3 jonge kinderen en zwanger. Ervaringen gevraagd.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door yasmin30, 29 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yasmin30

yasmin30 Actief lid

30 mrt 2012
    379
    0
    16
    Hoi dames,

Ik heb 3 kids van 5 jaar, 4 jaar en 1 jaar.
    Nu kom ik er net achter dat ik zwanger ben onverwacht.

Ik maak me een beetje zorgen als de baby wordt geboren. Mn jongste is dan 1 jaar en 9 maanden.

Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe heb je het ervaren?

hebben jullie tips?

Ik heb weinig familie en vrienden in de buurt dus weinig hulp.

Bedankt alvast!

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    hier zijn ze iets ouder 6 (feb2010), 5 (aug2011) en 2 (sept2014). De eerste weken van de zwangerschap vond ik heel zwaar, vooral omdat ik niet lekker was. Maar toen nog wel best vaak hulp van man. Sinds begin deze maand moet ik het van maandagochtend tot vrijdagavond/zaterdag helemaal alleen doen en valt me niks tegen eerlijk gezegt. Savonds wel echt op tijd erin en overdag proberen zoveel mogelijk rust te pakken.

Jongste is 2,5 als de baby komt. Hoe het dan gaat weet ik niet en maak me er ook niet druk om. Ik ga er vanuit dat het wel goed komt en ze alle 4 op hun beurt zullen moeten wachten, dus ja, ook de baby zal af en toe moeten blijven huilen (krijgen ze sterke longen van zou m'n opa zeggen ;) ). Ook dan zal ik doordeweeks alleen zijn met ze.

Ik denk maar zo: heel veel moeders moeten het altijd alleen doen dus waarom zou ik het niet kunnen :)

tips:
    -Probeer zelf relax te blijven, dat scheelt al een stuk.
    -probeer je jongste zo lang mogelijk middagdutje te laten doen en straks liefst tegelijk met baby zodat je even je handen vrij hebt ;)
    -van tijdelijk minder gezond eten gaan ze niet gelijk dood
    -elke dag heel je huis poetsen hoeft ook niet
    -kleren zo van de waslijn/uit de droger kan je ook prima dragen, scheelt weer strijken/vouwen èn opruimen :p
    -probeer de oudste kinderen zo zelfstandig mogelijk te maken. Zelf brood smeren, zelf schooltas in/uitpakken, zelf aan/uitkleden. (ik zeg niet dat ze dat nog niet doen he, ik probeer mee te denken)
    -En neem vooral nog de tijd om met ze boekjes te lezen oid, die aandacht blijven ze nodig hebben voorlopig :)

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    oh en gefeliciteerd natuurlijk! Probeer zo snel mogelijk te gaan genieten en maak het "echt" door vk/gyn te bellen.

4. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Toen ik onverwachts zwanger was van de vierde waren mijn kinderen
    5 ( bijna 6) 4 jaar en 1 jaar en 3 maand

Die zwangerschap was een hel, ik wou dat ik een heerlijk sprookjes verhaal voor je had maar er was 0,0 genieten bij, ik lag elke 2 weken minimaal een week in het ziekenhuis ivm uitdroging en heb echt hulp van familie nodig gehad om de dagen door te komen,

Ook gingen wij er van uit dat het kindje volledig gezond zou zijn en de bevalling net zo makkelijk zou gaan als de andere drie, helaas was dat niet zo, ons kindje overleed bijna bij de geboorte omdat ze een midden rif breuk nooit opgemerkt hebben, we hebben lange zware dagen en weken gehad op de ic waarin wij elke vorm van hulp wel hebben moeten accepteren om die tijd door te komen.

Maar, toen dat allemaal weer op rit was ..... Begon ons sprookje, en echt waar ... Het is zo enorm genieten ! Vier kinderen in 6,5 jaar tijd,
    Wij zijn easy going en nemen zoals het komt, niet stressen om dingen waar je toch geen invloed op hebt

Ik heb vier kinderen nog niet als zwaar ervaren, hier is het echt volop genieten met de kinderen, speeltuintjes bossen meren lekker wandelen en fietsen de kinderen helpen ook graag met eten koken tafel dekken en de derde vind het geweldig om te helpen met de was en het poetsen, daar maakt mama natuurlijk dankbaar gebruik van 👍🏼👍🏼

Er zijn dagen dat het zwaar is, maar alleen als je alle kinderen tegelijk ziek hebt en je zelf ook niet lekker in orde bent, of juist als je zelf ziek bent maar de scholen en sporten wel gewoon door gaan,, dat zijn soms momenten waarin een tandje bijgezet moet worden

Qua zwangerschap dus geen fijne ervaring maar na de bevalling.... Ik zou het zo weer doen

5. Dolce1983

Dolce1983 Actief lid

2 jul 2009
    318
    13
    18
    Zelfstandig Ondernemer & Stay-At-Home MOM
    NH
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Zal wel even schrikken zijn als je een vierde niet gepland hebt.

Zelf raakte ik zwanger van de vierde toen mijn dochter net 5 was,
    oudste zoon 2,5 jaar en mijn derde kindje 6 maanden oud was.

wel gepland, juist omdat ik het korte leeftijdsverschil wilde, lekker samen spelen later enz.

Ik moest elke dag mijn dochter naar school en mijn zoon 3x in de week peuterspeelzaal brengen met een baby in de wagen en een groeiende buik,
    Dat waren zeker in de zomer echt zware dagen.

Ik sliep overdag nooit, want de kindjes sliepen niet of nooit tegelijk.
    dus in het weekend ging ik altijd bijslapen en liet ik mijn man zoveel mogelijk meehelpen.

Even wat liever voor jezelf zijn en niet een schoon huis willen met drie kleine kindjes.
    Bijvoorbeeld de boodschappen laten bezorgen
    Kindje laten overblijven op school
    Een middagje oppas regelen zodat je kunt bijslapen
    Verloskundige bezoekjes samen met je man en niet met kids, zodat je echt aandacht aan de baby kan geven
    Een zwangerschapscursus, yoga of gym, ijkt overbodig maar gaf mij echt de rust om even te genieten van mijn zwangerschap en de baby.

Het komt goed!
    Probeer vooral te genieten, het gaat zo snel.
    Zorg goed voor jezelf, gezond eten geeft ook meer energie.

Deel Deze Pagina