Vriendje of vriendinnetje spelen bij je thuis.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by elsie22, Aug 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Mijn zoontje zit net op school, nu zei hij tegen mij dat hij graag met iemand wilde spelen, ik ken het meisje waar hij mee wil spelen al want daarmee was hij ook bij de gastouder. Maar hoe pak je zoiets aan? De moeder heb ik weleens gezien maar nooit gesproken ofzo.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tijd om dr toch eens te spreken dan :)

Vaak stuurde ik dochterlief alvast naar de andere ouder om het te vragen. (Die wordt dan besprongen door 2 joelende kinderen en weet alvast waar het over gaat...) en dan zelf er achter aan voor het daadwerkelijk wat afspreken en evt uitwisselen van telefoonnummers.
    Oh en niet onbelangrijk... Af te spreken wanneer ze weer wordt opgehaald:)

3. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Ja telefoon nummers lijkt me wel handig:)

Hoe lang speelt een kindje meestal bij jullie of jullie kind bij iemand anders?

4. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

Feb 1, 2011
    519
    0
    16
    Vergeet ook het adres niet te vragen. Ik zie als juf regelmatig ouders die niet weten op welk adres de kinderen zijn. Kun je ook gelijk controleren waar je moet zijn.
    Ik zou de eerste afspraak het niet te lang laten duren. Een uur tot ander half lijkt me prima. Mocht het minder gaan dat is het eind redelojk vlot in beeld.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Nou bij ons duurt school sowieso tot half 4 :)
    En meestal haal ik d'r rond 5 uur op.

Beetje afhankelijk van wat de ouders willen.
    Beste vriendinnetje blijft meestal tot half 6 want dan kan papa meteen uit werk langs ons huis.
    Hoeft d'r moeder niet met d'r kleine broertje op pad :)

Spelen ze bij ons vraag ik meestal om 5 uur/half 6.
    We wonen een kwartier van school en met 2 blije meiden lopen we er rustig een dik half uur over :)
    Plus nog even kletsen op het plein voordat je weg bent.. Dan blijft er weinig speeltijd over.
    Maar goed, naar huis willen ze toch niet :)

En kwartiertje voor paps/mams de speler komt halen: opruimtijd.
    En als het slechte opruimers zijn laat ik ze wat eerder opruimen en zet daarna een tekenfilmpje op.
    "Opschieten met opruimen.. Kunnen jullie nog heeeeel even tv kijken"
    (En maken ze er meteen na het opruimen geen nieuwe rommel van)
    Anders zit je zelf met de rommel :)

Je wordt er vanzelf handig jn wat wel/niet werkt.
    En tegen de tijd er vaste vriendjes/vriendinnetjes komen merk je ook wat het beste werkt voor als specifiek dat kindje er is :)

6. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Hier is school tot half 3, dus dan heb je al lange tijd. Wij wonen om de hoek van school dus ben er zo. Heb tegen mijn zoontje gezegd dat hij best aan iemand mag vragen of ze bij hem willen spelen.

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Desnoods een briefje meegeven via de juf voor de moeder?

Natuurlijk hangt het ook af van of de ouders werken. Als 't meisje naar de naschoolse opvang moet, is 't nogal moeilijk om te vragen na school.

Hier in BE zijn de meeste "speelafspraakjes" en feestjes op woensdagnamiddag (alle kinderen een halve dag vrij) of op zaterdag.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Ik laat mijn dochter ook zelf samen met het vriendje of vriendinnetje het aan de andere ouder vragen en ga er dan zelf achteraan voor de definitieve afspraak, bij wie, welk adres, telefoonnummer, ophaaltijd, enz.

Hier duurt school tot 14.15u en meestal is het afspreken dan tot 17.00u. Op woensdag is de school om 12.30u uit en dan is het ook vaak tot 17.00u. Alleen heeft mijn dochter dan aan het eind van de middag zwemles, dus toen wij het spelen dan tot 16.00u, omdat we dan naar het zwembad moeten.

Maar qua eindtijd vooral doen wat je zelf wilt!

9. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Hier stuur ik Lenn vast naar de moeder van het kindje in kwestie om te vragen of het kan. Ik maak zelf de definitieve afspraak en spreek een tijd af om hem op te halen. Meestal spelen ze alleen op woensdag en vrijdag, omdat ze dan alleen een ochtend school hebben. Spelen is meestal van 13.30-16.00 uur. Vind ik lang zat en we eten om 17.00 uur dus dan heb ik nog een half uur voor ik moet gaan koken.

Als hij met een bepaald klasgenootje gaat spelen dan zie ik wel wanneer hijthuis komt. Ik sms haar moeder als hij eraan komt en ik krijg een sms als hij naar huis loopt. Is de steeg door naar onz achterdeur, zonder oversteken. Soms heb ik ze een half uurtje hier en dan vertrekken ze weer voor een uurtje bij haar thuis:D

10. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Hier is het zo dat ik altijd de ouders even aan spreek of het oke is. Soms kan het niet en dan spreken we een andere dag af.
    Ook doe ik maar max 2x in de week een speelafspraakje, het is al druk genoeg allemaal.
    Tijd is afhankelijk van wie het is, ze zijn om kwart voor 3 uit dus vaak is het tot 5 uur. Op woensdag spreek ik na het eten af, ik heb liever geen kids te eten:) (het is al een ramp bij mijn eigen kind 1 boterham naar binnen te krijgen).
    Meestal rond een uurtje of 1 en dan tot 3 of 4 uur.
    Sowieso worden hier telefoonnrs uitgewisseld en adressen natuurlijk:D ik vind het toch wel handig dat ik kan bellen als het kindje het zat is of als er evt is mocht zijn.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier kwamen de kinderen vaak onderling er wel uit, maken wel plannen overdag, na school de moeders erbij om te kijken of de plannen überhaupt mogelijk zijn.
    Hier was het vaak op de dagen tot 3 uur, 5 uur ophalen en bij de korte dagen tot 12 uur, mee naar huis om te lunchen om om 3 uur ophalen. Nu in groep 4 blijft ook op de korte dagen kinderen wel tot 5 uur hangen of eten zelfs mee.

Bij de eerste speeldates ging ik vaak even mee naar het huis van diegene. Soms nog even een kopje thee drinken, om de moeder te leren kennen (gezellig!) en omdat mijn kleine wel erg verlegen was. Maar vanaf halverwege groep 2 ging hij ook zo mee met nieuwe vriendjes. De ouders kende ik natuurlijk wel al van 1,5 jaar wachten bij het lokaal..

Share This Page