Nagel.s laken jongen. Wel/niet.

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Elmo, Nov 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hopelijk schrijf ik duidelijk mijn vraag met begrijpende zin.s opbouw!

Het zit zo.:)

Af en toe kijk ik in het magister van mijn zoon. Zo hou ik zijn cijfers bij. En zie ik zijn les rooster. Dat onthoud ik nooit omdat er vaak wel wat veranderd.

Dus keek ik net en zag dat hij gisteren de eerste twee uur niet in de les was. Hij spijbelen.?? Vond het al vreemd.

Wat blijkt hij is de les uit gelopen omdat hij zijn nagels moest gaan lakken. Dat wilde hij echt totaal niet en heeft dit ook aan gegeven aan zijn docent.
    Begrijp dat een les les is maar ik begrijp ook de gevoelens van een 15 jarige puber die zo iets heeft nagellak is voor meisjes.

Hoe zou jij als moeder reageren. Straks woord ik gebeld door zijn persoonlijk begeleider van school.

Als het iets verplicht is voor een les waarom dan niet voor de jongens een nagelmodel pop of iets? Zo dat ze zich niet hoeven te schamen. Dan doen ze toch wat ze moeten doen.

Ik vroeg en de andere jongens in de klas? Die waren ook aan het morren maar hebben het wel gedaan. Mijn kind dus niet. Maar ik ben ook niet echt boos op mijn zoon. ? Wel dacht ik van doe nou niet zo moeilijk om zo iets kleins. In mijn ogen dan?

Wat zou je doen in dit geval? Of je mening hier over? :)

Hopelijk is het duidelijk en is het goed te begrijpen. En te lezen. Geen onduidelijke berichten meer van mij hoop ik.:)

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Met vijftien jaar kan ik me heel goed voorstellen dat een jongen zich vreselijk opgelaten kan voelen als zijn nagels gelakt moeten worden. Waarom moet hij dit überhaupt leren (of hij moet een opleiding voor visagist/nagelstylist volgen..;)).
    Tja, wat ik zou doen. Net als jij zeggen dat je snapt dat hij datniet wil doen. Maar ik weet niet of ik het oké zou vinden als hij de les uitloopt. Lastig hoor.

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ow en ik vind het goed dat hij zijn grenzen aangeeft en daar anderen niet zomaar overheen laat gaan. Zolang hij dit op een juiste manier laat weten.

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nee hij gaat de horeca kant kiezen.

Dit is een onderdeel van een les? Iets met verzorging.

Het is voor overgang naar groep 3. Maar gelukkig begrijp je mijn kind ook haha.

Echt iets waar van ik denk:(

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik zou er wel over oraten dat het niet goed is om de les uit te lopen maar dat ik wel heel goed snap WAAROM hij het heeft gedaan.

Het is tenslotte niet alsof hij elke keer dat hem iets niet zint hij de les uit loopt :)

6. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Wat belachelijk dat je zoon zijn nagels moest gaan lakken en anders de les moest verlaten!
    Ik zou totaal niet boos zijn op mijn zoon als hij weigert zijn nagels te lakken.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Ik vind het dubbel. Aan de ene kant snap ik je zoon (al vind ik de les uitlopen nooit een goede optie). Aan de andere kant, ze mochten het er vast weer afhalen na die tijd, is het dan zo erg?

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Daar ben ik het ook mee eens. Ik wacht nog op verhaal via school.

Vond ook geen optie les uit lopen. Maar moet nog de andere kant van het verhaal horen. Voor nu is het dit deel van het verhaal.

9. tuc

tuc Niet meer actief

ik snap best dat men het de klas uitlopen niet goed vindt, maar ik vind het nogal vreemd om jongens van 15 te verplichten hun nagels te lakken....ook al mag het er weer af. En ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er geen andere manier is om dat stukje verzorging aan te leren.

10. soeee

soeee Niet meer actief

Hier ben ik het mee eens. Ook met iets anders hierboven. Dat het goed is dat hij zijn grenzen aangeeft en anderen niet over die grens laat komen. Zou denk ik wel met hem bespreken dat hij de les niet uitloopt, maar het weigeren geef ik hem gelijk in.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Het is prima dat hij het aangegeven heeft maar hij had niet moeten weglopen.... had het bij jou moeten aangeven en dan had jij contact met de school kunnen opnemen. Snap dat het voor puberende jongens niet leuk is maar zo erg is het ook weer niet.

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Ik vind dat anderen niet voor hem kunnen bepalen dat het 'zo erg niet is'. Hij heeft zijn redenen waarom het voor hem wel zo erg is dat hij het risico op straf en de gevolgen van zijn actie (weglopen uit de les) voor lief heeft genomen. Verder zou ik tegen school zeggen dat hij inderdaad niet de les mag uitlopen maar ik zou hem absoluut niet straffen omdat hij zijn nagels niet wilde lakken.

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Ik had het PRIMA gevonden als mijn zoon (of één van mijn dochters trouwens) weg was gelopen hiervoor. Schoolopdrachten..allemaal leuk en aardig.. Maar wat er met hun lijf gebeurt is hun eigen zaak en absoluut niet aan school om te bepalen. Moet toch niet gekker worden, iedereen bepaalt toch zeker zelf of hij/zij zijn nagels laat lakken.

14. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Helemaal mee eens!

15. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik hou niet zo van weglopen voor situaties. In mijn ogen kan je ook duidelijk aangeven dat je t gewoon niet doet. Dat moeten ze dan respecteren. Weglopen vindt ik een teken van zwakte.

16. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Nee dat zie ik heel anders. Met weglopen maakte hij (in dit geval) duidelijk wat zijn grenzen waren. Ik vind dat alles behalve zwak.

17. Fefe

Fefe Actief lid

May 8, 2014
    199
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind dat jouw zoon het grootste recht heeft om te weigeren zijn nagels te lakken. Ok, moest hij schoonheidszorgen volgen (en dan nog kn de school modellen beschikbaar stellen) Als hij een horeca opleiding volgt hoort dat trouwens totaal niet een onderdeel te zijn van de opleiding?!

18. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik leer mijn kinderen dat ze met praten hun grenzen aan geven en niet met weglopen. Weglopen zie ik als, ik ben nu weg dus niemand kan me wat.
    De discussie dus gewoon aan gaan en bij je standpunt blijven.

19. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Maar de vraag hier is of de bewuste leraar wel zin had in een complete discussie met de leerling.
    Misschien werd het hem opgelegd, en was er geen keuze??

Als het als een reguliere opdracht in de klas is neergezet, dan gaan normaal gesproken de leraar en individuele leerlingen niet telkens in discussie of de opdracht uitgevoerd gaat worden?

En dit geval gaat het om iets wat je aan je eigen lichaam aanbrengt. Ik vraag me überhaupt af wat de insteek was van die hele opdracht.

Maar ik kan me wel indenken dat binnen de klas geen optie bestaat om te blijven zitten zonder de opdracht te maken.

20. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Dat wilde ik ook zeggen. In dit geval was er toch helemaal geen ruimte om in discussie te gaan?

Over het algemeen genomen ben ik het met je eens Eliza78, maar in dit geval vind ik dat de zoon van to volkomen in zijn recht stond om te vertrekken. Dat had ik zelf ook gedaan.

Share This Page