Hallo! Vanavond viel m'n mond open van verbazing toen ik mijn zoontje naar bed bracht.. Hij wou absoluut geen luier om, wou zijn potje naast z'n bed en gaat, zoals hij zelf zegt, proberen niet in z'n bed te plassen.. Is het verstandig hem wakker te maken voordat wij gaan slapen om hem even op het potje te zetten? Overdag nog niet zindelijk.. Soms wij hij een luier, soms niet.. Ik vraag het hem altijd zodat hij de keus heeft..
Zou ik zeker doen. Ik vind het wel moedig van je. Dochter is net drie, al meer dan een jaar zindelijk overdag, en is ook nogal nukkig dat ze nog een luier omkrijgt voor het slapen. Maar zolang ze niet enkele nachten droog is, verplicht ik haar om hem nog aan te doen.
Ik juist weer niet omdat ze er dan aan gaan wennen. Ik zou t gewoon even aankijken ( en een fijne molton ) Hier was ze net 2 en s nachts zindelijk en nooit gedaan, ze werd vanzelf huilend wakker, kon ze niet zo goed slaapdronken begrijpen, en dan plaste ze even en sliep ze verder.
Dochter is hier bijna 2 maand zindelijk en we maken haar elke avond rond half 10 wakker, plast ze even en gaat weer slapen. Als we dat niet doen plast ze zeker in haar bed.
Een kind dat overdag nog niet zindelijk is, zou ik 's nachts niet zonder luier laten slapen... Ben wel benieuwd hoe het gegaan is dan?
Nou.. we hebben hem dus wel even wakker gemaakt voordat wij naar bed gingen. Hij hoefde niet te plassen. Hij is de hele nacht droog geweest, vanmorgen om 8u riep hij me.. hij had in bed geplast.. Maar als hij nou vanavond weer zonder luier wil slapen, dan zal ik hem morgenochtend rond 7u wel wakker maken om te plassen weer wat geleerd!.. maar op zich dus de hele nacht droog @X11.. tja niet zonder luier laten slapen, dan krijgt hij ook tegengestelde signalen.. overdag moedigen we hem juist aan zonder luier te lopen en dan zou ik hem savonds moeten dwingen een luier aan te doen.. Ik vraag het elke keer, als hij er een aan wil krijgt hij er een aan, zo niet dan niet.
Hier was ze al heel lang snachts droog (ong 1 x per maand nat), overdag zindelijk kwam pas 5-6 maand later. Was geen interesse. Wij laten haar savonds nooit plassen, ze heeft laatst toevallig een ongelukje gehad, toen had ze op een feestje veel gedronken en wij hadden er niet goed aan gedacht. Anders ipv luiers die broekjes? Van de kruidvat bv?
Ik heb persoonlijk toch nog steeds liever dat dochter met luier slaapt, dan dat ik haar moet wakker maken omdat ze anders in bed zou plassen. Slaap vind ik belangrijker dan zindelijk zijn 's nachts.
Is het misschien een idee om met hem de afspraak te maken om overdag ook te beginnen met het potje en als dat dat goed gaat 's nachts ook zonder luier te slapen?
Dat werkt allemaal niet.. hebben alles al geprobeerd.. soms wil hij absoluut niet.. en soms wil hij het wel.. Als hij overdag soms wel zonder luier wil lopen vind hij het nog lastig op tijd aan te geven dat hij moet plassen.. vaak zit er dan ook al wat in zn onderbroek.. Denk dat ik hem niet teveel moet pushen.. maar toch zeker aanmoedigen als hij zonder luier wil.. of dat nou overdag is of met slapen..?
Zou dan toch eerder voor overdag zindelijk gaan en bij het naar bed gaan een luier om doen, niet die keus aan hem laten. Als hij overdag zonder luier wil lopen prima natuurlijk maar doet ie dat omdat ie op de wc/potje wilt plassen of omdat ie het leuk vindt in z'n blote billen, ik bedoel is hij echt bezig met zindelijk te worden? Zoals ik het nu lees lijkt me het een beetje een verwarrende zindelijkheidstraining, weet niet of hij het op deze manier als zindelijk worden ziet zeg maar.
Maar hij kan daarna wel op de wc plassen? Want het klinkt dan alsof hij al een heel eind onderweg is! Lastig is dat, misschien even proberen met een goede onderlegger. En extra wassen maar. Ik snap je wel, hij doet zijn best.
Onze dochter van 5 halen we 's avonds altijd uit bed omdat ze anders in bed plast. Onze zoon van net 3 was overdag 3 dagen zindelijk en wilde toen op bed ook ineens geen luier meer aan. Hij heeft tot nu toe (kleine 2 maand) nog nooit een ongelukje gehad in bed, terwijl bij dochter dit zeker 1 keer per week gebeurt. Het kan dus gewoon goed gaan.
Nou dat is best apart, eerst snachts zindelijk ipv overdag...! Maar wel goed zeg! Ik zou hem niet om 7 uur wakker maken, maar echt savonds. Gewoon een goede molton of een zeiltje onder een handdoek leggen. Succes vannacht weer!
Ons zoontje was een maand in de nacht zindelijk voordat hij overdag zindelijk was. Dat was met 2 jaar en 3 maanden. Wel de luier uitgelaten toen hij 6 droge nachten had gehad. Wel meteen met wakker worden even plassen. In bed blijven liggen is er dan even niet bij.
Volgens mij zijn de meeste kinderen 's nachts eerder zindelijk dan overdag. Hier mijn dochter toevallig niet, maar kinderen van vriendinnen allemaal wel of in ieder geval gelijktijdig. Ik zou het aanmoedigen en overdag komt dan vanzelf wel hoor.