Heb even zitten bladeren maar heb het niet kunnen vinden.. Mijn zoontje zegt: 1,2,3,- hoera - daag - oehaha(aap) - wrauw(leeuw) - twiet twiet etc. Laatste woordjes van een liedje zingt hij mee, niet altijd helemaal correct Ja of nee zegt hij niet.. Papa en mama kan hij wel maar noemt ons niet zo.. Mooi en wauw zegt hij ook. En praat vooral veel in z'n eigen taal.. Niet heel veel dus.. Heb al advies gevraagd bij een logopedist.. Ben benieuwd! Hier ook iemand die laat praters heeft? Hij snapt mij voor de rest wel.. Als ik hem iets verbied of vraag om te doen.. En neemt me mee aan de hand om kenbaar te maken wat hij wilt, ik zeg er wel altijd bij. Oh wil je drinken? Of wil je dat ik mee kom spelen? Helaas zegt hij me niet na..
Mijn zoontje is 2,5 (bijna) en praat steeds meer. Gaat ineens als een speer. Een groot deel is nog onverstaanbaar, maar toch kunnen we er steeds meer van maken. Toen hij twee was, maakte hij een paar standaardzinnetjes (hij doet het niet, ik wil die) maar dat hoorde hij vaak van zijn broer. Hij begon als verse twee jarige net met het koppelen van woorden. Mama boek, papa auto. Maar ook geen spraakwaterval hoor. Maar hij brabbelde altijd wel heel veel en dat is oefenen. Nu komen er steeds meer verstaanbare woorden/zinnen tussendoor. Hij zingt ook liedjes, deels zoals het moet, deels zijn eigen woorden. Napraten is ook niet nodig. Als ze het maar horen en vooral als ze je maar begrijpen. Gewoon alles blijven benoemen, wat je doet, wat je wilt en wat je ziet.
Timo gaat nu heel rap met praten. Hele (peuter) verhalen, bv gister vroegen we wat hij had gedaan op de crèche, toen zei hij: boekje lezen, woezel en pip en uil. Bal spelen. Meike jarig, in de gloria. Daar waren we wel van onder de indruk, zoveel had hij nog nooit in één keer gezegd. Hij kan goed zeggen wat hij wel en niet wil en weet echt al veel woordjes. Zinnen van max vier of vijf woorden.
Mijn oudste praatten al heel goed met 1.5 maar mijn middelste praatten pas met ruim twee en nog niet echt duidelijk.
Met 2 jaar zei mijn zoontje wel een aantal woorden en bijvoorbeeld "meer ..." maar eigenlijk te weinig voor zijn leeftijd volgens het CB. Hij begreep alles wel hoor, maar had zelf nog weinig interesse om te kunnen praten.. Sinds een maand (hij is nu 2 jaar 3 mnd) gaat hij als een speer! Ineens vind hij het leuk om alles na te zeggen, kan hij tot 10 tellen, maakt meer zinnetjes, ed! Dus ik denk dat als je een beetje geduld hebt, het bij jou zoontje ook vast goed komt Gewoon blijven stimuleren, dan gaat hij je vanzelf een keer na doen!
Mijn meisje 22, 5 mnd oud, kan nu bewust 326 woorden (heb verder niet meer geteld) En spreekt in zinnen van 2 tot 7 woorden. Zingt liedjes en telt van 1 tot 11. Volgens kinderarts, cb-arts en logopediste ligt ze kwa spraak op ruim 3, 5 jaar. Best lastig want ze is een kwebbelkous tegen iedereen. Word dan ook al tegen de 4 jaar aangeschat terwijl ze 22, 5 mnd is. Over 1, 5 mnd word ze pas 2. Dus ze is bijna 2. Ik vind het wel makkelijk dat ze zo goed praat want ze kan heel goed aangeven waar ze pijn heeft of wat er is. Ook is daardoor haar driftbuien heel weinig Het kan zijn dat jouw mannetje gewoon eerst alles opslaat in zijn geheugen en ineens heel goed en snel gaat praten. En geloof me als hij eenmaal goed gaat praten stopt het mondje niet meer hiji. Mijn dochter heeft veel voorbeelden natuurlijk tussen haar grote broers en veel nichten en neven.
Onze mannetje is 22 maand en gaat sinds hij anderhalfjaar is heeeeel hard maakt al hele zinnetjes kan tellen zingt liedjes.sinds een week merken we dat het nog harder gaat.sinds hij goed praat is het zoveel makkelijker geworden om hem te begrijpen en is hij een stuk rustiger geworden.
Volgende maand wordt meneer twee en heb de woorden nooit geteld maar hij praatte eerder dan dat hij liep. Hij babbelt erover en steeds duidelijker en langere zinnen, zingt ook liedjes en telt van 1-10. Weet eerlijk gezegd ook niet wanneer ze hoeveel woorden 'moeten' zeggen, benieuwd wat de logopediste zegt!
De oudste zei met 1,5 jaar 50 woordjes en met 2 jaar was het niet meer te tellen. Zinnetjes van 2-3 woorden waren het. Bij de jongste beginnen er nu per dag meer woordjes bij te komen. Met haar verjaardag zei ze alleen papa en mama, inmiddels nu zo'n 20 woordjes.
Zinnen van 2-4 woorden Liedjes zingen, soms een beetje aan elkaar geplakt tellen van 1-10, soms nog een beetje doorelkaar als ze aan het spelen is. 1, 3,6,9,TIIIIIIEEEEENNNNN. Als we samen tellen gaat het goed. Geen idee wat normaal is. Maar ik denk dat het ene kind sneller is dan de ander, en dat het in merendeel van de gevallen helemaal goed komt .
Hier een vroege prater, hij zei zijn eerste woord met 8mnd en praat nu in zinnen. Kwa spraak loopt hij dus ook erg voor. Vriendin van mij haar kleine liep veel eerder maar zegt nu alleen mama en eten. Niet te druk om maken, komt goed!
Onze dochter (bijna 2) zegt veel losse woorden. Niet correct, maar ik weert wat ze bedoelt. Haar woordenschat is echt heel groot in vergelijking met onze oudste op dezelfde leeftijd. Zinnetjes bestaan nog maar uit 2 woordjes en die maakt ze nog niet veel.
Ik heb er geen ervaring mee omdat mijn dochter juist een voorsprong heeft op taalgebied. Wat ik wel weet is dat het gebruik van korte zinnen helpt. Voorlezen is ook heel erg goed. Praat ook heel duidelijk (articulatie). Mijn laatste tip is; wees geduldig en geniet van je kindje!
Zinnen van 4 a 5 woordjes. Mama nee jolisa wil dat niet. Of er komt geen beestje he mama. Dn zeg ik nee hoor. Dan zegt ze nee anders mama boos is jolisa kamer. Ze praat echt heel erg goed en het word nu elke dag meer ook echt duidelijk.
Mijn dochter heeft van 24 tot 26 maanden een enorme sprong gemaakt. Ze is nu 26 maanden en praat in (bijna) volledige zinnen zoals 'papa werken, met de auto weg' of 'M. gevallen en pijn aan handje'. Ze zingt liedjes mee, vergeet wel hier en daar n woordje. Kan tellen 5,6,7,8,9 en ze heeft een grote woordenschat. Kan nu in 1 keer een nieuw woord nazeggen en ze geniet hier ook van. Ze verteld verhaaltjes over wat ze heeft meegemaakt, dat vind ik zooo schattig Hier is het ineens heel snel gegaan toen ze naar de peutergroep ging, daar pikt ze van alles op van de andere kids. Ik weet nog dat ze met 20 maanden alleen in twee woorden sprak, dit is ineens heel hard gegaan. Hier dus ook een luisteraar en maanden later pas alles in 1 x reproduceren
Onze dochter van 27 maanden praat steeds beter sinds ze 1,5 is. Had eerst het idee dat ze wat achter liep, maar wrs heeft ze het eerst opgeslagen in dr koppie en pas wanneer ze er zeker genoeg van is, het gereproduceerd Zo ging dat ook met lopen bij haar. Liep weken lang aan een pinkje en vervolgens ineens de halve kamer door Nu praat ze dus zinnetjes van ca 5 woorden achter elkaar, ze begint nu ook met vervoegingen. veel dingen die ze zegt is ook napraten. Haar uitspraak vind ik echter nog wel erg slordig...
Hier nog geen enkel woord.. ook geen mama of papa.. We kregen van de week de uitnodiging (2 jaar) van het consultatiebureau waar in stond dat ze met deze leeftijd meestal al tweewoordszinnetjes maken enzo.. Uhm ja.. Voelde me aan de ene kant een beetje gekwetst.. Maar wij lopen met hem wel bij het revalidatiecentrum nu i.v.m. achterstand.
veel teveel mijn dochter was snel met alles. Met haar spraak ver vooruit. Ze is nu 3 maar praat als een volwassene...mensen staan soms met open mond naar dr te luisteren. Het ene kind is het andere niet de een is heel snel de ander doet er wat langer over. maar uiteindelijk praten ze allemaal.
Wauw veel kindjes praten al goed zeg! En de latere praters zijn in de minderheid ook wel logisch, de uitschieters zijn altijd minder! Ja dat houdt ik ook wel in m'n hoofd van ooit praat hij wel.. Maar ja je zit er nu midden in hè! Ik oefen elke dag wel wat woordjes met em, ik merk dat hij met liedjes zingen de woordjes eerder oppikt als ik t woordje weg laat en hij het in moet vullen.. Dan dat ik zeg, kijk wat een mooie auto, zeg eens auto? Nou dan krijg ik geen reactie!! Haha!