Wat te doen tegen diarree (kind 4 jaar) bij antibiotica

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nummer4, 19 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.679
    6.577
    113
    Vrouw
    Zoon heeft wéér een oorontsteking en zijn longen waren ook niet schoon, dus nu eindelijk antibiotica gekregen in plaats van oordruppels. Maar uiteraard gaat dat gepaard met buikklachten en frequente toiletbezoekjes.

Omdat we vrijdag op vakantie gaan en een halve dag in de auto zitten, zoek ik iets om de diarree wat tegen te gaan. Wie heeft tips?

2. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Dit zou ik even met de apotheek overleggen.

3. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.571
    3.904
    113
    Vrouw
    Iets van probiotica, maar even kijken bij de apotheek welke geschikt is.

En voldoende vocht en zout. Vb Aquarius
    En voor in de auto een potje of emmer, wc-papier en reserve kleding voor noodgevallen ;)

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Dit en als back up eventueel een pamper broekje aan mocht er toch een ongelukje gebeuren..

Nummer4 vindt dit leuk.
  5. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Mijn moeder slikt altijd norit oid in zulke gevallen

6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.679
    6.577
    113
    Vrouw

Luierbroekjes inderdaad al gehaald voor onderweg. En maar wat vaker stoppen...

7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.679
    6.577
    113
    Vrouw
    Net de huisartsenpost gebeld. Hij crepeert van de buikkrampen, zegt dat hij moet spugen etc. Paracetamol gegeven, AA drink gehaald en moet het een uurtje aankijken, als het nog zo is moet ik terugbellen voor andere antibiotica.
    Diarreeremmers mag niet bij kinderen werd me verteld.

Nu knapt hij net binnen die tijd op... Heeft een half broodje gegeten en drinkt wat AA.
    Als het weer gebeurt bel ik de HAP weer en zal ik andere medicatie moeten halen.

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113

Ah wat sneu. Gelukkig lijkt hij nu wat op te knappen! Hopelijk zet het zo door!

Inderdaad kinderen geen remmers geven, bij volwassenen ook niet meteen zomaar inzetten.

Nummer4 vindt dit leuk.
  9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Waarom mag het bij kinderen niet gebruikt worden? Ik haal het altijd voor op vakantie maar heb het nog nooit hoeven te gebruiken. Maar hoor graag waarom het niet zou mogen.

10. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.679
    6.577
    113
    Vrouw
    Ik zal het potje weer eens opduikelen. Daar zat ik ook al aan te denken voor onderweg maar we rijden het grootste deel over de autobahn en dan stop je niet zo makkelijk. Luierbroekje aan, handdoek in het autostoeltje....
    Hoop echt dat de klachten snel afnemen maar als ik naar mezelf kijk met deze antibiotica, blijft het de hele kuur wel doorgaan vrees ik.

Probiotica ga ik morgen even achteraan bellen, sowieso omdat ik contact heb gehad met de hap daarnet. Nu lijkt het prima, hij is weer vanouds aan het kletsen en grappen maken met zijn zus. Ik laat hem lekker laat opblijven/op de bank in slaap vallen en blijf lekker bij hem vannacht.
    Had al de afspraak met de huisarts dat ik morgen weer kon komen als hij niet opknapte. De koorts was na 1 dosis al weg dus de antibiotica doet zijn werk, maar de bijwerkingen... pffft... Vind het zo zielig voor hem.

11. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.679
    6.577
    113
    Vrouw

De oorzaak van de diarree wordt daarmee niet opgelost. Vaak gaat het om een virus of parasiet waardoor je diarree krijgt. In dit geval is het de antibiotica. Je stopt de veroorzaker (bij ziekte) er mee om het lichaam te verlaten en diarree is juist bedoeld om de ziekteveroorzaker te laten verdwijnen.

Daarnet aan de hap gevraagd of ik zoiets mocht geven maar ze zei dat ik dat niet mocht doen bij antibiotica. Waarom heb ik niet gevraagd.

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Klinkt logisch, maar aan de andere kant geven we ook pcm om koorts te stoppen en daarmee pakken we ook de oorzaak niet aan. Maar ik houd het in mijn achterhoofd. Ben op vakantie altijd bang dat ze diarree krijgen en uitdrogen, daarom altijd voor de zekerheid diarreeremmers mee. Er staat ook op voor kinderen vanaf 2 jaar. Maar goed, ik zal mocht het gebeuren het dan niet geven.

13. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.679
    6.577
    113
    Vrouw

Snap ik. Maar ik zelf neem dat pas wanneer het echt te erg wordt en niet bij de eerste keer diarree.
    Paracetamol heb je ook gelijk over hoor. Ik heb het gisteren ook elke 6 uur gegeven om de koorts te drukken (want zat net onder de 40) maar dat hielp maar een klein beetje. Vaak als het wat lager is kijk ik het eerst even aan wat het lichaam zelf er mee doet.

In dit geval raadde de hap het aan tegen de buikkrampen/pijn. Ik neem het zelf eigenlijk alleen bij hoofdpijn die maar niet verdwijnt.

14. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.571
    3.904
    113
    Vrouw
    Eventueel zo van die wegwerpbare onderleggers/kraammatjes of hoe heten die dingen, voor in het autostoeltje.
    Ocharme t kereltje, hopelijk voelt hij zich snel weer wat beter.

Nummer4 vindt dit leuk.
  15. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.679
    6.577
    113
    Vrouw

Dank je. Er lijkt nu niks meer aan de hand maar waarschijnlijk komt er weer zo'n golf na de volgende dosis antibiotica vanavond. Hij klaagde vanmorgen ook al steeds (best lang achter elkaar trouwens, 2 uur lang hangerig, buikpijn...) zo halverwege de dosissen. Daar zaten we daarnet dus ook weer. We zullen het zien. Hoop dat de bijwerkingen snel minder worden.

16. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Wat vervelend zeg.. ik zou het voor een volgende keer (hoop voor jullie dat het niet nodig is ) het wel aangeven bij je huisarts dat hij hier zo op reageerde. Bij ons vragen ze er altijd naar, anders hebben ze nog een ander soort ;)

Beterschap!

17. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Dan eerder ors geven en mee nemen als je voor uitdroging bang bent.
    Diarree remmers kunnen bij sommige oorzaken juist zorgen dat je langer ziek blijft. De bacteriën/parasieten of bij verkeerd eten komen zo via diarree je lijf uit.

18. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Heb ik inderdaad ook altijd bij me. Dus bij diarree kun je wel gewoon ors geven?

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Juist, toch?

20. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.415
    113
    Ik kreeg zelf ook enorme buikpijn en diarree bij antibiotica, daarbij ook misselijk. Ik moest een andere kuur en had daarbij veel minder klachten.

Deel Deze Pagina