Goedemorgen dames! Helaas geen duf topic maar een interesante vraag, en hopelijk weet iemand het antwoord. Mijn vader koopt alles op afbetaling en heeft enorme schulden inmiddels. Wie weet hoe dit geregeld is in een erfenis, want wij als kinderen maken ons wel zorgen dat wij straks voor die schulden op mogen dragen. Het is ons niet duidelijk of zijn schulden zijn "afgekocht" bij zijn overlijden, van één grote schuld in ieder geval niet omdat die schuldeisers nu ook al bij zijn kinderen aan de deur staan voor geld, omdat mijn vader hun heeft wijsgemaakt dat wij dat gaan betalen. Ik heb wat gegoocheld op google maar kom er niet echt wijs uit, wellicht dat hier iemand wat meer juridische kennis heeft? alvast bedankt!
hi lentefee oops..zou toch maar even gaan werken als ik jou was ik weet hier geen antwoord op, dus ik hoop dat imand dat hier wel weet. liefs
bedankt rach ik ben nu al een heel stuk verder ga jij nu eens stofzuigen/ dweilen/ afwassen en erover nadenken hihi. Groetjes
Ik geloof dat de schulden op jullie overgaan, tenzij je de hele erfenis weigert. maar ik weet het niet zeker. wel goed om het even uit te zoeken, anders zit je er straks mee. niet zo leuk van je vader om jullie ermee op te zadelen..
Wat vervelend! Een vriend van ons heeft hetzelfde meegemaakt,zijn moeder had veel schulden. Hij heeft de erfenis geweigerd en hoefde niet op te draaien voor de kosten. Ik zou het eens goed navragen bij een notaris.
ohja, dat was het. je kan de erfenis weigeren, als er meer lasten als lusten in zitten (moet niet blijken dat je avder stiekem multimiljonair is he)
Hai hai, als ik me goed heb laten informeren zit het zo: als je vader komt te overlijden moet je de erfenis afwijzen of accepteren voordat je weet wat de erfenis inhoudt. Nu jij al weet dat er zoveel schulden zijn, accepteer je de erfenis gewoon niet. Dan kunnen ze de schulden niet op jou verhalen. Maaarrrrrr...... mocht hij dan nog stiekem ergens 3 miljoen euro onder een matras hebben liggen kun je daar ook naar fluiten.... Succes.... Groetjes, Lynn
dus... zeg op een goede dag: 'pa ik kom eens even lekker bij jou soppen! dat verdien jij wel! en ik ga speciale aandacht geven aan die plekjes die vaak worden vergeten, zoals onder het matras...oude sokken...de openhaard..onder de vloer...
IK zou ff contcat opnemen met een notaris deze kan het je heel goed uitleggen en heeft ook een folder ervan Nu weet ik uit het verleden toen mijn oma overleed, moeder van me vader, deze had ook schulden bij wehkamp enzo...we hadden de ervenis geweigerd maar deze schuld ging gewoon over.... na veel wikken en wegen en onderhandelen van me vader en de notaris met deze zaak is de schuld komen te vervallen..... dus het is niet zo als je nee zegt dat je gelijk van alles af bent hoor..... tenminste zo was het bij ons..... dus pak het telefoonboek en bel ff... suc6
Rach je weet toch dat ik geen tijd heb voor het huishouden, laat staan bij mn vader (of help je mee, mischien vinden we nog wat) Maar goed, erfenis weigeren kan dus, en aangezien we toch wel weten dat we alleen maar schulden krijgen, zal ik de rest van mn zussen/ broers op de hoogte brengen dat ook hun moeten weigeren. In ieder geval bedankt voor jullie antwoord! Stelt me wel weer gerust.
Je kunt de erfenis meteen verwerpen als je zeker weet dat er alleen maar schulden zijn. Als je het allemaal niet zeker weet kun je ook nog beneficair aanvaarden. Dan wordt er eerst een boedelbeschrijving gemaakt. Dat levert veel rompslomp op en moet je via de notaris en ik dacht ook (zou je bij de notaris moeten navragen...) rechtbank regelen. Daarna kun je dan beslissen of je de erfenis wel of niet wilt.... Bij overlijden moet je trouwens altijd langs de notaris, die zal jullie dan goed kunnen voorlichten...
Klopt want de bankrekening gaat ook op slot en alleen een notaris kan er dan aankomen...al zou er waarschijnlijk niets op staan......maar evt uitkering die gestord word kan hij er alleen afhalen......en zo krijg je ook geen ruzie erom met je broers en zusters...
heb hetzelfde met mijn vader gehad en wat je als erfgenaam kan doen is de erfenis verwerpen. dat doe je dan bij de rechtbank die de erfenis behandeld. als je kinderen heb dan zijn die de volgende in lijn die de erfenis mogen accepteren maar meest logisch is dat die het dan ook verwerpen, zeker als ze nog minderjarig zijn want dan ben jij de wettelijke vertegenwoordiger die voor hun mag handelen. een andere oplossing is, de beneficiaire aanvaarding. dat houd in dat je de erfenis accepteerd maar niet de schulden. als je deze mogelijkheid kiest dat accepteer je de erfenis maar worden eerst de schulden betaald en wat er dan nog overblijft word verdeelt onder de erfgenamen. kijk maar even naar deze link: http://www.erfwijzer.nl/verwerpen-weigeren-erfenis.html http://www.erfwijzer.nl/beneficiaire-aanvaarding.html hier zal je wel het een en ander duidelijk worden. succes!
ik heb dit gehad bij mijn moeder. ik kon ook verwerpen maar heb dat niet gedaan omdat het dan over zou gaan op mijn kinderen. ik heb benificiar aanvaard en mijn zus heeft verworpen. elke deurwaarder/schuldeiser die kwam stuurde ik gewoon door naar de notaris.
Wat lijkt me dat een vervelende situatie, lentefee, kan je vader jullie wel recht in de ogen kijken? Hij zal toch weten dat jullie strax met de schulden zitten? Lizzie
één oude sok voor rach, één oude sok voor lentefee... 8) ------------------------------------------------------------------------- Goed weet voorlopig wel voldoende, ik denk dat we gewoon direct weigeren en dan merk ik wel hoe het in elkaar zit. Niemand heeft nog contact met mn vader dus is ook een beetje moeilijk om het methem te bespreken, maar dat er niks op zijn rekening staat moge duidelijk zijn. Ik zelf heb zoiets van: ik weiger gewoon alles, ook eventueel geld, maar zal het doorgeven aan mn zussen/ broers dan kunnen die zelf kijken at ze ermee gaan doen.
ik zou wel 1 iemand benificiar laten aanvaarden anders blijft het slepen.dan gaan ze heel de familie af.