Grappig hoe anderen zo goed weten in te vullen terwijl er toch gelezen kan worden wát er staat! De 'fanaten' respecteren blijkbaar niet als een ander anders doet maar degenen die het anders doen zie ik geen aanval doen naar de 'fanaten'
Dat je het bijv niet zou vieren omdat je het niet leuk vindt oke. Maar alleen maar omdat het een leugen is en je je kinderen niet wil laten opgroeien met een leugen. Tja dat vindt ik persoonlijk een beetje triest. Ik ken niemand die er helemaal kapot van is dat sinterklaas niet bestaat en dat hij/zij nu nog steeds bij het riag loopt voor behandeling van dit trauma. haha
Dat hoeft toch ook helemaal niet, het kan toch gewoon compleet je eigen gevoel zijn dat het niet goed voelt om hierover te liegen. Zo´n kind hoeft er toch helemaal niet onder te lijden (zo'n leugen), maar dan kan zoiets toch wel moeilijk liggen in jouw eigen manier van opvoeden en je geweten?
ik heb gister kei en kei hard gelogen tegen mijn kind !!!! we zijn naar thomas de trein musical geweest, toen wij op die stoelen zaten, en thomas de trein lang kwam met zijn pfiieeet pfieeeet ging zoonlief helemaal uit zijn dak, oooh mama hij is echt hier !! en hij zat te springen en te dansen en mee te doen met het tjoeke tjoeke tjoekkkktjoekkkk !!! ga ik zeggen, schat dit is niet echt, dit maar nep, en thomas is waarschijnlijk gewoon van plastic gemaakt en rijd gewoon over een elektrische rail ? nee, ik ga met hem mee in het spel, voor mij was thomas zelfs al echt, die magie die we beide voelden bij het zien van thomas, hoe hij genoot, daar geniet ik van, daar krijg ik tranen van in mijn ogen hoe mooi hij het vind op het einde kreeg ik een dikke kus en een dankje mama, waarom schatje ? voor thomas mama ! ikke vond echt wel heel leuk ! ik hou jou mama ( ik hou van jou mama ) ik laat hem echt wel genieten van het moment wat NU is,
Maar wanneer je je kind niet in de Sint laat geloven, betekent toch niet dat dan maar alles in het kinderleven 'nep' is?
dat zeg ik ook niet, het gaat nu om "liegen" er zijn hier een aantal die de waarheid zeggen omdat het keihard voor liegen is, maar dat zijn heel veel dingen in een kinderleven, - een kopje thee wat hij zogenaamd zet - de leeuw die onder zijn bed ligt - de taart die hij heeft gebakken samen met de koekjes en de tafel helemaal gedekt heeft en ondertussen ziet hij het voorzich en ik doe maar mee alsof, en dus thomas de trein, die zo echt voor hem was, ik vind niet dat je dan maar de waarheid moet zeggen wanneer het je zelf uit komt, je laat zijn kind genieten van zijn eigen fantasie, maar niet van sinterklaas ? het is toch beide "liegen" dan moet je ook zeggen lieverd dat taartje wat je net hebt gebakken, kijk nog eens goed, je hebt helemaal geen taart gebakken, en dat kan ook helemaal in 10 seconden !
Het punt wat ik moeilijk vind bij de Sint is dat hij zogenaamd dingen van je weet, dingen van je ziet, dingen voor je doet (cadeautjes kopen), hier wil ik niet over 'liegen', maar dat is dus ook met een gelovige inslag.
ik vind ook dat er hier en daar te fel en te kort door de bocht gereageert word hoor, een beetje respect voor elkaar zou wenselijk zijn...
ach ik ben ook gelovig en ik zeg dat sinterklaas alles weet door zijn spiek en luister pieten, en dat ik wel eens dingetjes doorsein.... maak het echt niet zo magisch dat sinterklaas overal is e alles hoort.... denk de meesten niet....
mijn kinderen hebben ook wel eens de link tussen god en sinterklaas gelgd, maar dat kun je dan toch uitleggen hoe dat zit, en dat sinterklaas geen God is...en dan Sint alleen een man is die goed wil doen voor de kinderen, een kindervriend.....eigenlijk is sinterklaas een heel goed voorbeeld, een vriendelijke, vergevingsgezinde man, niet op zich zelf gericht maar gevend naar andere mensen.... wat wil je nog meer?
@umm, ik bedoel het zo dat als voor jou de hoofdreden is dat het liegen is, dan vind ik dat je over de rest ook eerlijk moet wezen, en dus niet half half wanneer het je maar uitkomt, maar bij jou zal ongetwijfelt het geloof de hoofdreden wezen, hier gaat het mij nu dus even niet of het wel of niet vieren van sinterklaas, maar om dat ik het eigenlijk belachelijk vind dat mensen aanhalen dat het liegen is, tewijl je eigenlijk aldoor liegt tegen je kind omdat het daar vrolijk en blij van word, mijn zoon vraagt mij regelmatig om een "toverkusje" want dan gaat zijn au weg.... zeg ik dan dat dat niet kan, of geef ik hem gewoon een dikke kus op zijn au, ik denk dat je dat al wel raad en de voorbeelden die ik net al aanhaalde over zijn genaamde gedekte tafel dat hij doet alsof kookt of thee voor me zet, dat zijn kleine dingen, dat is het fantasie van het kind,
Heb niet het hele topic door gelezen want dat werd me iets teveel Ik vind het vreemd en jammer als ouders niet mee doen aan dit volks feest. Het stukje wat ik aan haalde van Melanina daar moest ik meteen aan denken bij de mensen die het een leugen noemen. Ga je bij dingen op tv ook zeggen jamaar Bumba bestaat niet hoor schat...dat is een kostuum waar een man in zit! Plop? Nee joh...dat is een mannetje met een raak pakje aan en een neus opgeplakt. Dan kan je je kind beter maar niet aan tv, boeken of computer bloot stellen want de leeftijd waar dit verhaal bij leeft denken ook dat karakters in de verhalen van die mediums echt zijn. Ook de mensen die het niet vieren vanwege hun geloof... Sinterklaas was ooit een bisschop (en veel eigenschappen van die hij nu heeft heeft hij geleend van een god van vroeger) Maar het is geen christelijk feest meer. Het heeft buiten de kleding en de geschiedenis van Sint Nicolaas weinig meer met het christelijk geloof van doen. Er worden voor zover ik weet geen missen gehouden bij het sinterklaas feest. We gaan niet met zn alle massaal bidden zodra we de kadootjes hebben gekregen van de goed heilig man (en goed heilig man zal best wel ergens met iets in een ander geloof overeen komen) Het is gewoon een sprookje wat in heel Nederland (en ik geloof een gedeelte van België) leeft. Het is een volks feest voor kinderen. En als je bij het volk denkt te horen dan kan je het dus gewoon vieren! Ik vind het tenminste net zoiets als de verjaardag van je kind. Het hoort hij het kind zijn in Nederland. Persoonlijk vond ik het ondanks dat alleen mn moeder er moeite voor deed (maar goed mn vader deed voor niks moeite) altijd een groot feest. Heb nog nooit (ook niet toen ik al volwassen was en nog geen kinderen had) de intocht over geslagen. En kon niet wachten tot ik kinderen had die oud genoeg waren om weer echt aan deze traditie mee te doen. Want dat is het...een Nederlandse traditie! En in plaats van over discriminatie en gezeur over geloof en alles zouden ze eens moeten zien hoe het EEN volk samen kan brengen. Want als kind en als volwassene zie ik de zwarte pieten niet als slaafjes...niet eens als echte mensen! Meer als clowns die zwart zijn door het roet van de schoorsteen en het over daken klimmen. En de Sint zelf was een hele aardige oude meneer waar ik veel respect voor heb (ja nog steeds! Ook al weet ik dat t helemaal niet echt is...ik heb respect voor zijn karakter en het geen sinterklaas vertegenwoordigt) Pas later hoorde ik dat t een bisschop was en dat idee is eigenlijk nooit toegevoegd aan mijn beleving van sinterklaas. EDIT: Vergeet ik t nog te zeggen...Ben het verder helemaal eens met Devilschase! Heb dit al vaker gedacht elke keer als het Sint was maar het nooit zo goed kunnen bewoorden om dit goed neer te schrijven.
Wij gaan gezellig Sinterklaas vieren. Ik vind het leuk. Nog steeds! Oh wat was het altijd weer spannend als je mocht gaan kijken of er een cadeautje in je schoen zat. Gezellig met mijn zus 's avonds sinterklaasliedjes zingen. Naar de intocht van de Sint. Fantastisch! We vieren het nog ieder jaar. Zelfs met een groepje meiden nog van de opleiding. Gezellig met pepernoten, foute gedichten e.d. Mijn man krijgt altijd van mij een chocoladeletter in zijn schoen. Blijft leuk. Dit jaar gaan we het ook echt met ons zoontje vieren. Hij krijgt een pietenpakje en het huis ga ik versieren. Samen naar de intocht e.d. Heerlijke, spannende, magische tijd! Ik ben commerciëel erg gevoelig en leef me met bijna elk feest of wat dan ook lekker uit. Met valentijnsdag krijgt mijn man een lief kaartje en een klein cadeautje. Met pasen, hangt de tak voor het raam met de paasversieringen e.d. Nu het herfst is, heb ik het huis gedecoreerd met herfst dingetjes en een beetje Halloweenspul. Straks gaan voor het eerst bij de buren, sintmaarten lopen. Als Sint in het land is, dus de Sintversieringen en met kerst, de Kerstboom e.d. Gezellig vind IK dat. Omdat ik zelf 1e kerstdag jarig ben, vieren we kerst niet heel uitgebreid, maar iedereen krijgt wel een kleinigheidje. Sowieso vind IK dat de cadeaus niet heel erg duur moeten zijn. Dat is speciaal voor een verjaardag. Maar dat is MIJN mening. Kinderen onderling vertellen elkaar hoe dan ook wel dat de sint niet bestaat. Meestal door de oudere kinderen. Cultuur of geloof heeft daar denk ik niet zo veel mee te maken. Ook niet of de kinderen het nu wel of niet vieren thuis. Wanneer mijn zoon zo oud is dat hij er niet meer in geloofd, zal ik het hem zeker zeggen dat hij dat niet tegen kindjes mag zeggen die er nog wel in geloven, maar goed. Als ouders er niet bij zijn, zeggen kinderen een heleboel tegen elkaar. Dat is haast niet te voorkomen. Voor iedereen die wel sinterklaas gaat vieren: Heel veel plezier en niet misselijk worden van de pepernoten!! Voor iedereen die een ander feest viert: Heel veel plezier!!
pff, jij blijft ook maar volhouden he?? Volgens mij heb je nog steeds niet door dat wat debby al zei, dat dit niet de gedachte is van een enkeling zoals ik. Maar dat dit gelukkig nog het algemene gedachtegoed is in nl. Gaat er ook geen lampje branden, dat naast debby, mejojo en mijzelf er nog meer mensen tegenin gaan. Zou het misschien aan jezelf liggen dat er zo'n discussie ontstaat?
De hoofdreden is bij mij niet het liegen o zich. Als dat het wel was zou ik niet weten waarom 'ik dan over alles eerlijk zou MOETEN wezen' dat beaal ik altijd nog zelf. Mijn dochter heeft ook een fantasie, en kijkt ook cars oid en zeg ook niet dat het niet echt is of niet kan. Maar de sint, die fantasie creeeren wij helemaal zelf en dwingen onze kinderen bijna te geloven dat dit allemaal echt is en doen voor alsof deze man je cadeaus geeft etc, zoals ik hier in dit toic lees is het bijna notdone om niet met dit gebeuren mee te doen omdat het zielig zou zijn. Gaat voor mij best ver. Maar goed, ik heb al eerder aangegeven waarom wij geen sint vieren, hoo dat dat duidelijk was. (1 letter doet het niet goed, excuses)
ik heb mijn ouders het een hele lange tijd ehct kwalijk genomen toen ik er achter kwam ( ze hadden het erover in hun bed of ze het me nou gingen vertellen ofniet...ik was jaar of 6/7.. dit is me altijd zo bijgebleven dat ik altijd heb voorgenomen, er niet aan mee te doen. ..op DIE manier..en dna jheb ik het over het hele verhaal heel echt te gaan maken...dreigen mee in de zak te gaan, of je moe lief doen wnat anders wordt sint boos bladiebla... dat je je kindje "voorliegt" wat betreft tandenfee oid is wel heel iets ander sdan sinterklaas VIND ik... de leeftijd dat je gaat wisselen, ben je sowieso al wat ouder...en de "leugen" kan je snel al terughalen, door gewoon uit te leggen dat het is om te sparen...or whatever...het beheerst niet je dagelijkse ding als kind, zoals sint Mejojo, pak even jouw voorbeel,d maar bedoel er niets mee.. maar bijv Toverkusjes...dat soort dignen ben ik nie mee opgevoed...bij ons werd idd gewoon gezegd mama geeft een dikke kus en dan is het over....ik ken sowieso heel wienig van dat soort "verhaaltjes" of dingetjes ....er is mij eigenlijk vaak genoeg gewoon gezged hoe het zit... Ik ben daar ook niet zo voor, zandmannetje en dat soort dingen heb ik nooit geloofd...omdat er gewoon niet zo over werd gedaan als het echt bestond...ik kreeg wel een speciale kriebel van mn moeder..."waarvan je lekker kan slapen" Dus hoe ik het ga aanpakken ben ik nog niet helemaal uit, maar wij vieren het sowieso niet in d efamilie, nog niet eens vanwege geloofsovertuiging maar gewoon omdat mijn familie er nooit een traditie van heeft gemaakt ...Mn zoontje mag heus zwaaien en kijken en ze ontmoeten etc...maar ja ik kan ook gewoon met hem die periode pepernoten en chocola eten, schoentje zetten gebeurd ook op school, dus daar kun je niet onderuit...kotm ie met vragen dan zie ik wel..alleen bij ons thuis zal het gewoon niet gevierd worden kerstman heeft voor mij nooit bestaan, wij vierden dat met de familie en iedereen trok een lootje en kocht voor elkaar....en mn ouders legden gewoon uit dat dat een christelijk feest is en dat hele verhaal (waarom ze dat wel met sinterklaas deden weet ik dus niet) en een kindje dat een andere geloofsovertuiging heeft kan er ook mee leven, en wordt er niet ongelukkiger op....wij vierne wel weer een ander feest
Ik ben gék op Sinterklaas, en zal het mijn leven lang ieder jaar op 5 december (mijn verjaardag ook nog) vieren. En ik doe voor mijn kinderen net alsof hij het is, die cadeautjes komt brengen, en dat Zwarte Piet af en toe wat lekkers in hun schoen stopt. Als kind genoot ik ervan, als volwassene ook. We hebben maar zó weinig van dit soort tradities hier, laten we die ene die er is in ere houden. Maar iedereen die er niet aan mee wil doen mag dat helemaal zelf weten. Ik vind dat niet zielig voor hun kinderen (dan zouden alle kinderen buiten NL en België ook zielig zijn, want voor hen bestaat Sinterklaas ook niet), al hoop ik met heel mijn hart dat de 'ongelovigen' mijn kinderen niet veel te vroeg zullen inlichten over hoe het echt zit. Ik gun het ze zo, die spanning die ik bij Sinterklaas vind horen. En voor de rest vertel ik mijn kinderen zo goed als ik kan, hoe dingen werken. Ik hou van sprookjes, maar gebruik die niet om de dingen om ons heen te verklaren. Alleen dat ene sprookje, van die oude man op z'n paard, en z'n schoorsteenklimmende knechten die speciaal naar hier komen om ons cadeautjes te brengen, dat vertel ik graag alsof het echt waar is.
volledig eens met Bri: Ik wilde eigenlijk alleen reageren met mijn mening dat ik er zo moe en een beetje verdrietig van wordt dat er serieus mensen zijn die zwarte piet discriminerend vinden.... Die mensen kennen de traditie niet! Zwarte piet is eigenlijk wit/blank maar is zwart geworden door het roet uit de schoorstenen...!!! Ik kan me er soms echt over opwinden als ik er weer iemand over hoor klagen op tv oid... (ps ik heb niet het hele topic gelezen dacht dat ik misschien een van de eerste reacties zou zijn.. haha NOT! hot topic dit)