Woordenschat.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door G89, 1 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Er is al eens een topic over geweest, maar kon m niet zo snel terug vinden.

Ik vroeg me af of wij nou zo'n snelle jelle hebben of dat er meer snelle kids zijn.
    Ons zoontje is bijna 10 maanden. Hij zegt woordjes al bewust. Als ik op internet lees, dan beginnen de meeste kinderen rond 13 maanden.

Naast het gebruikelijke papa en mama. Zegt hij ook: bal, aai, dank, bad, hai en dan zwaaien.
    Als hij bal zegt kruipt hij ook naar de bal. Aai dan wordt de kat geaait of hij aait zn buik.
    Bad en hij pakt zn badeendjes..

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het fantastisch en ben super trots, maar is het niet snel?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het is snel, maar ieder kind zijn talent ;)

3. mamavanluc

mamavanluc Niet meer actief

Volgens mij ook heel snel! Maar ik heb zelf uit ervaring geleerd dat je er niets aan kan doen! Dus dan zal het ook echt niet verkeerd zijn.
    Hier een kereltje die lichamelijk heel snel is, maar qua praten gewoon gemiddeld. Is nu 8 maanden en 't is een beetje gebrabbel;) babapapamama;) enzovoorts!

4. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Onze dochter is ook snel

zegt: papa, mama, daag, bal, schat (at) boem, die bad.
    en ook gericht idd, boem als er iets valt of ze zelf bewust iets op de grond gooit, bal naar de bal, daag en dan zwaaien.

Keek er ook al van op, de oudste deed dit niet zo snel.
    ze klapt en juicht ook al 1,5 maand en high five en box doet ze ook haha

5. zustertje

zustertje Niet meer actief

Onze dochter heeft rond de 11 maanden ook veel woordjes gezegd (bewust) de poes noemde ze poes... Ze zei Appel tegen fruit asseblief heeft ze een poosje gezegd en zo hadden we nog wat woordjes.
    Nu zegt ze die allemaal niet meer heel apart haha

Wel erg leuk als ze beginnen te praten onze dochter zegt nu ja of nee op vragen haha zo leuk.

6. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Dat is vroeg ja, leuk toch :)

Ik geloof dat ze met de 18 maanden minimaal 5 woordjes moeten kunnen zeggen (zonder papa en mama) die voor de ouders verstaanbaar zijn.

Maar zoals al gezegd werd, ieder kindje zijn eigen tempo :)

7. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    dat is idd snel

John zecht alleen nog maar mama, papa, die, eten, uit, ja en nee

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dat is supersnel, leuk toch! Enjoy! :)

Mijn dochter zei met 9 1/2 maand voor het eerst papa en een paar weken later mama. Na een paar weken kwamen er nog wat woordjes.

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Haha, klappen deed mijn zoontje ook vanaf een maand of 7 en high five ook. Zo leuk!

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Oke! Met 18 maanden dus. Nou, dan ben ik erg benieuwd hoe het over ruim 8 maand er voor staat.:)

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Vanmorgen was ook zó leuk! We lagen nog even met zn drieën in bed. Hij was aan het spelen met een badeend(je) en ik zeg: dat is een badeend. Waarop hij zei: badbal..

Tuurlijk, wat jij wilt.:D

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dat is toch heel knap met 9 maanden! :)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is snel

maar... wat wil je nu eigenlijk met dit topic. Ben je nou benieuwd of het snel is... maar dat constateer je zelf toch ook al. Of het te snel is? Wat zou je er aan moeten doen? Of wil gewoon graag trots zijn op je kindje en dat delen met de rest van de wereld. Gewoon doen, hoef je geen vraag voor te stellen.

Als een kind met 18 maanden nog geen 5 - voor de ouders verstaanbare woorden - zegt, dan is er reden voor bezorgdheid. Het is dus een ondergrens verder zijn alle kinderen - gelukkig - verschillend. En zo staat de ene met 5 maanden, loopt de volgende met 9 maanden en praten sommige kinderen heel vroeg (woordjes) en bewaren andere volledige volzinnen voor later.

Kinderen verschillen, volwassenen ook.

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Hier ook een snelle tante..
    Ze is nu 2,5 en zelfs nu zeggen veel mensen: Wat zegt ze veel en duidelijk! Ze is qua woorden erg goed en onthoud ook alles!

15. MamavanMJ

MamavanMJ Niet meer actief

Zoonlief is net 9 maanden en zegt nu sinds 2 weken echt bewust MAMA. Ik kan zo genieten en smelt elke keer als hij dat doet. We oefenen nu papa, maar dat wil nog niet echt lukken. Hij snapt al wel heel veel dingen. Hij weet wat de bal is, hij weet dat hij niet aan de gordijnen mag komen en gaat dan ook heel hard nee schudden als hij er bij in de buurt komt en kan al klap eens in je handjes en high-five .

Maar hij kruipt nog niet, en kan nog niet zo goed rechtop zitten. Hij kan wel staan en zet kleine stapjes, maar niet zelf.

Zo doet ieder kind alles op z'n eigen tempo merk ik

16. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Onze Timo in nu bijna 21 maanden en zegt het volgende:

Papa, mama, bal, aai, doei, uit, die, vliegtuig (vieguig), Vogel, mauw (poes), dag, poepie, snoepie, koekie, au, meer, happen, Mara (tamara me zusje), opa, oma, slapen, zitten, iew (vies), nee, ja, ei, aar (aardbei), Braai (brian, zwager), kaas

En sinds kort zegt ie als hij iets niet wilt NOUUU!! heel hard..en als hij een poepje laat poepjeee IEWW

en hij herkend veel dieren en kan de geluiden van de dieren ook nadoen, slang ssssss is zijn favoriet :) hij zegt de woorden die bij de dieren horen nog niet maar als ik vraag waar is de poes wijst hij hem aan en zeg miauw, soms pest hij mij dan zeg ik waar is de koe dan wijst hij de koe aan en maakt hij het geluid van een varken, dan zeg ik neeeeeej joh die doet booeeehhhh dan ligt hij helemaal in een scheur. :)

Leuk he dat kletsen :)

17. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Met 10maanden kende ze papa, haphap(eten), wafwaf(hond), aaien om te zeggen en nog wat kleine woordjes.
    Bij hiephiephoera deed ze haar handjes in de lucht evenals bij, hoe groot is Julia.
    Als we weg gaan en dag zeggen ging ze zwaaien en als je om een kusje vroeg kreeg je een dikke pakkerd.

Wafwaf was/is ook erg handig als.je geen zin meer in eten hebt. Ruby luisterde dus al erg snel naar de naam wafwaf als Julia haar zo roept haha

18. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Hihi je hond heet Ruby zo heet de hond van me schoonouders ook Timo noemt nu elke hond Ubie

19. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Ja, onze jongste hond heet inderdaad Ruby. Alhoewel ze wafwaf leuker vindt, want dan roept Julia haar dus en vaak wordt haar dan eten toegestopt;)
    Wafwaf kwam omdat we haar probeerden te leren hoe een hondje doet, wafwaf. Maar daar heeft ze dus de algemene benaming voor hond van gemaakt.

Leuke naam he, Ruby:)

20. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Dat 'probleem' hebben wij nu met onze 2 katten ze heten allebei mauw...en als ze niet reageren gaat hij echt heeel hard scheeuwen MAAAUUWWW!!

Deel Deze Pagina