multiculti, wie helpt me brainstormen?!?

Discussion in 'De lounge' started by guppie81, Nov 12, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik mag op mijn school een multiculturele dag organiseren, heel tof! Maar ik kom niet echt heel ver. Ik moet eerst met een plan en kostenplaatje komen, maar dan moet ik dus wel weten wat ik zoek ;)
    Ik wil zoveel mogelijk activiteiten uit verschillende landen, mag ong anderhalf uur duren.
    De uitvoering bedenk ik dan zelf wel weer ;)

Ik heb al bedacht;

- salsa dansen (spanje)

- buikdansen (turkije)

- capoeira (brazilie)

- tai chi

- marokkaans/turks koken

- Afrikaans trommelen

roept u maar!

2. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ik zou aan de verschillende culturen op school vragen of de ouders uiteraard iets willen koken van hun cultuur. De kinderen verkleed laten komen in iets wat typisch is van het land wat ze zelf leuk vinden.

spaanse danseres
    buikdanseres
    mooi gewaad uit turkije of indonesie etc etc

inderdaad die activiteiten die je noemt. alleen zou ik salsa dansen niet uit spanje laten komen maar uit zuid amerika, en paella maken uit spanje of flamenco dansen.

Afrikaanse maskers zelf maken

3. knor

knor Fanatiek lid

Mar 4, 2007
    2,392
    0
    0
    Groningen
    Schotland: Doeldelzak
    ......: Summoworselen met zon pak aan
    Nederland: koekhappen, zaklopen, spijkerpoepen of andere oudhollandse spelletjes.
    China: sminken als chineesje
    amerika: patatkraam

Mischien als je eens op google kijkt dat je nog meer kunt vinden? Het lijkt zo eenvoudig maar bedenk maar eens wat...

4. bellina

bellina Actief lid

Aug 13, 2008
    371
    0
    0
    even een correctie

buikdansen is van oorsprong egyptisch en het meest beoefend in arabische landen , weinig turks aan dus, turken hebben wel een eigen dans daarentegen , halay noemen ze dat als ik me niet vergis

-sushi workshop, japans (aziatisch)
    -hindoestaanse dans , weet niet hoe dat heet!
    -een thee (lounge) hoekje maken met waterpijpen en thee (marokkaanse of turkse thee of zo)
    hoop dat je er een geslaagde dag van kan maken

5. bellina

bellina Actief lid

Aug 13, 2008
    371
    0
    0
  6. debora21

debora21 VIP lid

Jul 4, 2007
    12,280
    0
    36
    Noord Brabant
    of bij china: snoepjes pakken met eetstokjes.

7. debora21

debora21 VIP lid

Jul 4, 2007
    12,280
    0
    36
    Noord Brabant
    high tea = Engels

8. Xmas06

Xmas06 Niet meer actief

Borden kapot gooien = Grieks :)
    Haha, nee hoor is maar een geintje :p

Mijn zus is egyptisch/turks/arabisch of mischien wel grieks! (wat maakt het ook uit :rolleyes: ) buikdanseres doet het al heel wat jaar en je kan haar haar voor niet al te veel boeken ;) .......

9. Beate

Beate Fanatiek lid

Apr 13, 2007
    2,202
    0
    0
    Wij hebben ook elk jaar een multi-culti dag op school (middelbaar onderwijs). Moet er wel even bijzeggen dat ik op een zwarte school werk:

- Leerlingen geven presentaties over hun land van herkomst
    - Er zijn workshops: debatteren, dans, zang, rap etc.
    - Er is een enorm buffet. Bijna alle leerlingen nemen iets te eten mee. Kaartje erbij waar het eten vandaan komt en je hebt een mega-multi-culti-buffet
    - Modeshow (altijd het klapstuk!)

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,157
    8,132
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wij hadden 5 eetstandjes staan van 5 culturen, waaronder NL.

NL viskraam hadden we gedaan, en dan een Turks kraampje, Marokkaans kraampje, Surinaams, en Indiaans. Ook allemaal speciaal gemaakt door mensen van hun eigen afkomst.

Van elke cultuur hadden we een gastspreker die wat over zijn/haar cultuur kwam vertellen en mensen mochten vragen stellen. Ook waren er diverse cultuurgebonden optredens en in de pauze konden de mensen hapjes en drankjes gaan halen bij de kraampjes.

Was echt ontzettend leuk!

11. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Tussendoortjes om de dag een beetje mee aan te kleden:

Vlaamse frieten,
    Franse kaas,
    Duitse worst
    Italiaanse tapenade met stokbrood
    Zweedse ghaktballetjes
    Turkse baklava
    Hollandse Goudakaas
    American Filet op toastje
    Aziatische kloepoek

? zoiets?

12. mamastarlight

mamastarlight Niet meer actief

Wij hebben jaren geleden bij ons op school (toen ik dus nog klein was) een landenmarkt gehouden. mijn vader is engels dus wij hadden met een klasgenootje een engels kraampjes met engelse dingen. een marokaans meisje had een marokaans kraampje.

en het hoeft niet alleen eten te zijn (inkosten voor de school) maar kan ook een info kraampje zijn over de cultuur bijvoorbeeld.

succes!

13. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Hee thanks voor het meedenken!
    Ik moet er wel bijzeggen dat ik op het praktijkonderwijs werk in een zogenaamd "slechte" wijk. Veel vertellen is niet handig, dus activiteiten lijken mij het beste.
    Ik heb het nu wel een beetje op een rijtje, moet nu op zoek naar mensen (Eleni thanks voor de tip, maar is Zwolle niet een beetje ver weg?)
    Zodat ik weet wat de kosten zijn, en daarna kan ik pas de leerlingen vragen.

Een modeshow vind ik wel super leuk, is leuk voor na de lunch! Internationale lunch wil ik sowieso doen!

14. Saaya

Saaya Niet meer actief

Suriname: Pindasoep! :D (heel makkelijk te maken voor de kinderen met wat hulp van de leraren, hebben wij ook eens gedaan vroegâh 8) )

Afrikaans: een Afrikaanse dans
    India: Bollywood
    China: De chinese muur van papier mache maken in het klein(breedte van het lokaal ofzo) ;)

@bellina: ik heb ook geen idee hoe het heet die danssoort, maar heb wel een paar filmpjes van gevonden op youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=afgSUDS7djY welliswaar geen hindoestaanse/indische groep, maar de dans wel! :)
    of deze uit een bollywoodfilm: http://www.youtube.com/watch?v=xUgd9P_AnXQ&feature=related
    dit bedoel je toch? :D

Edit: even gezocht, maar zover ik kan vinden wordt het gewoon Hindi Dance genoemd in het engels.. misschien dat het 'Hemalyaa' is, maar dat zou toch echt iemand die Indisch kan moeten bevestigen :oops:

15. carlijn

carlijn Actief lid

Oct 24, 2005
    440
    0
    0
    zwolle
    Misschien ook nog een leuke tip: als je kiest voor een multi-culti-kookfestijn, kun je de recepten+ foto's van de dag in een boekje zetten. Zo kun je een blijvende herinnering houden......Ik heb ooit op die manier een kookboekje gekregen uit asielzoekerscentrum in Zwolle en gebruik het nog steeds. Simpel, goedkoop en heel doeltreffend....In ieder geval veel plezier en een fijne dag!

16. mamastarlight

wat een super leuk idee!

17. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Oh wat een leuk idee dat boekje!

Ik heb inmiddels contact gelegd met iemand die capoeira workshops geeft, een afrikaans centrum en een orientaals centrum.
    Heb al wat leerlingen gevraagd, dat koken gaat sowieso wel lukken!
    Ook alvast een leerling gevraagd die in een anteliaanse drumband speelt, of hij met wat vrienden een optreden kan doen. Gaat best goed dus :D

18. mamastarlight

leuk joh! mogen wij ook komen?

19. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Hey Gup, je gaat goed meis!

20. carlijn

carlijn Actief lid

Oct 24, 2005
    440
    0
    0
    zwolle
    Klinkt inderdaad erg leuk! Laat je weten hoe het uiteindelijk geworden is (of staat het in de plaatselijke krant, dan lees ik het wel ;) )

Share This Page