Vitamine D3

Discussie in 'De lounge' gestart door Typicalme, 14 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met deze vitamine D3?

Ik heb ze eigenlijk gekocht als vitamine D in de winter-maanden, de ene variant is voor mezelf en de andere voor onze dochter van bijna 2 jaar. Ik begin nu alleen te twijfelen omdat het vitamine D3 is?

Kan iemand mij hier iets over vertellen?

Bijgevoegde bestanden:

2. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

D3 is vitamine D inderdaad. Dus je hebt de goede, echter vind ik de dosering voor jezelf wel heel hoog.
    Van de huisarts krijg ik 800IU als onderhoud. Om aan te vullen toen mijn waardes te laag waren slikte ik 2000IU per dag.

Heb je je bloedwaardes laten controleren of is dit eigen initiatief?

3. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    inderdaad een erg hoge dosering voor jezelf.
    Maar dit is de gewone vitamine D. :)

4. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Wat fijn jullie reacties!

Nee het is een eigen initiatief.
    Als dosering voor mezelf staat 1 x per dag 2 druppels. Zou ik dan bijv ook 1 x per dag 1 druppel kunnen nemen? Of bijv om de dag?

En die voor mijn dochter kan ik dus gerust geven?

5. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Die voor je dochter is goed; 400IU = 10microgram -= advies
    Wat betreft die voor jezelf is het advies ook 10 microgram, tenzij je waardes afwijken... Dus ja je kunt of zelf wat kiezen of eerst eens laten bloedprikken.
    Is er een reden dat je het op eigen initiatief gaat slikken; heb je klachten?

6. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Nogmaals bedankt voor je reactie!

Nee hoor ik heb geen klachten.
    Ik ben een beetje gaan lezen omdat ik de druppels voor mijn dochter wilde bestellen en ik las dat veel mensen in de wintermaanden een tekort aan vitamine D oplopen door gebrek aan zonlicht. En dat aanvullen in die maanden waardevol kan zijn. Vitamine D schijnt voor veel dingen goed te zijn, vandaar eigenlijk. Gewoon een aanvulling in de wintermaanden dus?

Maar heel fijn dat ik die van mijn dochter in elk geval kan geven :)

7. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    D3 is inderdaad de 'gewone' en best opneembare vorm van vitamine D. Ik neem zelf 25 mcg D3-tabletten per dag, dat is 1000 I.E.. Ik heb ooit een tekort gehad en zit veel binnen, en dit is al vrij hoog. Dus de dosering voor jezelf vind ik wel heel hoog..!

Let er ook op dat mocht je multivitaminen gebruiken, daar vaak ook al vitamine D in zit.

8. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Oké! Dan ga ik de vit D3 voor mezelf maar gewoon 3x per week 1 druppel nemen ofzo, want als ik jullie reacties zo lees is de dosering idd wel héél hoog!

Nogmaals bedankt! :)

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik neem zelf 2000IE per dag. 4000IE is volgens mij de max als onderhoudsdosering.

Vitamine D heeft een halfwaardetijd van 3 weken, dat betekent dat je het gerust om de dag of om de 3 dagen kan nemen idd

10. muntje

muntje Bekend lid

2 aug 2012
    883
    0
    16
    80% van de mensen heeft een d tekort , word echt onderschat !
    Als je een half uur in de zon zit in de zomer maak je gerust 10.000 tot 20.000 Mcg d aan.. overdosering heb je dus niet snel .

11. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Nederland
    Maar het zijn druppels toch? Misschien is de verhouding dan wel anders. In een tablet zit bijv. 25 mcg, maar kan in 1 druppel 4000 I.E. zitten? Dat zou ik even nalezen: hoeveel mcg / I.E. per druppel erin zit.

12. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Goede vraag! Ik ben hier heel slecht in, in die berekeningen enzo :)

Maar op het doosje staat:
    Voorkant: 4000 IU per serving. 0.5 Fluid Oz | 15 ml
    Achterkant: Serving Size daily 2 drops. Servings per container 240
    Amount per serving: Vitamin D3 (as cholecalciferol) 4,000IU Daily value 1,000%

:(

13. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Nederland
    Ehhh haha dan ga ik ervan uit dat er 2000 in 1 druppel zit... Maar wel twijfelachtig ;)

14. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dat is niet hetzelfde, je lijf ruimt het "overtollige" vitamine d dat je door de zon aanmaakt weer op voordat het opgeslagen wordt, dat is niet zo als je het oraal inneemt. En je kunt dus zeker overdoseren.
    Je kunt idd wel prima eenmaal per week (of 3 dagen) een hogere dosis nemen. En het is ook wel waar dat je ook oraal niet snel overdoseert, want er zijn ook wel lopende onderzoeken die kijken hoeveel je als lacterende vrouw moet slikken om de concentratie in de borstvoeding zo hoog te krijgen dat je je baby geen supplement hoeft te geven....
    Ikzelf heb wel terugkerende vitamine d tekorten, dus ben wel benieuwd waar je deze dosis hebt gevonden? Ik vind het namelijk wel fijn als ik niet dagelijks hoef te slikken :).

15. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik heb na een periode van 5000 IU slikken en regelmatig kabeljauwlever eten (zit veel vit D in) een bloedwaarde van 51 ipv 50. Dus het schiet niet zo snel omhoog hoor. Ik geef wel borst voeding.

16. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik geef ook bv, al 21 maanden (nu nog maar 1x per dag).
    Ik vind het ook best lastig om helder te krijgen wat nou goed is om te gebruiken als aanvulling aan vitamine. Ik heb altijd van Solgar de multivitamine gebruikt, voorheen alleen tijdens wintermaanden maar door de bv standaard.

Ik heb het trouwens gevonden via onderstaande link:

SuperfoodShop.nl - SuperfoodShop

17. muntje

muntje Bekend lid

2 aug 2012
    883
    0
    16
    Ik heb een cursus van solgar gevolgd , gaan diep ik op vit d , omdat je er zoveel klachten van kunt krijgen als je een tekort heb.
    Er zijn 5 maanden per jaar dat je officieel vit d aan kunt maken in de zon , maar in Nederland valt dat zo tegen .
    En als je factor 11 smeer , maak je al 99% minder d aan, en tegenwoordig zit overal factor in..
    als je je aan de normale dosering d houd krijg je echt geen overdosering , 25 is heel normaal , wij mogen in de drogisterij zelfs tot 100 mcg adviseren, maar laat dan je d wel prikken dan , daar kun je je aantal mcg op aanpassen

Deel Deze Pagina