Wij doen altijd verlanglijstjes maken. En dan voor een afgesproken bedrag. Werkt hier prima. @ts:ik snap hoe je het bedoeld. Ik zou het ook niet leuk vinden als ik voor 30 een mooi kado koop en ik zelf een paar sokken en een mandje mandarijnen krijg.
Nee, ik vind dat je een punt hebt. Er zijn afspraken gemaakt en het fijn dat iedereen zich daaraan houdt. Het gaat het niet om die ene euro meer of minder maar als jij altijd je best doet om je aan die afspraak te houden dan verwacht je en vind je het fijn dat de rest dat ook doet. Zo krijg je ook geen scheve gezichten en is het voor ied er reen even eerlijk (gek genoeg zijn het vaak dezelfde personen die op een of andere manier een stuk minder uitgeven). 2 jaar terug met Sinterklaas ook zoiets meegemaakt. Wij trokken lootjes met de familie (kant van mij man) en dan kocht iedereen iets. Bedrag stond vast en oma betaalde alles. Geld kregen we dan van te voren in een envelop. Ik doe altijd mijn best, net als de meeste anderen, om het bedrag op te maken. Kom ik niet uit dan doe ik of het geld bij de cadeaus in, koop een waardebon of koop er nog wat lekkers bij. Zwager kreeg een aantal cadeaus en schoonmoeder merkte paar dagen later dat het hele bedrag niet is opgemaakt aan de hand van zijn verlanglijstje en wat hij had gekregen (we moeten de bedragen en winkel er ook bij zetten zodat het wat makkelijker uitzoeken is). Iemand heeft dus doodleuk minsten 10 euro in eigen zak gestoken. Vind ik echt niet kunnen, zeker omdat het niet je eigen geld is.
Hier spreken we ook een vast bedrag af en vind ook dat je je dan aan het afgesproken bedrag moet houden. Cadeaus voor de kinderen kopen wij in principe zelf, omdat we de enigen met kinderen zijn. Mochten opa's, oma's en zo iets voor de kinderen willen kopen, dan vragen ze meestal aan ons wat ze van het verlanglijstje kunnen kopen of ze geven aan voor welk bedrag ze wat willen kopen en dan geven wij hun door wat er op het lijstje staat. Werkt prima!
Gekke vraag, maar is het ook echt de bedoeling dat je 30 euro pp uit geeft? Jij telt jouw gezin met 3 personen en dan 10 euro per persoon van jouw gezin voor elk ander persoon als ik het zo lees. Echter is het hier zo dat als wij 10 euro pp doen, wij als gezin voor iedereen een cadeautje van 10 euro doen. Dat scheelt natuurlijk nogal wat, 30 euro omdat je met zijn drietjes bent, of 10 euro als gezin zijnde per persoon.
Ik vind dat je een beetje zeurt. Als je een cadeautje voor een tientje moet kopen, dan kan er toch niet zo heel veel verschil in zitten? Kijk, dat er dan eens iets is van 8 euro, nou, big deal. En lekker boeiend of een chocoladeletter nou bij de Lidl of Jamin vandaan komt. Wij doen ook cadeautjes voor volwassenen voor maximaal 15 euro met lootjes trekken. Ik schoot er dit jaar overheen, door verzendkosten. Nou ja, jammer dan, ik heb nu wel iets gekocht, waarvan ik zeker weet dat de ontvanger er erg blij mee zal zijn. Als ik iets leuks krijg, wat echt voor mij is uitgezocht, interesseert het me geen bal of het 5 of 15 euro heeft gekost, eigenlijk. Wij doen het trouwens met surprises en gedichten en dat vinden we allemaal veel leuker dan die cadeaus. We komen uit een nogal dichterige familie, dus dat levert ellenlange komische gedichten op.