sinterklaas wel of niet vieren?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door DastyQueen, 2 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

wat zouden jullie doen?
    zoon is nu 8 jaar en geloofd sinds deze zomer niet meer in de goedheiligman.
    dochter is nu 5 maanden en heeft dus nog totaal geen besef van het hele 5 december feest.
    zouden jullie pakjes avond vieren en af en toe schoentjes laten zetten? of gewoon een aardigheidje geven op pakjes avond en de kadotjes doorschuiven naar kerst (hoewel dochter ook dan nog niet snapt wat kadotjes zijn). ik vind het vooral sneu voor zoon dat het dit jaar over is met die magische periode en heb hem beloofd in mijn zwangerschap dat hij nu met zusje weer wat jaren van de sint kadotjes kan gaan profiteren. normaal vierden we het compleet over de top met.veel te veel kado's maar dat vind ik nu ergens niet meer nodig maar aan de andere kant ook echt sneu voor.mijn zoon.
    dus tips / adviezen alles is welkom!!!
    (ps. let niet op mijn spelling en hoofdlettergebruik, mijn telefoon is aan het spacen :)

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Ik zou het gewoon lekker vieren zoals anders, als jullie normaal gesproken lootjes trekken of zo kan je zoontje daar nu aan mee doen. En hem het spelletje laten mee spelen tegenover zijn zusje, omdat zij nog gelooft (al weet ze nog van niks natuurlijk :)). Waarom opeens niet vieren omdat hij niet meer gelooft? Dat maakt het het wel heel naar om de waarheid te kennen, laat hem lekker delen in het geheim en heb dezelfde leuke avond als anders. Qua cadeaus kun je het natuurlijk zo gek maken als je wilt, als je het voorheen te groots vond hou je het nu beperkter, maar de gezellige avond kun je gewoon hebben.

3. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik zou het ook gewoon vieren zoals je altijd gedaan hebt en pas als je dochtertje deze leeftijd heeft, misschien over gaan op kerst. Ik vond het echt tot mijn pubertijd super leuk om gewoon sinterklaas te vieren.

4. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik zou het ook gewoon vieren. Ik was de oudste thuis en ik vond het heel leuk om al 'te weten hoe het zit'. Je kunt hem misschien wat meer bij de voorbereiding betrekken. Misschien een cadeautje voor zijn zusje uitzoeken? En wat betreft cadeaus, je kunt toch dit jaar wat minder cadeaus doen?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Gewoon vieren. Nadat mijn zusje en ik beiden niet meer geloofden zijn we het gewoon elk jaar blijven vieren. 15 jaar later kwam daar weer het eerste kleinkind bij...ik vier dus mn leven lang al sinterklaas.

Cadeautjes met kerst vind ik echt geen bal aan.

6. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik zou het blijven doen.. Ben ik zelf ook van plan. Maar als zoontje niet meer gelooft (en er geen tweede kindje komt, groot vraagteken :p) dan klein cadeautje voor de vorm en mag hij mee doen met surprise - doen we elk jaar met de volwassenen in mijn familie.

7. Dropje24

Dropje24 Lid

27 okt 2015
    56
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik merk in het onderwijs toch ook vaak dat kinderen die niet meer geloven toch weer gepakt worden door de spanning en de sfeer van Sinterklaas. Zelfs ik geloof weer een beetje als hij voor mij staat, en dat terwijl mijn vader Sinterklaas speelt op mijn school..
    Zou het lekker vieren!

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij vieren dit jaar wel pakjesavond, maar doen niet aan schoenzetten. Zoon gelooft ook niet meer. Eigenlijk vorig jaar al niet meer, maar toen hebben we wel schoen zetten gedaan.

9. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.120
    5.038
    113
    Vrouw
    Ik zou het gewoon vieren, alleen schoen zetten even overslaan. Voor je zoon is die magie eraf en je dochtertje snapt dat nog niet.

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Helemaal mee eens. Al zou ik nog geen lootjes trekken. De spanning van wat hij gaat krijgen, kun je er dan nog even inhouden.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Gewoon blijven vieren zoals altijd. Of dit jaar lootjes trekken en surprises maken, iets wat jouw zoon vast ook leuk zal vinden.

Hier zit een groot leeftijdsverschil tussen mijn oudste en de 2e, ruim 13 jaar. Toen de oudste niet meer geloofde hebben wij heel lang surprises gedaan, maar toen zijn zusje werd geboren zijn we weer terug gegaan naar het oorspronkelijke Sinterklaasfeest met zakken cadeautjes en weer schoentjes zetten.

Oudste is straks in december 20 maar zet nog steeds elke avond zijn schoen (maat 46 :p) naast de schoentjes van zijn zusje van 6 en broertje van 4 neer. Hij zet water er naast en de kleintjes halen de wortels. En hij zingt luidkeels alle sinterklaasliedjes die hij kent met ze :p:D:)

Geweldig toch?

(en stiekem is het toch ook leuk om zonder schaamte je schoen neer te mogen zetten als 20 jarige en te weten dat ook jij nog cadeautjes krijgt in de zak?)

over paar jaar doen we wel weer surprises.

12. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik zou het gewoon vieren
    Waarom niet?
    Schoen zetten zou ik wel laten schieten tot zijn zusje weer besef heeft. Ik scheelde 12jr met mijn jongste broertje. Ik heb tot mijn 16e braaf schoen gezet en gezongen haha.

En dan nog zou ik in jou geval hem nog soms verrassen met wat lekkers in zn schoen gewoon voor de grap.. dat 1e jr na te weten hoe het echt zit is toch al zo vreemd.

13. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Zelfde hier. Het enige verschil nadat wij het wisten, was dat we naast de cadeaus ook onderling surprise deden. De rest bleef hetzelfde.
    Ik vond het trouwens wel leuk toen ik het wel wist en de rest nog niet, dat ik werd betrokken ik het 'grote geheim' en mee mocht cadeaus kopen. Ik voelde me zo volwassen toen mijn broertje een cadeau uit mocht pakken wat ik had gekozen.
    Je kan dat natuurlijk ook doen, dat hij mee mag kiezen voor zijn zusje, als een soort 'hulpsinterklaas'. Zo behoud je ook een stukje magie :)

14. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Gewoon lekker blijven vieren! Ik vier al m'n hele leven sinterklaas en was niet van plan daar ooit mee te stoppen:p zo leuk en gezellig!

15. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Gewoon vieren natuurlijk! Maak er gewoon een gezellige avond van samen met je gezin of familie. Muziek en pepernoten of andere dingen erbij. En gewoon cadeautjes voor iedereen kopen en die in een zak doen. Het gaat om de sfeer en het samen zijn. Ze weet hoe het zit maar dit is wel heel leuk om samen te beleven. En de spanning over de cadeaus blijft ook als ze weten dat niet de Sint ze koopt maar mama.

16. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik twijfel enorm hierover en mijn man ook, we komen er niet uit. We hebben 4 grote kinderen die allemaal niet meer geloven. Samen hebben we een zoon van 20 maanden die het nog niet beseft allemaal, en nog een kleintje op komst. En nu komt het dilemma. De 4 grote kinderen wonen niet bij ons, maar bij onze exen. Zij vieren daar dus ook Sinterklaas, vieren ook op school Sinterklaas, en vieren bij de opa en oma's aan die kant ook nog. Dus zij krijgen daar al dubbel, soms driedubbel cadeaus. Terwijl onze kinderen die we samen hebben maar 1x Sinterklaas vieren. Niet ook nog bij opa en oma, de ouders van mijn man komen naar ons, en ik heb geen contact meer met mijn vader, mijn moeder is overleden.
    Om een of andere reden vind ik het niet "eerlijk" om met de oudste kinderen Sinterklaas te vieren terwijl zij al overladen worden met cadeautjes en er ook nog eens niet eens meer in geloven. (De jongste van de 4 is 8 jaar en gelooft al 2 jaar niet meer, en de anderen zijn 10, 11 en 12 jaar oud, de oudste 2 op de middelbare school)
    Daarnaast merken we al een paar jaar dat de helft van de cadeautjes die ze krijgen ongebruikt in de kast blijven liggen en als ze hier zijn in de weekenden, eigenlijk altijd met dezelfde dingen bezig zijn.

Ik voel er veel meer voor om samen met de kinderen die hier wonen Sinterklaas te gaan vieren, maar ik wil ze ook niet het gevoel geven dat we ze tekort doen.
    Ik heb het idee met de oudste besproken en zij begrijpt het volkomen en vind het ook logisch klinken, heeft er dus geen moeite mee.
    Maar de andere kinderen zijn anders en ik verwacht dat ze er anders op gaan reageren...
    Ik vind het heel moeilijk....

17. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

En als je met de oudere kinderen het geld wat je normaal gesproken zou gebruiken voor cadeaus hiervan een dagje weg gaat? Dan hebben ze toch iets bijzonders, zonder dat het in de kast terecht komt omdat ze al zoveel krijgen. Met bijvoorbeeld een dagje winter-efteling (ik noem maar wat) geef je ze herinneringen voor sinterklaas, en hoeven ze zich ook niet tekort gedaan te voelen.

18. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik snap wat je bedoelt, Efteling kaartjes doen we meestal met verjaardagen. Maar is misschien voor de feestdagen geen gek idee! (We wonen er redelijk in de buurt en mijn man en ik hebben een abonnement, en de oudste ook, die kreeg haar abonnement in plaats van Sint/kerst/verjaardag en andere extra's, echter nu ik zwanger ben gaan de abonnementen er weer een tijdje uit. Maar er zijn ook andere uitjes te bedenken)
    Bedankt voor de tip!

19. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Natuurlijk gewoon weer vieren! ook al geloofd je zoon niet meer in de Sint. Cadeautjes wil hij echt nog wel.
    Mijn ene zoon is nu 8 jaar en geloofd ook niet meer, maar zit al te speuren in de speelgoedboekjes wat hij dit jaar zal vragen. Het maakt een kind niet uit van wie het de cadeautjes krijgt, als hij ze maar krijgt.

Hier wordt het ieder jaar gewoon gevierd. Met de oudsten trekken we nu lootjes, ook heel leuk!

20. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Inderdaad een uitje oid.
    Ze geheel overslaan vind ik ietswat raar..
    De kinderen hebben niet gevraagd om deze situatie en kunnen aan wat ze elders krijgen niets doen.

Je kunt ook de ene een bios bon geven, de ander een bon om te karten etc. Dus met elk kind wat anders gaan doen. Afgestemd op hun intresse.

Deel Deze Pagina