Niet slapen 2 jarige

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Florina, 28 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Hi allemaal,

Mijn dochter van bijna 2 heeft al langere tijd problemen met inslapen ('s avonds). Ik ben echt een beetje ten einde raad nu :( Ze is absoluut niet druk of vervelend; ze ligt gewoon rustig in bed maar haar oogjes gaan niet dicht, zegt ook dat alle kindjes slapen, dat zij zelf gaat slapen en is daarna meestal stil. Ze laat zich overigens wel horen als er niemand naast haar zit of uit het zicht is. Ze is rond 8 uur wakker (moeten haar wel echt wakker maken, ze zou zo door kunnen slapen) en we brengen haar rond half 8 naar boven, kwart voor 8 het licht uit. Ze slaat haar middagdutje regelmatig over en als ze een dutje doet is het maximaal een uur á 1.5 uur (ik maak haar wakker).

Wat we nu doen of in het verleden hebben geprobeerd:

- Vast ritueel voor het slapen gaan (Pyjama aan, tanden poetsen, boekje lezen evt. nog een slokje water en duidelijk uitleggen dat ze na het laatste verhaaltje moet slapen)
    - Haar in bed leggen, welterusten wensen en naar beneden gaan. Dat is al-tijd krijsen totdat we het niet meer aan kunnen horen, dit kan ze heel erg lang volhouden en ze is compleet over haar toeren. We hebben geprobeerd consequent te zijn maar het is nog geen 1 keer goed gegaan.
    - Naast haar bed zitten, handje vasthouden en wachten tot ze slaapt; ik zit gemiddeld 2.5 uur per avond naast haar bed...
    - Haar in ons bed meenemen, dan kan ik daar ook 2.5 uur liggen totdat ze eindelijk slaapt. Ze is dan zoals eerder gezegd niet druk of actief, ligt gewoon naast me maar valt niet in slaap.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, kan ik wel gebruiken nu :( Ze is nu helaas ook nog steeds wakker.

2. Anne Godderij

20 sep 2013
    58
    0
    0
    Between jobs!
    Stein
    Wat lijkt me dat frusterend zeg! Ik heb hetzelfde meegemaakt met zoonlief toen hij 15 maanden was. Heel geworstel geweest met huilen, krijsen, troosten, trap op en af lopen. Maar op deze leeftijd weten ze toch echt wel dat het na je avondritueel tijd is om te gaan slapen lijkt mij.
    Ik zou heel consequent zeggen dat het nu tijd is om te slapen en mamma is beneden. Als ze gaat gillen ook niet negeren maar na paar minuten langsgaan en zeggen dat ze moet gaan slapen. Laat weten dat je er bent.
    Ik ben nooit echt een voorstander geweest van laten huilen maar soms hielp hier helemaal niks! Zolang je verder hebt uitgesloten dat er niks medisch aan de hand is...
    Oh ja en een lichtje laten branden op de gang! Tis nu weer de tijd van het jaar dat het om 8u donker is dus we laten het lampje ook weer branden!

3. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Dankjewel voor je reactie en tips! Het is inderdaad ontzettend frustrerend en vermoeiend. Ik ga er weer mee aan de slag, lampje is inderdaad iets wat we kunnen toevoegen aan ons ritueeltje :)

4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    he wat vervelend zeg!
    Ik zou zeker niet laten huilen, maar ook van 2.5 uur erbij zitten zou ik echt af willen (en dat wil je ook ;)).
    heb je al een tussenweg geprobeerd? Bv deur open laten en boven wat gaan rommelen? En dan elke vijf min langsgaan? Beide aanpakken kun je op deze leeftijd wel uitleggen lijkt me. Dat ze iig niet gaat gillen.
    Verder: merk je vershil in inslaaptijd als ze wel/niet een middagslaapje doet?
    Slaapt ze nou van +-22 tot 8? En om 8 uur moet je haar wakker maken dus? Hoeveel slaapt ze nou gemiddeld per etmaal ?( dus nacht en middag samen)
    12-13 uur vind ik namelijk normaal voor deze leeftijd.
    Heb je het idee dat ze wel echt moe is als ze naar bed gaat?

5. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Heel erg bedankt voor je reactie! Ik heb dat rommelen op de gang geprobeerd vandaag en dat ging eigenlijk best goed :) Ze slaapt nu in ieder geval, dus dat is een hele verbetering.

Ik merk trouwens geen verschil of ze wel of niet slaapt overdag, ze kan net zo goed gewoon geen dutje doen en dan alsnog rond 23:30 (!!) uiteindelijk in slaap vallen.

Ik denk dat ze gemiddeld zo'n 10 á 11 uur slaapt in totaal maar soms ook minder.

6. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Vind wel dat ze weinig slaapt voor haar leeftijd. En als je haar 's avonds vroeger naar bed doet? Kan ook zijn dat ze te moe is om lekker in slaap te vallen. Sinds mijn zoontje geen middagslaapje meer doet, ligt hij er toch meestal wel om 19.00 uur in.

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    fijn dat het gister werkte! Misschien zo even een paar avonden proberen? 10-11 uur is idd wel erg weinig. Merk je ook overdag dat ze moe is?
    Ik zou het krijsen/gillen (dus angstig zijn denk ik?) al proberen te voorkomen, bv dus door vantevoren uit te leggen dat je in de buurt blijft, en evt zeggen dat je elke 10 minuten komt kijken. succes en ben benieuwd hoe het verder gaat!

8. Prinsesje2014

Prinsesje2014 Actief lid

12 dec 2013
    411
    1
    18
    Hoe gaat het nu?
    Ik heb een meisje van 20 maanden wat momenteel een groot drama met slapen is...

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Klinkt herkenbaar. Wat bij ons het beste werkte: middagdutje radicaal schrappen, maar 's avonds wel vroeger naar bed brengen. Ging ze te laat slapen, dan was het gegarandeerd drama omdat ze al te moe was om nog rustig te gaan slapen.

10. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Nog bedankt voor de reacties! Ik zie het nu pas.

Het gaat nu erg goed! Shakes, wij doen het nu op jouw manier; het middagdutje overslaan en ze gaat nu 19:15 naar boven, tandenpoetsen, boekje lezen en slapen en valt binnen 5 minuten in slaap. Wel met mijn hand vast, maar dat vind ik helemaal prima :) Ben al blij dat het zo goed gaat! We maken haar dan rond 8 uur, soms half 9 wakker.

Prinsesje, ik weet hoe zwaar het kan zijn :( Hoe gaat het nu bij jullie?

Deel Deze Pagina