Hi, Iemand die dit ook heeft gehad bij haar baby? Sinds een weekje spuugt Lisa aan het einde van haar voeding, het is niet echt spugen, het is meer overgeven, je hoort het omhoog komen, ze krijgt dan ook vaak een nat neusje en natte oogjes, dus het is niet zomaar spugen, er zit behoorlijk wat druk achter. Maar ze spuugt dan niet echt grote hoeveelheden. Wat eruit komt is vaak groen en doorzichtig slijm, maar het laatst wat ze spuugt is vaak kanariegeel. Dat lijkt me dus geen voeding. Ze is al zo'n 2 weken verkouden, maar het overgeven is sinds ze wat minder verkouden lijkt. Maar ze spuugt dus ook wel groen slijm, wat wel weer op een verkoudheid lijkt. Ze lijkt de laatste week ook wel wat meer moe, ze slaapt ongeveer 13 uur per nacht en overdag vaak 2 keer 2 uur. Iemand een idee? Vooral wat dat gele kan zijn, ik vind het zo raar! Ze heeft dus wel een sonde, geen idee of dat ermee te maken kan hebben. Morgen ga ik sowieso even de wijkverpleegkundige en de kinderarts hierover bellen. Maar ben wel benieuwd of iemand die herkent.
Mijn dochter heeft dat in het begin ook wel eens gedaan en de ha zei toen dat het gal was. Een heel klein beetje is niet zo heel erg. Als je dochter verkouden is, slikt ze ook heel veel slijm/snot in, wat zwaar op de maag ligt, dus ook vaak als eerste naar boven komt. Maar als je het niet vertrouwd of erger wordt gewoon ff langs de ha gaan hoor. O en als je echt het idee heeft dat ze overgeeft (dus niet het gewone reflux spugen) zou ik haar wat minder voeding geven. Je kindje kan door de sonde zelf niet aangeven dat ze liever wat minder zou drinken. Als ze er echt honger door krijgt komt ze vanzelf weer eerder en kun je het weer gaan opvoeren.
Het lijkt inderdaad wel op gal, omdat het zo geel is. Maar dat is toch raar na een voeding van 180ml? Op zich vind ik het geen probleem om minder te geven, net begon ze bij 160ml te spugen, ik heb toen wel alles (180) gegeven, en ze spuugde nog wel meer, maar het is dan maar weinig voeding, vooral slijm en geel. Ik heb ook niet het idee dat de voeding teveel is, want dan zou ze wel meer voeding uitspugen. Daarbij gaat het al een hele tijd goed met 180ml, ook toen ze heel erg verkouden was. En ze krijgt al zo weinig, dus ik wil eigenlijk wel 180ml blijven geven. Maar ik zit wel met het kdv, als ze daar eerder honger krijgt is het lastig, want ze krijgt op vaste tijden haar voedingen. Dat is gelukkig pas weer maandag, hopelijk gaat het dan al beter. Ik ga sowieso even bellen vandaag, ze heeft het nu ongeveer een week. Sinds ze een nieuwe sonde heeft, misschien zit ie niet goed ofzo. Als ze dat vermoeden hebben laat ik wel een nieuwe sonde plaatsen.
Morgen een telefonisch consult met de kinderarts, ben benieuwd. Vandaag weer telkens gespuugd, de laatste voeding wat minder gelukkig, ook niet geel. Het aparte is dat ze opeens heel moe lijkt, in haar ogen wrijven, gapen en dan gaat ze dus spugen, ik zie het door het ogen wrijven en gapen al aankomen. Ik vind het echt vreemd. Mijn ouders waren er vandaag en mijn moeder dacht dat het geen gal was (heeft altijd in het ziekenhuis gewerkt, dus genoeg gezien), maar vond het ook maar vreemd. Het viel hun ook op dat ze opeens zo moe leek, toen ging spugen en daarna vervolgens weer uren wakker kon zijn.
Je zou zeggen gal idd maar dat kan haast niet na een voeding dan zou je eerst de voeding omhoog moeten zien komen. Ik denk er eerder aan dat de sonde niet helemaal goed zit. Idd morgen maar even overleggen dan!
Ik denk ook niet dat het gal is, kan toch haast niet. Ik vind het ook zo gek dat er haast geen voeding terugkomt. En als de sonde niet goed zit, zou kunnen hoor, maar eigenlijk zou ze er dan de hele voeding last van moeten hebben. Ik neig er zelf een beetje naar te denken dat ze nog wel verkouden is, maar al het slijm binnen houdt. Dat hoopt op in haar maag, al er voeding bij komt komt het bovendrijven (ofzo ), dan irriteert het wat en komt het eruit. En dat gele, tja, toch wat maagzuur ofzo (het ruikt een klein beetje zuur). Ze heeft de afgelopen week ook wel heel erg vieze poep. Een leidster van het kdv dacht aan tandjes aan de manier waarop Lisa gekke bekken trekt , maar ik voel niets. En als het zo blijft en de kinderarts weet het ook niet, dan maar een nieuwe sonde. Dan hebben we in ieder geval alles uitgesloten.
Snoopy. misschien zit de sonde te hoog in de maag, en wordt de maagrand geirriteerd. Mijn zoontje had dat een keer in het zkh, en hij spuugde niet geel, maar wel heel raar en het kwam door zijn neus eruit ipv de mond. Het is niet precies hetzelfde wat ji beschrijft, maar jouw verhaal doet me meteen aan die voorval denken.
Hm dan toch misschien de sonde. Ik vond het sowieso al een vaag verhaal over diegene die 'm geplaatst heeft. Het was op het kdv, ze had de sonde geplaatst, Lisa hoestte een beetje en toen kwam de sonde via haar mond eruit. Dat kan nooit als ie goed zat. Toen weer geplaatst en zo zit ie nu dus nog steeds. Maar als ie te hoog zit vind ik het wel raar dat ze 'm met overgeven niet uitspuugt. Maar goed, morgen kinderarts bellen en ik ga maar alvast uit van een nieuwe sonde. Kan haar rechterwang en neusgat weer een beetje herstellen
Vandaag de kinderarts gesproken, uitgelegd hoe of wat en ze denkt aan dumping (had ik ook aan gedacht), dat kan gebeuren als de sonde te laag zit. Vooral door de moeheid die ik bij Lisa omschreef en dat dat na het overgeven over was. Dat gele zou toch gal kunnen zijn. Morgen krijgt ze een nieuwe sonde, hopelijk is het dan over. En hopelijk blijft ze dan overdag wel lekker slapen , ze leek de afgelopen week erg moe, sliep ook echt meer, dat kan ook door dumping komen. Ze ligt nu ook al vanaf 14:45 in bed! (hopelijk slaapt ze wel tot een uur of 6/7 ). Wel raar, want meestal ben je door dumping niet helemaal lekker, maar bij Lisa heb ik daar weinig van gemerkt, ze was heel erg vrolijk en dus wat moeier dan normaal. We zullen zien morgen!
Nou, de sonde is niet vervangen, maar ze heeft met een andere sonde nagemeten en de sonde zat dus 2 cm te diep! Dus toch echt dumping. Ze heeft de sonde 2 cm teruggetrokken, nieuwe pleisters erop en klaar! Echt fijn dat het zo kon, scheelt weer. Ik moest Lisa wakker maken en meteen daarna heb ik haar weer naar bed gegaan. Rond 12 uur zal ze de volgende voeding krijgen, ik hoop echt dat het nu goed is, maar waarschijnlijk wel. Volgende keer trek ik dus eerder aan de bel.
Ze heeft om 12 uur de voeding gehad en het leek goed te gaan, maar toen ze dus moe leek (en dat leek me ook wel logisch) wilde ik haar naar bed brengen, maar toen spuugde ze dus heel wat uit. Maar wel anders dan voorheen, het was eerst echt overgeven, nu kwam er gewoon flink wat voeding uit. Daarna nog een klein beetje geel. Ik wacht het maar even af. Als het maandag nog zo is bel ik de kinderarts wel weer. Die willen dan waarschijnlijk meekijken, zal je zien dat ze het dan net niet doet . Maar goed, eerst even kijken hoe het blijft gaan, ik heb geen idee of het meteen over zou moeten zijn. Ze leek er nu in ieder geval een stuk minder last van te hebben. De vorige voeding is ze een kwartier lang beroerd geweest, nu was het een minuutje.
Phoe wat vervelend dat er weer perikkelen rondom de voeding zijn. Hoe gaat het met de bijvoeding inmiddels?
@snoopy: mijn dochter had dat gele ook toen ze niet eens heel veel gespuugd had. Vond het toen ook vreemd, normaal spuugde ze wel vaker de hele voeding uit en geen geel en toen echt klein beetje (schat 20cc) en daarna geel. En voor het overgeven zou ik toch proberen (misschien in het weekend, dan ben je toch thuis?) om wat minder voeding te geven, en als ze er om vraagt wat vaker. Als ze zich gewoon niet lekker voelt is het natuurlijk heel wat als je 180cc naar binnen krijgt. Als je zelf niet lekker bent eet je ook niet een grote maaltijd in 1x. Dan neem je ook een beschuitje en een tijdje later eventueel nog 1. Maar als ze geel blijft spugen zou ik vandaag de ka gewoon nog even terugbellen hoor, je weet nu dat ze sonde iig goed zit.
Het gaat inmiddels helemaal goed. Ik dacht dumping meteen over zou zijn, dat is het dus niet, want ze spuugde nog 1 keer flink (wel anders), maar daarna helemaal niet meer, zelfs niet eens meer een mondje terug. Ze was wel aan het smakken en ik hoorde het af en toe rommelen en was dan bang dat ze ging overgeven, maar het is niet meer gebeurd. Gister was ze ook iets langer wakker dan ze de afgelopen week is geweest en ze lijkt ook beter in haar vel te zitten. Terwijl we eigenlijk niet heel veel merkten, ik dacht nog aan een heel klein sprongetje ofzo . Maar goed, de kleine dame voelt zich dus weer helemaal lekker! Ik voel me altijd zo'n zeikerd, maar volgende keer als er misschien iets is trek ik dus wel eerder aan de bel. Tja, de bijvoeding, het wisselt heel erg, maar nu voelde ze zich afgelopen week natuurlijk ook niet helemaal lekker. Maar groente wil ze niet, banaan en appel wel, maar vaak heeft ze het na een paar happen wel gezien. Drinken uit een gewone beker gaat redelijk, zo'n 20ml per keer. We komen er wel .
Nou, zo goed ging het dus niet. Vanmiddag was Lisa weer helemaal naar ervan, in bed gespuugd (ik dacht dat ze moe was, maar was dus weer dumping...), ze zat helemaal onder, heb toen op het nippertje nog de kinderarts gebeld. Moest dus naar de eerste hulp, was daar om 17 uur en ben net weer thuis... Ze hebben een röntgenfoto gemaakt, sonde zat wel laag inderdaad, dus toch een nieuwe sonde dan maar. De oude sonde zat aan de onderkant vol met gal.... dus die zat in de darm ipv in de maag. Hopelijk gaat het nu wel weer goed. Het kan best zijn dat er wel goed gemeten is, maar dat de sonde altijd gekruld zit en nu toevallig recht naar beneden. Te kort inbrengen is ook niet goed. Grote kans dat ie nu wel goed blijft zitten. We zullen morgen wel zien (ze krijgt straks nog een kleine voeding, maar die gaat altijd goed). Lisa is uitgeput, ligt net op bed. Ligt meestal rond 18 uur in bed . Net in de maxicosi was ze meteen al in slaap gevallen. En ik ben ook kapot... heb honger, dorst en moet nodig kolven