De school van mijn dochter besteed veel aandacht aan gezonde voeding. Nu kregen we net een mailtje met daarin de mededeling dat ze uitgeloot zijn voor het eu fruit project , wat inhoudt dat ze vanaf volgende week op dinsdag, woensdag en donderdag fruit krijgen van school. Op vrijdag en maandag mogen ze zelf een plak ontbijtkoek of biscuit meenemen. Helemaal prima. Maar dan komt er een stuk over de traktatie's met verjaardagen, ook die moeten gezond zijn ( snap ik maar ik vind ook dat een kind op zijn verjaardag ook een stuk eigen inbreng hierin heeft en vind het persoonlijk ook niet erg dat er dan snoep/chips getrakteerd wordt) Maar er staat nu letterlijk in dat ze alleen nog mogen trakteren op popcorn,fruit, groente, zoute sticks, rijstwafel, soepstengel of een stukje 20/30 + kaas. Persoonlijk vind ik dit wel heel erg betuttelend, tot nu toe was het advies een gezonde snack te trakteren. Wat vinden jullie hiervan?
Haha tja sorry, ik ben er helemaal een voorstander van Met de opties die gegeven worden kun je heerlijke traktaties maken.
Hier is dat al jaren. Kinderen vinden het helemaal prima, het is maar wat ze gewend zijn. Hier zou het uitdelen van chips net zo gek gezien worden als uitdelen van blikjes cola in de klas. Puur omdat niemand dat doet, klaar. Het is maar waar je de norm stelt, kinderen passen zich daar gewoon aan. Meestal zijn de ouders die overal moeijk over doen.
ik vind het wel oke denk ik.. je hebt nog best wat opties om creatief mee om te gaan. Ik ben echt voorstander van gezonde traktaties.. anderzijds; er zijn ook érg leuke dingen, die niet helemaal gezond zijn en ook zo leuk om te trakteren (egel eierkoeken bv) dat zou ik weer wel jammer vinden...
Volgens mij alsnog genoeg keuze, toch? Mijn dochter wilde de afgelopen twee jaar popcorn uitdelen. Doen we dan in een klein bekertje, met daarop haar favoriete figuurtje. Zakje erom, strikje erop. En ziet er heel feestelijk uit. Krijgen er altijd leuke reacties op, en de kindjes in haar klas lusten het allemaal. Wat ik overigens niet snap is dat die traktaties steeds 'meer' worden, ofzo. Mijn dochter krijgt bijna altijd naast een 'traktatie' ook nog allerlei prullaria speelgoed mee naar huis. En dan niet 1 ding, maar stuk of 3, bijv. Hoeft echt niet...
Ik vind het betuttelend. Bij ons geldt vanaf groep 1 alleen nog een verbod op lollies, ballen en kauwgom, en verder het verzoek om het bescheiden te houden. Bovendien is ontbijtkoek of zoute stengels ook niet echt gezond.
het gaat me totaal niet om het feit dat ze gezonde traktatie's willen, vind ik helemaal prima, maar vind een lijstje met ingrediënten die je dan nog wel mag gebruiken wel heel betuttelend. En ik mis helemaal de "gevolgen"(zeg maar) voor het kind wanneer je je niet aan de voorgeschreven producten houdt. Mag het kind dan niet trakteren? Want als je dit doorvoert en andere traktatie's worden toch oogluikend toegestaan omdat het anders wel heel zielig is voor de jarige als die daardoor niet mag trakteren heb je ook heel weinig aan het beleid. Zelf vind ik zoute stokjes helemaal niet zo gezond met al dat zout erop en zou dus liever hebben dat mijn dochter een eierkoek kreeg. Ik hoop voor haar dat niet alle klasgenoten dan maar voor de kaas gaan want is nu net het enige ding wat ze niet lust
Met kaas en vleeswaar vraag ik mij af of het tegen de tijd dat ze het gaan eten nog lekker genoeg is. Ik zou liever kleine speeltjes geven. Snoepen kan nog met een feestje, waarvan de meeste kindjes er niet 30 per jaar hebben. Onze kleine zit nog in het peuterdeel van de school, waardoor zij het mee krijgen bij het naar huis gaan. Dat vind ik wel een goed systeem. Ik ben nu dichte zakjes aan het maken met fruit, een spekje en een speeltje. Dan kunnen de ouders kiezen wat ze wel en niet mogen.
Uhm ik ben niet anders gewend? En vind het helemaal prima. Hier mogen overigens ontbijtkoek en worst ook uitgedeeld worden. De jongste is binnenkort jarig en ik denk erover na om z'n cactus te maken van komkommer, tomaat en knakworst
Hier is er wel een gevolg. De gezonde traktaties mogen gezamelijk gezellig opgesmikkeld worden. De ongezonde traktaties moeten direct in de tassen verdwijnen.
Dit heeft mijn dochter vorige week getrakteerd, en ja dat ene spekje bovenop is geen probleem. O en voor de juffen en meesters een cup a soupje ipv de eeuwige chocola
Hier worden ongezonde traktaties niet uitgedeeld zielig of niet. Heb al meerdere keren gezien dat het gewoon aan de ouders teruggegeven was.
Popcorn is bij ons al jaren een succes (vraag mij of het heel gezond is maar het mag van school). Ik maak er iets van wat lijkt op de bakjes van de bioscoop en stop er dan een klein cadeautje in als verrassing (een gummetje, stempel enz)
lijkt me heel lekker ,alleen een kindje met gluten allergie (en ook eentje met een appel allergie) in de klas dus daar ga ik me dan maar niet aan wagen.
Ik vind het wel wat betuttelend, maar aan de andere kant is het voor de ouders die niet goed weten wat er (on)gezond is, tenminste een duidelijke richtlijn. Zo kom je in ieder geval niet in een grijs gebied van wat nou wel/niet mag en dat bij de ene juf wel bepaalde dingen zijn toegestaan en bij de andere niet. Ik zou er dus geen punt van maken.