@Mejojo, precies vandaar dat ik vervolgens ook zeg....dat je hem dus wel kan wegjagen, nat het kindje ziet hem nou eenmaal.. maar dat heeft je kindje ZELF bedacht....dat sinterklaas bestaa....dat ziet je kindje ook ehct...er staat nou eenmaal een an in een rood pak met pieten.. vervolgens kun je zelf bepalen hoe je daarin meegaat...en wat mij betreft hoeft die poespas niet met alleen lieve kindjes krijgen cadeautjes...hij komt door de schoorsteen etc etc.... dat mn kind dat later zult horen van klasgenootjes, is weer totaal iets anders...maar zelf bedahct, heeft ie het niet Mijn punt is dat theeleuten, zandmannetjes, etc niet te vergelijken is met een heel verhaal wara gevolgen aan zitten .... dat mn kind zelf mij een slokje wilt geven uit een leeg glas, vertel ik hem niet...kotm ie zelf mee
ik dacht dat je bedoelde dat je zegt dat de krokodil niet onder het bed zit, want als je meegaat in het spel van je kind dat het dan nog echter word voor het kind en dus doorgaat met de fantasieen (schrijf ik dat zo wel goed ? ) en dat je dat niet wou sorry had je iig verkeerd begrepen denk ik .
Maar het is toch raar als je kind alleen ergens in mag geloven als ie het zelf bedacht heeft? Of dat je als ouder daar alleen in mee gaat? Ik vind het allemaal lekker overdreven hoor! Hoe je invulling geeft aan Sinterklaas: Iedereen doet het anders. Maar om te zeggen: Ik ga er niet in mee, want ik ga niet liegen tegen mijn kind gaat me echt een brug te ver hoor!
ja precies, maar dan is het kind er ehct van overtuigd, lijkt me ook veel beter mee te gaan in zijn fantasie!...maar er komt ene punt dat je kind wel te overtuigen is dat het niet ehct is,,,maar opd at moment gelovne ze nog wle in de sint... geen sorry, wete ik hoor
Mejojo, Oh mag ze best zeggen hoor, deze school doet het namelijk super, de inspectie is vol lof over de activiteiten van de school. Het zijn vaak de mensen die nog nooit zijn langsgekomen die zeggen dat je wel moet integreren, denk dat ze je hart uitlachen hier op school.
en om het nog eens even weer te zeggen, ik vind helemaal niet dat iedereen maar sinterklaas moet vieren, iedereen mag dat voor zichzelf bepalen, maar mijn mening is dat als je er voor kiest om niet mee te doen met sinterklaas, hou dan aub wel rekening met de andere 90% van de kindjes die wel geloven, en vertel je kindje dat het op school tegen niemand mag zeggen want het is jullie geheimpje o.i.d.
Ik heb het netjes gehouden. Maar ik weet wel waar ik over spreek. Bijvoorbeeld de hindoestaanse scholen doen wel aan sinterklaas. Met andere worden ze doen mee aan een kinderfeest uit het land van waar in ze wonen en dat stuit mij tegen de borst gewoon. Vandaar ik mijn berichtje weg gelaten heb. Maar als je zo begint dan maak ik het af zoals ik het bedoelde. En ik discrimineer niet mijn twee kids zijn halfbloedsurinaamshindoestaans dus deze vlieger gaat hier totaal niet op. Voor je bedenkt daar wat over te zeggen. Zou hebben..
vind je dit zelf niet een beetje ver gaan? Niet omdat je een moslimschool bent betekent dat je mee moet doen aan alle tradities van nederland. Voor zo ver ik weet zijn wij een MULTICULTUREELland ,dus met meerdere CULTUREN en die meerdere culturen hebben allemaal hun eigen tradities hoor. Wist niet dat sinterklaas (die by the way niet eens uit nederland komt, lekker nederlands dan) bij de intergratie hoorde tegenwoordig.
Ik ben sowieso tegen geloof op een school of in de politiek ( in 1 zin al twee onderwerpen die niet mogen hier op het forum) Maar goed, ik zeg het nog 1 keer: Snterklaasfeest is een religieus feest En waarom dit dan wel weer mag is mij geen raadsel want het is nu eenmaal een kinderfeest. Maar dat het over geloof gaat is wel een feit!!!
Je weet niet waarover je spreekt. Heel fijn dat de Hindoestaanse scholen dit vieren, moeten ze helemaal zelf weten toch? Hier vieren ze het niet aangezien ze dit niet nodig hebben om het stempel 'geintegreerd' te krijgen. Die kinderen weten dondersgoed wie Sinterklaas is, we leven in 2011.. dit zijn kinderen van de 3 of 4de generatie hier in NL en zijn hier gewoon geboren. Ik voel me ook totaal niet gediscrimineerd. Zou niet weten waarom? Ik denk gewoon niet dat het vieren van Sinterklaas perse een betere integratie bevorderd (wat niet eens nodig is in dit geval).
Overigens zijn er ook Joodse en bepaalde stromingen van het Christendom met een school die geen Sinterklaas vieren, is dat geen probleem?
ik vind dat een ieder moet weten of ze sinterklaas willen vieren... dat kun je niet opleggen.... wel zou het fijn zijn als kinderen wweten wat het sinterklaas vieren inhoud.... maar dat is wat mij betrefd voldoende.... als ik in turkije of zo woonde ging ik ook niet het suikerfeest vieren of in amerca haloween of thanksgiving..... zou het wel respecteren en willen weten wat ze vieren.... maar je kan dat nu eenmaal niet anderen opleggen. net zoals je niet kunt verbieden dat er religie is in de politiek of in scholen..... dat ruikt naar dictatuur, als je dat neit wilt stuur jij je kinderen naar een neutrale of openbare school, en stem je op d66..... hoe zeer ik ook van het sinterklaasfeest hou, dat ben ik..... en ik kan dat anderen niet opleggen.... en dat moeten we gewoon ook niet proberen... want daardoor krijg je van die oeverloze discussies.... we leven ind met veel culturen samen... we kunnen van elkaar leren, we hoeven niet de zelfde keuzes te maken.... we hoeven ook niet onze eigen cultuur te verliezen.... dat zijn allemaal angsten die maar wat graag aangewakkert worden door oa geert wilders.... gewoon leven en laten leven....
Ik heb het niet over jou. (jammer dat je dat denkt) Ik heb het in het algemeen over. Heb al vaker reactie's voorbij zien komen waarin het niet oprechte vraag is maar een aanvallende opmerking is.
Blijkbaar weet je niet waarover je spreekt. Sinds wanneer hoort Sinterklaas bij integreren? Dat een school niet meedoet aan de viering van Sinterklaas heeft helemaal niks te maken met integreren. Volgens mij zijn er ook andere geloven die geen Sinterklaas vieren voldoen deze dan ook net aan de integratie?
Zou het wel moeten zijn...niet dat je verplicht bent het te vieren, maar dat je respecteert dat het een nederlandse traditie is.
En wie zegt dat ze het niet respecteren? Ik denk dat je mensen niet kunt gaan opleggen om iets te vieren waar ze niet achter staan. Ik zie ook niet in wat Sinterklaas met integratie te maken heeft?
Ik kan hier ook zo verdrietig om worden.. We organiseren hier de leukste activiteiten, heb iedere week op school een meeting met Nederlandse, Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Somalische, Keniase, Bosnische, Indonesische, Antiliaanse etc etc dames waar we op hoog niveau de beste discussies kunnen voeren over allerhande vraagstukken in perfect Nederlands, en dan loop ik even later langs de openbare basisschool waar je kliekjes van Nederlandse, Marokkaanse en Turkse vrouwen die in hun eigen taal praten op het schoolplein ziet staan.. en dan denk ik, daar gaat het mis. Mensen PRATEN niet met elkaar, zijn bang en hebben altijd over elkaar wel wat te zeiken (beide kanten he). En dan komt er hier iemand 'zeuren' dat de we (de islamitische school) moeten mee integreren door aan Sinterklaas te doen?! We hebben het hier niet over analfabetise vrouwen oid, dit zijn voornamelijk vrouwen uit de jaren 70 en 80 die hier geboren zijn en een opleiding hebben genoten en dondersgoed weten wie Sinterklaas is, en hebben geen integratie meer nodig. Ze mogen misschien een andere klederdracht hebben, anders eten en andere gebruiken hebben.. maar ze zijn echt niet vreemd van de gebruiken hier in NL.