Wij hebben precies hetzelfde probleem. Wij doen NL / FR om het jaar. Mijn schoonfamilie doet geen Sinterklaas natuurlijk , en om dan om het jaar wel Sinterklaas te doen lijkt me alleen maar verwarrend (waarom komt Sinterklaas de ene keer wel en de andere keer niet?) Dus wij doen het gewoon niet meer en alleen Kerst. Probleem is alleen dat niet elk familielid in NL kerst met cadeaus viert. Oa mijn zus en haar kinderen niet. Dus dan hebben zij om het jaar een boom met cadeaus maar zonder cadeaus voor hun. .. Dit jaar wordt de eerste keer op deze manier dus dat wordt denk ik wel een beetje lastig.
Hier beiden. Sinterklaas willen opa en oma graag vieren met hun kleinkinderen, dus zij kopen voor elk kleinkind cadeautjes. We houden altijd 1 kerstdag voor onszelf, heerlijk is dat. Man en ik kopen cadeaus voor elkaar en leggen die onder de boom, en sinds vorig jaar is onze dochter daarbij gekomen dus kopen we ook cadeaus voor haar. Vind kerst ook veel leuker en sfeervoller.
Het klinkt inderdaad best ingewikkeld en het is net wat je zegt. Voor mijn gevoel hoort iedereen er bij uiteraard maar het is super lastig combineren als de een iets viert wat de ander dan niet doet (vooral als er meer kinderen aanwezig zijn). Voor ons is om het jaar Sinterklaas om die reden ook geen optie. Het is dan wel of niet maar als we het niet doen - komen we met kerst dagen voor opa’s / oma’s te kort en dan moeten we daar weer wat op bedenken haha Het is maar een lastig pakket en het is vooral stressen en puzzelen hoe het voor iedereen een beetje leuk te maken
Ohh zooo gezellig dat die periode er weer aan komt,heerlijk! Ik snap je dilemma hoor. Wij geven met sinterklaas altijd iets meer cadeautjes, ook niet te gek hoor, maar de kids hier geloven nog, dus dat is leuk. Met kerst krijgt ieder kind nog 1 leuk cadeautje onder de boom. Wij hebben vanaf begin af aan verteld dat de kerstman in Engeland en Amerika (en sommige andere landen) de cadeautjes brengt en Sint hier in NL. Dus ze weten dat ik dar cadeautje onder de boom leg. Snap dat dat voor jullie/je man wat anders ligt. Meestal geef ik iets creatiefs om in de herfstvakantie te kunnen doen, knutselpakket, mooie strijkkralen set of voor de oudste een mooi leesboek. Maar ik snap dat door de herkomst van je man, jullie misschien iets uitgebreider aandacht aan de cadeautjes onder de boom willen geven.
Precies dat inderdaad. Deze kerst wordt een testkerst voor ons. Ben benieuwd hoe mijn nichtje het gaat vinden wanneer ze erachter komt dat er geen cadeautje voor haar bij ligt. Misschien verandert mijn zus nog van gedachten en doen ze volgend jaar toch een beetje mee of iets..
Haha ja het is ook super gezellig! En ik kijk er ook altijd naar uit. We willen het niet te gek maken hoor elk jaar en opzich is het verhaal over de kerstman nog niet zo’n gek idee (dat verklaart waarom als we in Engeland zijn er meer cadeaus zullen zijn b.v). Ik neig wel naar het idee om gewoon beide te vieren elk jaar - omdat het anders helemaal zo ingewikkeld word voor mijn gevoel. Genoeg om over na te denken haha
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar , ik weet niet welke leeftijd je nichtje heeft maar kan me wel teleurstelling voorstellen. Ik snap dat niet iedereen alles wil vieren maar het zou leuk geweest klein als ze dan toch een kleinigheidje had gekregen. Zou dan ook voor je nichtje en jullie wat leuker zijn als ze dan toch een beetje mee vieren
Mijn zus is soms erg koppig en houdt haar poot graag stijf. Zij wil iets niet dan gebeurd het niet. Dat ze daarmee negatieve sfeer brengt of teleurstelling maakt haar niet uit. Ik hoop dat de teleurstelling bij haar eigen dochtertje er wel voor zorgt dat ze iets minder star zal zijn volgend jaar.. maar we zullen zien.
Sinterklaas met kadootjes (met mijn ouderlijk gezin) Kerst zonder kadootjes. Tweede kerstdag vaak wel gourmetten met familie, of beide families, eerst schoonfamilie rn dan mijn familie
Ik zou dan miss wel zelf iets voor nichtje kopen. Maar ja, dan heeft je zus nog geen noodzaak volgend jaar wel kado te kopen.
Wij vieren allebei, Sinterklaas met hele familie (terwijl er niemand gelooft) en kerst met ons gezin.
Wij vieren allebei. Sint vooral vooral voor de kinderen en kerst voor het gezin. Denk aan spelcomputer, spelletjes, gezinsabo, vakantie. Met schoonfamilie is het altijd gedoe, niemand neemt het voortouw om iets te regelen maar als wij dan andere plannen hebben zijn wij de boeman. Mijn ouders doen altijd 1 kerstdag en dan met het hele gezin en kado’tjes voor iedereen.
Wil ik met alle liefde doen, maar zus wil absoluut geen cadeaus. Zij wil alleen Sinterklaas en dat is het. Haar schoonfamilie wil al jaren heel graag cadeaus kopen voor kerst voor nichtje want zij zien haar niet met Sinterklaas maar dat is onder luid protest. Het is onnodig, teveel, alles moet eerst goedgekeurd worden, bedragen mogen niet te hoog zijn.. Beetje gezeik ieder jaar daar, en nu krijgen we dat ook hier, joepie!
Sinterklaas vieren we wel niet zo uitgebreid als de Nederlanders doen. Gewoon op de Belgische manier. S'nachts komt de Sint en zwarte Piet door de schoorsteen alle cadeaus in de woonkamer leggen. Dus dat vieren we gewoon onder ons 3. We gaan de dag zelf of een andere dag ook naar mijn ouders omdat die daar ook is geweest maar dat speelgoed dient ook voor bij hun thuis aangezien zoon er 2 dagen in de week is. Maar lootjes trekken enz hebben we nooit gedaan.
Beetje offtopic misschien, maar ik had vroeger een Nederlands klasgenootje dat als enige van de hele klas in de kerstman geloofde... En dat kwam dus niet door tekenfilms oid maar haar ouders vierden dus echt enkel kerst, en op die manier. Iedereen vond dat maar gek. Dus ben het wel eens met de dames die zo'n kerstfeest typisch onnederlands vinden! En dan heb ik het uiteraard niet over de christelijke manier van kerst vieren maar echt op de commerciële manier met (vr)eten en veel cadeaus. Wij vieren zelf geen van beiden, vroeger bij mijn ouders thuis vierden we enkel sinterklaasfeest.
Wij vieren al vanaf zo lang ik me kan herinneren zowel Sinterklaas als Kerst met kado's. Sinterklaas een feest voor de kinderen, met vooral kado's voor hun en kleinigheidje voor de volwassenen (douchegel, kaarsje, etc.) en met kerst doen de volwassenen lootjes voor wat duurdere kado's en kregen wij als kind nuttige kado's zoals kleding of iets voor school. Jarenlang geen Sinterklaas gevierd omdat er geen kinderen waren die er in geloofde. Dit jaar nog wat te vroeg voor mijn zoon maar vanaf volgend jaar zal dat wel weer gevierd worden. Ik vind kerst zelf veel sfeervoller, met de hele familie bij elkaar en uitgebreid kerstdiner.