Mijn zoontje is 1 jaar oud en praat nog heel weinig. Ik zie zo vaak dat kinderen van die leeftijd echt al wat dingen kunnen zeggen en vraag me af of mijn zoontje laat is. Papa en mama komt er eigenlijk ook nog maar zelden uit en dan nog niet echt gericht. Meer om ons na te praten. Mama gaat makkelijker dan papa, daar maakt hij baba van. Maar meestal houd hij gewoon zijn mond dicht. Hij brabbelt overigens wel heel erg veel. Alvast bedankt Groetjs
O die van mij (nu 13 maanden) zegt ook nog niets wat te begrijpen is hoor! Idd mama en papa, maar totaal willekeurig en zich niet bewust van wat ze zegt. Ben benieuwd hoe dit bij andere kindjes is!
Mila zegt nu papa, mama, dada en iets dat op op danke lijkt! Ze zegt het ook niet altijd, maar alleen als ze zin heeft... Ik denk dat t wel komt hoor!
ik maak me er ook geen zorgen om hoor, vraag het me gewoon af. Hij heeft verder steeds op zijn ontwikkeling voor gelopen maar nu lijkt er een rem op te zitten. Hij stond al heel snel en kon al snel rond de tafel lopen enzo, maar los lopen doet hij nog niet. Hij pakt dingen altijd al vast met de pincetgreep, heeft het nooit anders gedaan eigenlijk. Maar het praten zou zo makkelijk zijn als hij dat een beetje kon
met 1 al 'praten' ? dat zijn de hele snelle denk ik hoor.. En ik heb hier gemiddeld tot wat langzame kindjes . Papa en mama lijkt er een beetje uit te komen. Mama twijfel ik of het gericht is. Meestal als ze mopperig is . Met geven/nemen zegt ze wel iets van 'da' - dus ze zegt duidelijk IETS - maar een woord? Nee dat kan ik het niet noemen nog... Soms denk ik UIT of JA of ETEN te horen, maar ik denk dat dat meer 'willen horen' is , dan echt horen
Hier tik tak = klok. Da = daar en aaa en soms aaai = aaien. En papa en mama en soms andere onverstaanbare dingen. tissie is kusje denk ik hihi..zoo schattig dat kletsen en praten..maar lopen begint ze net te doen.
het willen horen heb ik ook last van ( zoals de meeste mensen denk ik ) maar het gebeurt niet vaak dat ik er echt een woord uit kan halen hihi. Ach het komt vanzelf. Heb nog nooit een volwassene gehoord die niet kan praten.
Toen ze net 1 was zei ze ook alleen nog papa, mama, da (alles wat ze aanwees), aai, mmmaa (geluid van een kusje als ze een kusje wilde geven). Ohja en ze deed het geluid van blaffen na als ze een hond zag ("woewoe"doet ze nu nog steeds). Ze kon toen ook de naam van de poes zeggen (Billy) maar dat doet ze nu bijvoorbeeld niet meer. Nu is ze 16 maanden en zijn er al wat woordjes bij gekomen, maar je merkt echt dat er per woordcategorie dan 1 woord uitkomt wat ze overal voor gebruikt. (Zo is al het eten dat ze lekker vind 'yoghurt', al haar kleding is "aan" of "uit", alles wat zich voortbeweegt/transporteerd "auto", zijn alle vrouwen met blonde haren "mama", is de jas van papa "papa" en de fiets van papa is "papa" en papa zijn schoenen zijn "papa" etc.) Er zijn inderdaad ook veel woorden waarbij je weet dat ze je napraat maar je niet zeker weet of ze het ook bewust snapt. Zo zegt ze "deudit" (deur dicht) wanneer ik haar vraag de deur dicht te doen, maar echt bewust praten noem ik dat nog niet.
Hier eentje van 11 maanden en ook geen woordjes. Soms lijken dingen wel ergens op en papa en mama lukt heeeel soms maar ook niet altijd gericht. Ach komt vanzelf! Veel alles benoemen wat je doet, waar je mee bezig bent, enz. Veel meer dan verder afwachten kun je niet!
Hier ook wel een kletskous maar niet echt gericht hoor! Ik heb tot nu toe 2x een "woordje" gehoord wat ik kon koppelen aan de situatie. Toen ik haar beer vasthield en haar riep, keek ze om en riep Haddod ( Beer heet Harrods ) en toen ze aan het ontbijten was, zat ze op haar beker te wijzen met daarop eendjes. Kakak riep ze en wij noemen de eendjes altijd Kwak Kwak. Verder is er 1x heel hard en gericht MAMA PAPA uitgekomen in de auto maar verder is het voornamelijk geklets. Zo zegt ze wel mama papa baba o-ba (opa?) maar niet gericht tegen de juiste persoon. Motorisch hier ook een vluggertje ( kan inmiddels heel kort los staan tot ze het zelf doorheeft ) maar qua taal voornamelijk heel veel geklets. Weet je, ik denk dat je op fora en van kenissen veel over de hoogvliegers hoort "Mijn kindje kan dit en dat al" maar minder over de kindjes die niet zo super snel ontwikkelen. Zo weet wel de halve schoonfam al dat mn dochter stapt ( Via SM ) maar wist bijna niemand dat mn neefje dat nog niet deed toen hij 2 werd.
Mijn jongste is 13 maanden en hij zegt een heleboel. Maar verstaanbaar? Echt niet! En consequent? ook niet! Maak me er totaal geen zorgen om! Mijn oudste begon pas na zijn tweede echt te praten dus hij heeft nog tijd genoeg!
Ze bootst geluiden na, maar benoemt dingen nog niet bewust. Ze zegt hwaaaa!!! nadat ik hieperdepiep heb geroepen en heel soms zegt ze mama en aai als ik het maar vaak genoeg herhaal. Maar dat is ook alles. Ze wéét wel hoe bepaalde dingen heten. Als mijn man en ik allebei een theedoek voor ons hoofd doen en haar beertje onder een dekentje en roepen "waar is papa/mama/beer?", trekt ze wel het juiste doekje weg. Ze weet dus wel welk woord bij wie hoort.
Met 1 jaar praten? Dat zou wel erg vlot zijn. Toen mijn zoon 1 was zei hij niet meer dan tata, dada en soms papa of dat laatste gericht is weet ik niet. Niet vee later is het helemaal goedgekomen hoor. Met net 1 jaar zeggen de meesten niet veel dan dit, volgens mij. Trouwens, motorisch snel zijn betekent niet verbaal ook snel zijn. Kinderen die motorisch vlot zijn zijn vaak niet geïnteresseerd in praten omdat hun aandacht naar andere dingen uitgaat. Dit wil overigens niet zeggen dat je kindje nu later gaat praten hoor. Dit zie je vaak, maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Maar overall: je zoontje is niet laat, dit hoeft gewoon nu nog niet.
Mijn dochter is ruim 21 maanden, maar buiten mama, papa en ja komt er niet veel begrijpelijks uit. De laatste tijd begint ze echt te wauwelen, maar duidelijk kan je het moeilijk noemen. Zoals Kiwi aangaf: vaak is het of motorisch, of verbaal. Onze dochter is erg handig - haar neefje van 23 maanden praat nu zinnen van 3 of 4 woorden, maar is helemaal niet geïnteresseerd in puzzels etc...
hier bijna 16 maanden. Hij heeft al wel een paar keer wat woordjes ge-echo'd (hoppa, houdoe, en zo nog een paar). Zegt ook heel veel mamamamama en papapapapapapa (maar niet gericht). Als je hem vraagt: wat zegt de koe, dan volgt "mbooooeee". Moet wel zeggen dat hij de laatste maanden erg veel oorproblemen heeft gehad. 3 oorontstekingen in 6 weken tijd, en ook tussen no 2 en 3 buisjes gekregen. Hij is net aan het herstellen van oorontsteking 3. Ik krijg de indruk dat hij wat vocaler wordt. En volgens mij heeft hij ook zijn eerste woordje gezegd: ik wees de gele clown aan, en hij zei "Booooooeeemmba!". (niet geholpen, en geen 'napraten' dus dit keer).
Hier wordt al veel gepraat, papa mama tata (tara de hond),broem, to (auto) alle teletubbies, bumba, die, daag, hoi, uit, ja en niet te vergeten NEE! De rest is onverstaanbaar.. Maarja ze gaat pas net staan dus op dat vlak is ze weer niet zo snel..
Mijn zoontje kan al best veel zeggen. En ik dacht al dat hij daar snel mee was. Hij zegt papa en mama heel duidelijk. Hij zegt oh oh. Als wij dat zeggen. Hij zegt dit dat en die en nee en bah. Af en toe zegt hij bal. Maar met andere dingen was hij dan weer laat. Elk kindje is anders.
mijn zoontje is 16 maanden en begint nu een beetje na te brabbelen. mama, papa, baba (bumba), aaaaaai, ja, au, oei, bal, vroemmmm. hij doet nu heel veel geluiden na, als ik met een een auto vroem vroem doe, probeert hij dat ook. en laatst zei ik groen, en hij zei gioen. maar hij zou dat nooit uit zichzelf zeggen. maar met 12 maanden deed hij dat echt nog niet hoor! ik werk in de kinderopvang en merk dat kinderen na hun tweede verjaardag pas echt beginnen met praten en duidelijke woordjes, tot die tijd is echt brabbelen, maar dat is ook heel gezellig!
Hier wordt wat afgepraat! Maar ik versta er niks van . Soms neemt hij een flinke hap adem en dan schreeuwt hij een heel verhaal en ik kijk dan heel begrijpend en praat netjes terug haha! Hij kan het trouwens ook zonder schreeuwen hoor. Maar lopen doet hij al wel! Vanaf dat hij door had dat andere mensen kunnen lopen en daardoor toch wel heel mobiel zijn is hij al aan het proberen om vooruit te komen. En nu is het dan eindelijk gelukt .
Nu 18 maanden en bere trots dat ze supergoed BAL kan zeggen. WOW! hahaha.. Met 12 maanden zei ze helemaal niets! Ik merk nu dat er elke week een woordje bij komt