Op mijn werk gaan ze binnenkort een test doen om te zien of iedereen bij een rampmelding snel genoeg ter plaatse is. Kan ook buiten kantoortijden ('s avonds? 's nachts?) zijn. Nu vroeg ik me af: in hoeverre ben je verplicht daar aan mee te doen? Stel: ik zit alleen thuis met m'n kind en ik word gebeld. Als er een echte ramp was gebeurd, had ik natuurlijk oppas geregeld en was ik naar m'n werk gegaan. Maar moet ik nu ook mensen gaan overvallen met de vraag of ze per direct kunnen oppassen, naar m'n werk, me daar melden, meteen weer rechtsomkeert om dan inmiddels zo'n twee uur later m'n kind weer op te halen? En het komt natuurlijk altijd net rottig uit met slaapjes ofzo. Een hele hoop gedoe voor niks, als ik ook over de telefoon kan zeggen dat ik wanneer het echt was er binnen zo-en-zoveel tijd zeker zou kunnen zijn. Nou is mijn vraag: doe ik dan aan 'werkweigering' als ik niet alles wil laten vallen om me daar te melden? Ik neig er anders naar om m'n telefoon gewoon niet op te nemen als ik gebeld word, maar ja, daar help ik de oefening ook niet mee...
Dat durf ik niet te zeggen. Maar de ramp oefening is er niet voor niks natuurlijk. Ze testen juist of je het geregeld kan krijgen om er snel te zijn, heel vervelend natuurlijk voor jou maar voor je collega's net zo. Als je hier geen medewerking aan verleent weten ze natuurlijk ook niet of ze op jou kunnen vertrouwen als er een keer echt wat gebeurt.
Mijn collega's mogen het van mij net zo regelen hoor: telefonisch doorgeven hoe snel ze er zouden kunnen zijn. Een eerdere rampoefening verliep ook zo dat ze vroegen wanneer ik paraat kon staan, zonder dat je echt hoefde te komen. En ik wil ook best heel reëel een oppas gaan bellen en vragen of die zou kunnen mocht het echt nodig zijn en hoe snel die er dan kan zijn enzo. Ik wil echt wel m'n best doen, maar vind het zo sneu als m'n dochter er de dupe van is... Ik zal eens kijken of ik m'n contract kan vinden, om het na te kijken.
zoiets gebeurd natuurlijk niet ieder jaar toch???? misschien kun je oppas alvast even de situatie voorleggen en uitleggen dat het kan gebeuren dat je weg moet??? ik denk dat het wel belangrijk is... zo kunnen ze ook de problemen waar ze bij de oefening tegenaan lopen oplossen.. het zal gebeuren dat er echt iets is en dat het helemaal in het honderd loopt omdat er nooit goed is geoefend.. ik weet niet wat voor werk je doet,, ik werk bijv in de zorg met mensen die zichzelf niet kunnen redden, ik ben ( en voel mij zelf ook ) verplicht om zo goed mogelijk mee te oefenen. maarja zucht..... het is wel enorm irritant als je niet weet wanneer enzo... ik weet het namelijk wel van tevoren en dat is een heel verschil gr Jose
Ik ben onderdeel van het cluster 'nazorg', dus kom eigenlijk pas in actie als de feitelijke ramp achter de rug is... Wel een goed idee om de mogelijke oppassen de situatie voor te leggen. De de oefening gaat 'ergens in november' plaatsvinden Nou ja, laten we maar hopen dat ik toevallig al op m'n werk zit, of dat m'n vriend ook thuis is voor de kleine. Een paar jaar terug had ik ook zo'n situatie. Toen zat ik alleen in een periode waarin ik ook examens moest afleggen. Wat moet je dan als je 5 minuten voor aanvang van je examen gebeld wordt dat je moet komen... Of de avond ervoor als je nog hard aan het leren bent... Ik vind het maar lastig om te bepalen hoe veel je opzij moet zetten voor een oefening. Ik snap heel goed dat oefenen belangrijk is. Ik doe ook actief mee met echte oefeningen waarin je een rampscenario uitspeelt. Maar dit is alleen een bereikbaarheidstest...
ja zeg... dat kan dan toch gewoon niet als je examens hebt??? er zijn gewoon situaties waarin je niet weg kunt. gr Jose
Maar mag je zelf bepalen wanneer jij vindt dat je echt niet kan, of is daar ergens iets over vastgelegd?
Mijn man werkt in een ziekenhuis en alweer een poos geleden was er in een toeristische attractie hier in de buurt een grote rampenoefening waarbij ook het ziekenhuis actief zou zijn. Hij was vrij die dag, maar werd alleen maar gebeld door z'n teamleider om te checken of hij op dat moment in staat was om naar het ziekenhuis te komen. Hij hoefde dus niet daadwerkelijk te komen. Weet niet precies waar je werkt en hoe het bij jou geregeld is, maar toen ik je bericht las dacht ik hieraan. Misschien dat je er wat aan hebt.
Ik zou het denk ik eens goed voorleggen aan je werk, de situatie uitleggen. Misschien kunnen ze een uitzondering maken voor jou en je vertellen wanneer en hoelaat de oefening plaats gaat vinden zodat je van te voren alvast voor oppas kan zorgen. Er natuurlijk bij vertellen en verzekeren (mits je dit ook echt kan verzekeren) dat er in een echte ramp sinario altijd een oppas in de buurt is. Zeg er gewoon bij dat het erg prijzig is + een aanslag op de gemoedstoestand van je dochter om voor een oefening haar uit bed te trekken in de auto te doen en naar een oppas te rijden. Dat het als het toch een oefening is een stuk fijner zou zijn als je de oppas van te voren alvast geregeld hebt. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze daar echt heel moeilijk over doen. Voor het zelfde geld zeggen ze zelf dat je niet persee hoeft te komen. Vaak zie je in zulke situaties dat een oplossing door middel van overleg altijd redelijk makelijk te vinden is. Succes
Ik ben ook ingedeeld bij zo'n rampenbestrijding. Bij ons werd er verteld in welke week we gebeld zouden kunnen worden. Dan kun je tenminste nog wat regelen. Bij ons is het verplicht om te komen, mits je toevallig net bijv. ergens in Zeeland zit en je moet helemaal naar Groningen komen. Want je moet binnen 1,5 uur er zijn. Dan heb je een goede reden. De oefening was bij ons na kantoortijd en in het weekend, met uitzondering van de zondag. En 's nachts zouden ze ook niet doen. Want dan heb je meer kans dat juist mensen niet op komen dagen omdat ze weten dat het een oefening is. Maar een andere gemeente is uiteindelijk opgeroepen dus hoefden wij niet meer.