Hebben jullie je pensioen goed geregeld? Mijn stiefzus is van de week afgestudeerd op het onderwerp 'pensioenopbouw voor vrouwen'. Ik hield me nooit met pensioenen bezig, maar het is echt verbazingwekkend dat er tot voorkort eigenlijk maar bar weinig geregeld was voor vrouwen! Sinds de Wet Gelijke Behandeling is er wel wat verbeterd, maar nog steeds zijn er zat vrouwen voor wie helemaal NIETS is geregeld! En aangezine vrouwen tegenwoordig heel oud worden, is dat eigenlijk heel erg! Ik krijg binnenkort een kopie van de scriptie en mijn stiefzus gaat binnenkort een plan maken om vrouwen te gaan adviseren. Ik heb haar voorgesteld om van haar scriptie ook een kort, makkelijk leesbaar stuk te maken en op te sturen naar vrouwentijdschriften zoals Margriet, Viva, opzij etc. Als ze hierin wat verder is, kan ik wel vragen of ik er hier ook over mag vertellen. Want vooral vrouwen die (willen) stoppen met werken of minder gaan werken ivm de komst van kinderen, zouden goed op de toekomst moeten zijn voorbereid!
inderdaad loopy! ik moet eerlijk bekennen dat ik me er tot nu toe nooit mee heb bezig gehouden. Goed initiatief van jou en je stiefzus
mijn stiefmoeder was een van de idee-gevers. zij was gescheiden moeder met twee kleine kinderen, en had veel werk bij o.a. uitzendbureaus. Toen ze later in overheidsdienst kwam werd er voor het eerst wat geregeld en toen bleek ze een pensioengat van 20 jaar te hebben! Het probleem blijkt ook groot te zijn bij vrouwen die een eigen zaak hebben, of samen met hun man een eigen zaak hebben. Dan krijg je niet automatisch een pensioen-plan van iemand aangeboden! en wie kan er tegenwoordig nou van ALLEEN een AOW rondkomen? niemand denk ik. Laat staan over 30 jaar!
Bah... eigenlijk krijg ik een beetje de kriebels van dit topic Je moet er toch niet aan denken dat als je straks eindelijk van je aow-eetje kan gaan genieten er eigenlijk niks te genieten valt Weer een item toevoegen aan mijn 'to do list' -> mij verdiepen in pensioenregelingen.
Maar moet ik het dan zo zien dat de pensioen plannen die aangeboden worden aan vrouwen niet toerijkend zijn?
nou ik heb het stuk nog niet gelezen, maar vooral vroeger was het slecht geregeld. De wet gelijke behandeling is pas van 1994. Het probleem van een pensioengat of slecht pensioenplan is dus dat je als je met pensioen bent, je inkomen niet voldoende is. En vooral als je er alleen voor komt te staan is dat een groot probleem! Mijn vader heeft trouwens ook een dergelijk probleem: van de jaren dat hij met mijn moeder is getrouwd geweest, heeft zij recht op de helft van zijn pensioen. Ze waren immers getrouwd in gemeenschap van goederen. Maar ze zijn nu al een poosje gescheiden, dus van 'samen' genieten van je oude dag is geen sprake...
ik zal het stuk gauw eens lezen! ik moet zeggen dat ik ook graag minder wil werken als ik weer moeder mag worden. Maar wil niet als omaatje aan de bedelstaf geraken!
nou er zijn blijkbaar zat vrouwen die het onderwerp niet eens willen lezen. kan ik me ook wel wat bij voorstellen want het is droge kost en ik snap er de helft niet van... maar tis wel belangrijk!