat toch niet. Hij: jawel. Echt wel. We krijgen toch altijd cadeautjes Ben maar niet doorgegaan over sint. Zou wel willen dat hij van zijn geloof gaat vallen vanwege de dwalingen ieder jaar. Maar dat zit er nog niet in. Denk dat hij me ook echt niet gaat geloven als ik het vertel.
Die ligt hier ook klaar. Wilde eigenlijk in de zomervakantie het samen met de oudste lezen, maar het kwam er elke keer niet van en inmiddels is ze al weer zo in de sinterklaasstemming dat ik het nu geen goed moment vindt. Misschien in januari
Tja dochter begon er ook alweer over heb nu maar voor genomen om er niet omheen te draaien als in wat vind jij hahah. Ze word 11 dus word wel eens tijd dacht ik zo. Dus ja hier een twijfel geval maar ook wij laten steken vallen hoor. Vraag maar voor je verjaardag. Eerder was het vraag maar aan Sint dus. Maar zij heeft nog geen invloeden van andere kinderen dus tja.
Ik ben nooit volledig meegegaan in het hele verhaal en heb vanaf jonge leeftijd altijd eerlijk antwoord gegeven op de vragen ipv meegaan in een verhaal dat niet klopt. Op een gegeven moment voelt het toch als liegen. Voor mij is eerlijkheid belangrijk. En hoe ouder ze worden hoe ongeloofwaardiger het is. Ook vind ik het een taak van de ouders ipv andere kinderen op het plein. En het verhaal is net zo leuk en bijzonder als ze de waarheid weten.
Wij hebben het rond 8 jaar zelf in de zomervakantie verteld. Ik had het gesprek met je zoon direct gebruikt voor het eind van magische sinterklaas verhaal. 10 jaar is gewoon oud voor het geloven, althans hier in de omgeving.
Ik heb een heel mooi boek: Sint voor grote kinderen. Echt prachtig hoe de geschiedenis verteld wordt en ze een contract moeten tekenen ter geheimhouding. Oudste verteld toen ze 9 was in de zomer en ga ik volgende zomer met de jongste (nu 8, groep 5) ook doen. Als hij het niet al eerder op school hoort. Komt hij heel gericht met vragen pak ik het boek erbij. En ik heb ook altijd uitgelegd dat Sinterklaas alleen voor de kinderen (kleinste) is en daarom op school nu surprises en dat wij met de volwassenen altijd daarom voor elkaar wat kopen. En dat daarom sintpapier en chocolade letters in de winkel te koop zijn. Omdat de grote mensen doen alsof ze Sint zijn. En dat werkt prima.