Ik sluit me aan bij enkele eerdere schrijfsters: Ik heb er vroeger ontzettend van genoten, en was juist trots toen mijn ouders vertelden dat hij niet echt bestond. Ik was namelijk de oudste thuis, en wist iets wat mijn broertje en zusje niet wisten! Heel stoer vond ik dat, de jaren erna! Met die idioot dure cadeaus die sommige kinderen tegenwoordig krijgen, ben ik wel eens bang dat het soms lastig gaat worden op de basisschool... Wat ik pas écht erg zou vinden, is als andere kinderen tegen mijn kinderen gaan vertellen dat Sinterklaas niet bestaat... (en dan niet als ze 7 of 8 zijn natuurlijk, maar al op de kleuterschool). Dat is toch zonde van zo'n mooie traditie? Nee, liegen vind ik het zeker niet! Ik ga straks ook lekker met mijn kinderen op zoek naar kabouters in het bos, en zal monsters onder hun bed wegjagen. Als ze me dat op volwassen leeftijd nog kwalijk nemen, is er ergens anders iets vreselijk mis gegaan....
Wij doen ook gewoon aan Sinterklaas hoor. Laten hem er ook lekker in geloven. En ja, we zien wel wanneer hij eraan toe is om de waarheid te horen! Ik vraag me dan alleen af, voor de mensen die er niet aan meedoen omdat Sinterklaas een "leugen" is. Wat vertel je je kindjes dan over Mega Mindy, Piet Piraat, Kabouter Plop en Sesamstraat. En over de doodgewone sprookjes?? Want dat is eigenlijk ook allemaal leugen. Dus als je zo vel tegen Sinterklaas bent, en er niet aan meedoet, dan moet je ze ook niet naar Sesamstraat en Mega Mindy laten kijken, en vertel je ze ook geen sprookjes.. Toch?
Hier wordt er zeker wel Sinterklaas gevierd. Ik vindt dat altijd zon gezellige tijd. Die blije snoetjes van de kinderen. Ik had vroeger ook een meisje in de klas zitten, die ouders dachten er ook zo over dat ze niet tegen de kindjes wilde liegen. Dus wij namen allemaal kanootjes mee maar school die we gekregen hadden, en dat kindje had gewoon helemaal niks. Ik weet niet veel meer van die tijd, maar dit is me toch wel bijgebleven, en wij snapte nooit waarom dat kindje niks had gekregen. Die andere jaren nam de juf een klein kadootje mee dat ze ook iets had om te laten zien. Zat ze daar heel zielig op het stoeltje. Ik vindt het vreemd dat sommige ouders niet aan Sinterklaas doen, en ook gewoon geen schoen mogen zetten. Vreselijk zielig is dat.
Hmmm, de moeite van het onderzoeken waard. Trouwens een aanvulling op mijn 1e post; ik heb het er net met mijn man over gehad, en hij voelde zich dus wel bedonderd dat hij zo massaal voorgelogen was. Zijn vertrouwen dat volwassenen altijd de waarheid spraken werd finaal de grond ingeboord. Om die reden zou hij het dus liever ook laten.
tsjah zolang kindjes nog in het magisch realistisch denk patroon zitten is er helemaal niets mis mee. dan geloven ze eht ook dat beer praat enzo. Daarbij, ze komen er meestal zelf achter dat er iets neit klopt. Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat ik vlak voor sinterklaas een mijn mijn moeder heb gevraagd hoe het nu echt zat, in een keer een mooi sprookje over
je kunt dat toch benoemen naar je kind? erover praten.... ik heb dat ook naar Kim genoemd:" eigenlijk is het een beetje jokken he?" en daar uitleg overgegeven en overgepraat...... heeft bij haar geen trauma achtergelaten, ook niet ten aanzien van ons geloof trouwens..... er werd wel eens een link naar sinterklaas en God gelegd , maar altijd uitleg gegeven dat God veel meer doet dan cadeautjes geven......
Goed topic Devil Ik vind het heeerlijk en kan nu al niet wachten tot ik zn schoentje kan vullen met een klein kado'tje en wat kruidnoten er naast leggen!!! Wij doen er dus zeker wel aan mee. Ik heb er nooit wat aan overgehouden en kinderen komen er later toch wel achter dat volwassenen niet altijd de waarheid zullen spreken... De echte wereld is eenmaal hard, maar dat zal mij er écht niet van weerhouden om mee te doen hoor! Nu zijn ze nog klein en het is toch heerlijk dat ze zo onbezorgd over in kunnen duiken en nog lekker kind kunnen zijn!! Ik maak me wel zorgen over het naar de basisschool gaan omdat kinderen tegenwoordig toch harder zijn dan vroeger en ook gemener en dat kindjes die al weten dat het niet waar is dat dan gaan zeggen tegen de jongere kindjes...
Tja, en tuurlijk is jammer als andere kinderen al zeggen tegen andere kleuters dat de sint niet bestaat.... maar als ouders echt heeel sterk het gevoel hebben dat het niet goed is om aan sinterklaas mee te doen , dan kun je ze dat niet opleggen vind ik.... Mijn kinderen zijn ook wel eens thuis gekomen met het verhaal dat iemand niet in sint geloofde,... heb ik ook altijd gewoon bevestigd, dat niet iedereen erin gelooft, net zoals wij niet geloven in de kerstman en in de paashaas..... werd gewoon geaacepteerd..... kinderen vinden meestal iets normaal als jij er ook gewoon over doet is mijn ervaring..... en daarbij denk ik dat kinderen ook zelf graag willen blijven geloven en elke verklaring aannemen en bewust niet naar het stemmetje binnen in hun luisteren.....
Haha ik zeg al vanaf eind Augustus dat de gluurpieten alweer in het land zijn en dat ze moet uitkijken dat ze niet stout is want de gluurpieten houden aaaaales in de gaten Maar devils: Aaaaamen!! Wat is er nou heerlijker als kind zijn??? En waarom moeten ze nu al "volwassen" zijn?? Heerlijk toch die fantasie en het geloof in kleine dingen?! Misschien een beetje gekke vergelijking, maar voor ons "volwassenen" is het koningshuis toch ook een sprookje? En de meeste geloven er maar wat graag in. Sprookjes geven hoop! En brengt samen... koningingen(dag)nacht is de Sinterklaasintocht voor volwassenen
Ook hier doen we er vrolijk aan mee. Al weken wordt de dvd van Sinterklaas in Sesamstraat bekeken. Ik verheug me nu al op de stralende gezichten bij de aanblik van alle cadeautjes Overigens weet de oudste wel al dat het Sinterklaasverhaal iets anders is, dan dat wij hem deden geloven. Zijn reactie: hij kwam niet meer bij van het lachen en vond het een erg goeie grap Nu liegt hij zijn broertje en zusjes ook vrolijk voor en dat gaat hem heel goed af
Ik vond Sinterklaas en Kerst altijd geweldig vroeger! Oké toen ik 6 was zag ik ineens mijn vader met de grote sint zak met speelgoed van de zolder naar beneden lopen, maar toch bleef ik het leuk vinden Haha Ik wil mijn kinderen dit niet ontnemen, (en vind het zelf ook stiekem erg leuk) dus ik zal elk jaar Sinterklaas met ze vieren.
wij vieren hier ook gewoon sinterklaas. Altijd na de intocht met de kids hier in de plaats. De kids mogen hun schoen opzetten, tekeningen maken, wortels in de schoenen, liedje zingen. En pakjes avond is helemaal een groot feest! Zolang zij niks door hebben gaan wij het ook niet vertellen, en als ze het wel weten dan nog vieren we lekker sinterklaas met zijn allen maar dan door middel van lootjes, surprise maken ofzo.......
ik heb niet alles gelezen, dus excuus als deze vraag al gesteld is maar als er iemand is die geen sint viert omdat ze het een leugen vinden hoe doen ze dat dan met kerst? de kerstman bestaat ook niet, maar vind het nogal hypocriet om sint als leugen af te doen en zeggen dat ie niet bestaat maar ondertussen 3 weken later wel kerst vieren want de kerstman bestaat wel??? kan iemand dat uitleggen?
@Paarsvlindertje, ik denk dat de mensen die Sinterklaar een leugen vinden ook geen cadeau's doen met kerst... Kerst is toch anders, omdat het met het geloof te maken heeft... Tenminste ik denk dat men het zo bekijkt...
ik vind sinterklaas nog steeds zo'n gezellige tijd en laat mijn kinderen er zeker aan meedoen. Ik heb er vroeger geen trauma aan overgehouden en heb ook nog nooit gehoord dat er een kind een trauma aan overgehouden heeft (daar gooien ze het ook vaak op nl). Hoe spannend was het wel niet dat je je schoen ging zetten en in de schuur een wortel of aardappel uitzocht om in de schoen te doen en dan een liedje te zingen en zelfs later met blokfluit erbij geweldig! En dan die spanning de volgende morgen...zou er wat in mijn schoentje zitten? De inntocht die we elk jaar weer keken op tv. En dan pakjesavond dat we als gezin met opa en oma vierden. Voor we cadeautjes gingen uitpakken gingen we wat drinken maar wat duurde dat lang. Ik was zo benieuwd wat er in de pakjes zat, ook die van een ander. Ik hielp geregeld mee met uitpakken. Later toen we wat groter werden en we niet meer geloofden maakten we gedichten erbij. Wat was dat altijd gezellig zeg. Nu wil ik die gezelligheid doorgeven aan mijn kinderen. Ik hoop dat ze er met net zo'n plezier op terugkijken later als dat ik nu nog doe. Ik heb al een zwarte piten muts en cape voor Emma. Laat de sint en de pieten maar komen. Als we de muts en de cape omdoen zeggen we dat ze hulppiet is en de sint mag helpen. Nu roept ze al: dan is sinterklaas trots op jou! Een vriendin van me vind het onzin die doet er niet aan mee. Die vind het idd liegen. Maar dan denk ik ook, ik heb dit leugentje er graag voor over. De kinderen hebben er jaren zoveel plezier aan. En er word toch vaker een leugentje om bestwil verteld aan de kinderen? Of dingen worden nog niet verteld omdat ze er gewoonweg te jong voor zijn? Zolang je niet liegt over belangrijke zaken dan kan het voor mijn mening geen kwaad.
Ik wordt ook zo moe van het gezeur dat je als ouders je kind voorliegt en dat je dan je kind nooit kan leren niet te liegen. Kom op zeg! Ik vond het als kind zijnde een geweldige tijd! En toen ik er niet meer in geloofde en mijn broertje nog wel, toen mocht ik mee doen met het grote geheim! Joh wat voelde ik me toen groot en wijs haha. Nee ik blijf mijn kids lekker voorliegen en geniet van de spanning op die bekkies als sinterklaas weer in het land is en ze de schoenen hebben gezet. Het zingen savonds bij de schoen, de 100 tekeningen die er gemaakt worden, de lijstjes die ze bedenken, de blijdschap als Sinterklaas een paar chocomunten in de schoen heeft gestopt....wat is er nu leuker dan dat!
ik vond dat juist ook zo heel leuk en speciaal! Dat ik samen met mijn moeder cadeautjes ging kopen voor mijn zusje, die nog van niks wist... geweldig
Sinterklaas vind ik bijna nog leuker dan de verjaardagen. Wij vieren elk jaar sinterklaas. Toen mijn oudste werd geboren geloofde mijn broertje nog. Mijn oudste heeft tot zijn 10e in sinterklaas geloofd, dus dat was wel erg leuk! Ik vind het geen leugen maar gewoon een traditie die erbij hoort in Nederland. De spanning, de pret, het weken ernaartoe leven, de voorbereiding enz enz. En dan die koppies op het moment dat ze de cadeautjes ontdekken, geweldig! Zelf geloofde ik al vrij snel niet meer in sinterklaas maar toch bleef het altijd spannend! Op een gegeven moment mocht ik deelnemen in het complot en ook cadeautjes kopen, bijna nog spannender! De man sinterklaas bestaat dan wel niet meer, het feest sinterklaas wel!
Ik vind persoonlijk als je hier niet aan mee doet dat je je kind iets afneemt.. De spanning van tevoren.. Je cadeautjes op school laten zien.. Samen liedjes zingen voor sinterklaas. Mijn dochter is ruim 4 en zegt nu al, mama hoeveel nachtjes slapen??Ik heb er zooooveel zin in!! Dit is zo geweldig.. Toen ik erachter kwam vond ik t niet leuk, maar ik begreep echt wel op die leeftijd waarom het op deze manier gedaan was, en ik was ze ook hartstikke dankbaar.. Het is 1 van de mooiste tijden uit je kindertijd! Voor de mensen die het onzin vinden of niet geloven: Vertel jij altijd de waarheid over alles..?Als je kind met dr pop speelt vertel je dr dan ook duidelijk dat het niet echt is? Dat het onzin is dat ze er tegen praat??Want het is niet echt?? Voor de gelovigen: Vertel je je kind dan ook heel nadrukkelijk dat ze naar de hel gaan, mochten ze niet geloven dat jezus aan het kruis is gestorven?? Moeten de kinderen tegenwoordig werkelijk met alles zoals in de grote mensenwereld werkt meedoen??Laat een kind een kind zijn.. Dit is een reden waarom kind zijn zo leuk, onbevangen en zorgeloos is.. Laat kinderen toch kinderen zijn en genieten van juist dit soort dingen..