Sinterklaas Is nep

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door edelweiss, 16 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wij doen het ook zo ongeveer. Ik leg geen nadruk op dat hij echt bestaat maar ook niet dat het echt niet zo is. We leggen de nadruk op het vieren, geven en gezelligheid.

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn zoontje is heel erg van "Bestaat dat" van ridders, piraten, aliens, honden, dino's en ja, dus ook sinterklaas. Ik heb toen dus wel uitgelegd dat hij niet meer bestaat maar vroeger wel en daarom vieren we zo'n leuk feest voor de kinderen. Dan buig je daarna naar "Wat voor lekkers eten we dan allemaal, en weet je nog wat je dan met je schoen doet?" "Ja, en dan doen papa en mama daar kadootjes in!" "Ja, voor sinterklaasfeest" Helemaal prima! Overigens gaan ze in december net zo mee in de drukte als hun klasgenootjes en dan hoor je ze vervolgens nooit over nep of niet bestaan, dan zitten ze er echt midden in. De rest van het jaar weten ze hoe het allemaal werkt :D

3. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier precies zo

4. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Hier ook zo. Ik vind het nog zo leuk dat ze nog gelooft. Ze is 8 en ik denk dat ze er volgend jaar ook nog wel in gelooft. Als ze er zelf mee komt dan vertellen we het wel. Afgelopen jaar zei dr vriendin ineens tijdens het spelen dat het allemaal nep is (meisje is 1,5 jaar ouder) , gelukkig hoorde dochter het niet en konden we duidelijk maken dat het prima is dat zijnhet weet, maar het niet voor een ander mag verpesten.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn kinderen kwamen vorig jaar met vragen en toen hebben we niet gelogen. Eigenlijk begon de middelste die toen nog maar 6 was er mee. Oudste van 8 was compleet geshockeerd en wou het eerst niet eens geloven, haha. Maar de middelste is altijd al een denkertje geweest, dus mij verbaasde dat niet.

Wel hebben we ze gevraagd om er thuis verder niet over te praten. We hebben nog een driejarige die heilig gelooft in Sinterklaas en dat wou ik graag nog even zo houden. Dat vinden ze gelukkig erg leuk, dus ik hoop dat ze het volhouden om mee te blijven spelen.

Ze denken trouwens wel dat Dieuwertje Blok in Sinterklaas gelooft. De middelste zei vorig jaar tegen mij: Mam, zij weet zeker niet dat Sinterklaas nep is, ook al is ze al een groot mens?

6. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Zoon van 7 is ook een denker. Maar geloofd nog heilig. Hoewel.... Laatst vertelde hij me dat hij 'de echte' Sint nooit had gezien. Want op school en bij intocht in dorp komt altijd een neppe. De echte Sint is alleen die op tv. Dus dat verschil ziet hij nu wel.
    En hij is er ook mee bezig waar toch al dat geld voor al die cadeautjes vandaan komt.

7. Jale

Jale Fanatiek lid

8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Hier gelooft de oudste van net 8 ook niet meer sinds vorig jaar.
    De jongste van 6 komt wel met vragen, zoals waarom kan sinterklaas zo oud worden en 'gewone' mensen niet? Dus zou best het laatste jaar voor haar kunnen zijn...

8. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Dochter gelooft al sinds ze 4 is niet meer in Sinterklaas. Op zich erg jammer hoor, maar ze gaat er wel op een leuke manier mee om. Ze loopt met bijna alles een aantal jaar voor en doorziet dat soort dingen op de een of andere manier. Voor de manier waarop ze er over is begonnen en hoe we er mee om gaan is haar leeftijd denk ik niet zo belangrijk.
    Ze is er echt uit zichzelf mee gekomen. 'Mama dat er echt iemand is die cadeautjes koopt voor zo veel kinderen dat kan niet, er zijn gewoon mensen die Sinterklaas en zwarte piet spelen voor hun werk. En koop jij mijn cadeautjes?' Tja, dan kan ik niet meer zeggen dat dat niet klopt. Het eerste jaar vond ze het wel erg spannend bij de intocht of de pieren zouden merken dat ze 'het geheim' wist en daarom geen pepernoten zou krijgen. Toen ze merkte dat er geen verschil gemaakt werd was het goed. We vieren het wel gewoon. Ze weet dat klasgenootjes, neefjes en nichtjes nog wel geloven en ze houdt netjes haar mond. Ze zingt de liedjes mee en geniet net zo als de andere kinderen. Wel vindt ze het belangrijk om te weten wie 'het geheim' ook weten, dat zijn nu 2 neefjes. Ik vertel het de juffen wel zodat die niet raar staan te kijken wanneer ze iets tegen hun zegt. Q maakt ook gewoon een verlanglijstje, wel makkelijk ze zegt nu al 'ik wil ... ook wel hebben maar ik weet dat ik dat toch niet ga krijgen dus schrijf / knip ik dat maar niet uit'.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Gistermiddag helemaal uit het niks zit ze rustig te knutselen en zegt: "mam je weet toch wel dat Sinterklaas een verklede vent is he", alleen de pieten zijn echt.

Dus ik even doorgevraagd hoe dat dan precies zat? Nou sinterklaas is gewoon een man net als papa die zich verkleed als oude man, want "mama, je gelooft toch zelf niet dat zo'n oude man echt alles kan wat sinterklaas doet":D

10. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn dochter van 4 heeft het vorig jaar recht op de man af gevraagd of Sinterklaas echt was en toen heb ik iets gezegd in de trent van "net zo echt als Ariel en Doornroosje". Hij bestaat echt in verhaaltjes en in het spel, maar niet echt in de grotemensenwereld. Voor mijn dochter was het toen min of meer duidelijk. Ze vindt Sinterklaas nog steeds heel leuk, net als alle prinsessen in Disneyland, waarvan ze ergens wel weet dat het actrices zijn, maar het toch leuk vindt om te doen alsof.

Op zo'n manier kun je het volgens mij al best jong vertellen. De lol blijft dan immers nog gewoon bestaan, maar als die shows enzo erom heen verliezen hun kracht om teveel indruk te maken.

11. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje vroeg rond zijn 4e hoe het zat met sinterklaas. Toen ik vroeg wat hij zelf dacht wist hij zeker dat ik het was. Afgelopen week kwamen de echte vragen hoe alles werkt dan. Hij gelooft dus niet maar gaat denk ik komende tijd wel op in alle drukte eromheen. Hopelijk dit jaar iets minder geprikkeld door alles omdat ie nu beter begrijpt hoe en wat. En ben erg benieuwd hoe ie uiteindelijk doet tegen andere kinderen in de klas. Hij weet dat andere kinderen wel geloven,maar hoe dat uitpakt weet ik nog niet. Loopt vast wel los.

Deel Deze Pagina