Mijn hemel, ik weet het even niet meer geloof ik. Het is niet zo dat we niets in huis hebben, maar er mee spelen? Minimaal lijkt wel. Met Sinterklaas zo in aantocht, ben ik het echt even kwijt wat we nou moeten kopen. Samen dingen aankruisen in een boekje? Onbegonnen werk Alles krijgt een kruisje. Ze heeft wel het een en ander van lego, met name van hello Kitty en misschien is het leuk om haar lego uit te gaan breiden? Of is Playmobile toch leuker? Ze vond het My little pony kasteel ook leuk, maar de Pinypon ijsbaan ook wel en barbies ook. In de laatste wil ik best nog wat bijkopen, maar nog niet de 45 euro uitvoeringen zeg maar. Maar iets duurzaams, waar ze plezier aan heeft? Ik weet het dus echt niet. Wat doet ze momenteel? Veel knutselen en kleuren Ze heeft een aantal zoobles. Erg leuke dingen, maar ook daarin merk ik dat het voornamelijk staat te staan en dat geldt voor de rest ook wel. Het poppenhuis (nu op haar kamer), poppen, hello Kitty treinbaan. Het krijgt zo weinig aandacht. Wat is nou handig??
Wat handig is, is om een aantal dingen weg te halen, en om de maand of twee speelgoed wisselen.. klinkt alsof ze nu teveel keus heeft. Als je iets gaat uitbreiden, zou ik barbies doen denk ik. Blijft volgens mij het langst leuk (als ik terugdenk aan mn eigen jeugd).
Afwisselen werkt hier ook goed. Ik heb er voor gekozen om de Playmobil uit te breiden. Daar speelt ze op dit moment het meest mee. Lego lijkt nog wat te moeilijk (en Duplo is ze ontgroeid, maar daar speelde ze wel heel veel mee). Wat hier het meest gebeurd is kleuren, tekenen en knutselen. En lezen en schrijven. Ook heel logisch om daar wat voor/van te kopen dus. Knutselspullen, nieuwe stiften, een boek, enz. zijn mooie wat kleinere cadeautjes altijd, vind ik.
Dat weghalen ja.. dat heb ik pas nog gedaan. Het aanbod beneden is nu dus kleuren/tekenen, doos lego, boekjes en dr zoobles. En boven in haar kamer staat haar poppenhuis en in haar kast liggen de barbies met kleding erbij. En er is boven nog een kamer met een boekenkast en een stoel. De onderste plank is van haar met boeken. Ik vind het zo moeilijk. Ze vinden alles leuk en het kost aardig wat allemaal, dus dan wil je ook iets kopen dat duurzaam is. Die kleine goedkope prullen zijn grappig, maar ook zo stuk, waardoor het in de hoek verdwijnt.
M was en is geen speler. Nu wat meer dus ze krijgt ook lego/playmobil/schleich. Ze heeft ooit eens een knutselpakket (zelf samengesteld) gekregen met Sinterklaas. Groot succes.
Mijn dochter doet ook erg weinig met speelgoed. Ze heeft een prachtig poppenhuis, maar daar doet ze bijna nooit wat mee.. Ze houdt wel van knutselen enzo. Ik heb ook wel gedacht aan dingen van playmobil en lego, maar ik vind t gewoon zonde.. Wat zij krijgt: - mega mindy verkleedpak (dat doet ze wel geregeld, maar vnl met vriendinnetjes) - flamingo schoentjes (met hakjes dus, ook voor in de verkleedbox). - springtouw - roze strijkkralen, heeft ze in dr schoen gehad - cd speler met microfoon - skeelers+schaatsen (onderkant kun je omwisselen) Als ze van knutselen houdt, is een make up pop misschien wat? Mijn dochter vindt vlechten ook wel leuk. Ik zit nog te denken aan misschien iets van een borduursetje, met een stompe naald. Ze wil altijd meehelpen als ik iets doe met naald en draad.
Mijn dochter heeft dezelfde leeftijd en daarom zal ik at dingen opnoemen die hier een succes zijn en wat ze krijgt: - HABA spellen (voor boomgaardje wordt ze wat te klein maar vind ze geweldig, nu krijgt ze een spel voor 5+ jaar. Deze spellen zijn kwalitatief heel goed en minder duur dan bijv Int. of BS) - magneetletters en magneetcijfers voor haar krijt- en schilderbord van Ikea. Dit bord kost 15 euro dacht ik en is echt een succes! - petshop poppetjes - potloden; voor de kleinduimpje wordt ze te groot. Ze krijgt nu voor een juiste pengreep grote 3 kantige potloden (Lobbes, bestel er ook een puntenslijper bij voor 3 kantige potloden) - tekendoos, zo'n ouderwetse. - strijkkralen en dan vooral de neonleuren en glow-in-the-dark - kleur je knuffel + textielstiften (lobbes 8 euro incl stiften, na het wassen kan ze weer opnieuw) - speeltent, dit blijft een succes - zoekboek (dit is al maanden een succes, een zoekboek is een boek zonder tekst en met gedetailleerde tekeningen.Langs de kant staat een figuurtje met een getal erbij. Deze moet ze dan zoeken in de afbeelding. Mijn dochter is erg bezig met tellen op het moment) - raamstiften van de HEMA (gaat er zo af met een papiertje) - letterstempels van de HEMA - schoolbeker en broodbakje? - pantoffels? - pyjama? Als dingen blijven liggen of snel vervelen geef ik dingen die je verbruikt, opgaan en dan weer weg zijn Bij Lobbes vind ik het speelgoed goedkoper en anders dan bij de bekende speelgoedwinkels. Zo vind je nog eens wat!
Ja, de spellen van Haba zijn hier ook favoriet. Zit ik ook aan te denken om iets bij te kopen. En ook iets waar ze echt alleen mee bezig kan. Ik heb hier een kast vol met knutselspullen liggen. Allemaal verjaardagskadootjes nog. Een speeltent lijkt me ook leuk, omdat ze zelf altijd aan het bouwen is. Maar waar ik dus een beetje bang voor ben is dat ze dan iets aangereikt is dat kant en klaar is en dus de lol er weer af is. Leuk om volwassen te zijn en van alles te willen bedenken he? Vaak is een lap stof en een krijtje al genoeg om plezier te hebben.
Heb je het over mijn dochter?! Die tip van speelgoed wisselen heeft hier ook nooit zin gehad. Nu heb ik laatst iets anders gedaan. Ik heb heel veel speelgoed op zolder gezet en iedere week zet ik iets anders op haar slaapkamer klaar. Dat speelgoed zet ik uit op een tafeltje op haar slaapkamer. Ze is er dan echt een tijdje zoet mee. Sterker nog: ze vindt het helemaal geweldig. Beneden staat nog voldoende speelgoed btw. Hier werd trouwens ook alles aangekruist in het speelgoedboek. Ik vond dat ook moeilijk. Later heb ik mijn dochter gevraagd wat ze het allerliefste zou willen hebben. Dat werkte wel. Uiteindelijk beslissen mijn man en ik wat we voor haar kopen. Wij hebben dit gekocht: - cd van Kinderen voor Kinderen (zat de eerste avond in haar schoen & is echt een hit) - HABA spel: dieren stapelen - Barbie keukentje - dvd Tinkerbell - snoepauto van Littlest Pet Shop - puzzel van Djeco - stiften + glitterpennen - kleurboek - popjes Littlest Pet Shop - playmobil kledingwinkel Genoeg dus! Van mijn ouders krijgt ze de camper van Barbie. Van mijn schoonouders de drakenburcht van Playmobil, een troetelbeer & een poppenfietsstoeltje. Misschien heb je iets aan bovenstaande tips?
Klopt. Alleen nu ervaart ze het als een feestje, omdat ik het al neer heb gezet. Ik zet bijvoorbeeld de speeltuin van Playmobil uit. En ik zet niet te veel neer. Ze heeft bijvoorbeeld een volle bak Playmobil, maar ik zet dan maar 1 ding weg met een paar poppetjes. Het heeft nooit eerder gewerkt. Er is gewoon echt teveel speelgoed (ook veel van mij van vroeger).