Sinterklaasje JokkeJokke Brokke

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 17 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Oh ja, wij gaan meedoen aan Sinterklaas. Ik heb het zelf echt als een verrijking van mijn jeugd gezien. Die spanning, de warmte, het plezier, de cadeautjes. Dit gún ik mijn dochter gewoon.

Tsja, en mensen die er een trauma aan over hebben gehouden, heel sneu voor hen, maar ik snap dat eerlijk gezegd niet zo goed. Tuurlijk heb ik vreselijk gejankt toen ik hoorde dat hij niet bestond, maar het was ook wel weer stoer dat ik het nu wist. "nu ben ik groot" (om het jaar daarop stiekem toch nog een heel kein beetje te geloven ;))

Jep...heb er echt zin in!

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje is nogal bij de tijd, hij heeft al ontdekt dat zwarte piet een zwarte man in een pak is en de Kerstman is ook een man in een pak, moet ik dan zeggen dat het niet zo is?
    Ik wil hem er best in laten geloven, maar ik denk dat hij er niet intrapt:D
    Vieren doen we het uiteraard wel, dat is iets wat bij de kindertijd hoort.

3. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Ik zie het idd als iets geheel anders, maar ik begrijp je insteek wat betreft het respect hebben voor elkaar en 'iedereen zijn ding'.

4. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Zodat ze al op jonge leeftijd respect leren te hebben voor iemand die anders gelooft?
    Het lijkt me dat je het ook niet zou waarderen wanneer jouw kinderen in verwarring zouden worden gebracht door de mededeling dat sinterklaas wél bestaat wanneer jij juist je best doet om ze daar niet in te laten geloven omdat dat tegen je principe in gaat.

5. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Tja, zo zal het ook kunnen dat mijn dochter.verdrietig word denkende dat ik gelogen heb tegen haar want een kindje op het kdv zegt dat sint wél bestaat! zo ieder voor zich toch ;)

6. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Ik doe nergens mijn best voor maar duidelijkheid staat voorop en dat hoeft niet continue herhaald te worden. Sint word gevierd omdat ik het leuk vind voor mijn kind en zoals eerder gezegd speel ik mee met haar fantasie maar ga niet doen alsof sint bestaat en beamen al helemaal niet. Vertel hoe.het zit en that's it.

Sorry voor eventuele fouten ben mobiel onlinei

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Doen we ook hoor, ben ook heel trots op mijn 'Nederlands-zijn' alleen dan zonder Sinterklaas omdat dit dus niet strookt met mijn geloofsbeleving. Wij vieren ook geen feestdagen die typisch Turks zijn, enkel Islamitische feeestdagen.

8. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Same here Umm85.

9. tulip

tulip Niet meer actief

tja, ik vind dat een nogal egoistische gedachte. Sinterklaas is niet wat ineens verzonnen is, het is een eeuwenoude traditie en ik vind dat je dat in ere moet houden. Dan maar niet voor jezelf, maar voor andermans kinderen. Dus ik vind idd dat die kinderen op het hart gedrukt moet worden dat ze hun mond daarover houden tegen andere kinderen.

Mocht het ooit gebeuren dat een kind mijn dochter zoiets vertelt, dan ga ik die ouders met een serieus bezoekje vereren en dan komen ze er heel snel achter dat ik hier absoluut niet van gediend ben.

Die moraalridders tegenwoordig. Pfff, wat dat betreft was het leven vroeger wel makkelijker. Alles moet te verantwoorden zijn t.o.v. de kinderen. Ik ben echt in de verkeerde tijd geboren.

10. tulip

tulip Niet meer actief

dat kan ik dan wel weer begrijpen, ik zat op een protestants christelijke school vroeger, waar het christelijk geloof hoog in het vaandel stond uiteraard. Maar genoeg islamitische kinderen op school, dus wij hadden het beste van 2 geloven, wij vierden ook suikerfeest op school. Geweldig!:D

11. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Hier vieren we sinterklaas zoals bij ons thuis vroeger. Cadeau's gezelligheid en de familie bijelkaar. en uiteraard gelooft mijn zoon in sinterklaas. Ben het helemaal met TS eens, je hebt het heel mooi beschreven TS :)

Ik heb er trouwens geen zware trauma's van overgehouden toen mij verteld werd dat sinterklaas niet bestaat... dus mijn zoon overleeft het ook wel ;) en een leugen? nee ik zie het als iets typisch nederlands, waar ze in andere landen de kerstman hebben, hebben wij sinterklaas hier :)

12. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar misschien zijn wij met zijn alle zo getraumatiseerd dat we het niet meer door hebben dat we zijn getraumatiseerd!

Kijk maar uit straks krijgen we nog PTSS dankzij de leugens van onze ouders :D

13. justjes

justjes Bekend lid

3 okt 2011
    613
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als kind mega bang geweest voor sinterklaas, het had te maken met een trauma op de peuterspeelzaal waar ze t beetje raar hadden aangepakt.
    Ik was zo erg bang dat mijn moeder me op vrij jonge leeftijd vertelde dat sinterklaas een verkleede man was, maar wel een gezellig feest en dat ik t niet aan andere kinderen moest vertellen.
    Vanaf dat moment ben ik t sinterklaasfeest geweldig gaan vinden. Al kende ik de waarheid ik deed net alsof ik ook geloofde, zette mijn schoen, zong liedjes, ging naar de intocht en we vierden altijd met de hele familie pakjesavond.
    Dat zijn we daarna, toen niemand van de kinderen meer geloofde altijd blijven doen, dan met suprises en dat doen we nu nog.
    Mijn dochtertje is nu 3 en had vorig jaar enig besef van sinterklaas en dit jaar al veel meer. Ze is een heel ander kind dan ik vroeger was en vind het allemaal prachtig.
    Ze weet dat ze cadeautjes gaat krijgen en ook weet ze nog van vorig jaar dat we iets gaan knutselen voor oma of een oom of tante, die dat dan op het sinterklaasfeest mag hebben.
    Als ze groot is en er vragen over stelt ben ik niet van plan om te gaan liegen. Wel zal ik dan met haar bespreken dat het een leuk feest moet blijven en dat ze het er verder niet aan kinderen die nog wel geloven moet gaan zeggen.
    Ik vind het in ieder geval een heel erg gezellig feest en hoop er nog lang van te genieten.

Kerst vieren we ook maar dan is het een cadeautje dat ze 's morgens bij t kerstontbijt van papa en mama heeft gehad en niet van de kerstman.

14. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Houd ik de traditie ergens tegen?
    Verder bedankt, heb smakelijk kunnen lachen om je post.

15. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Geweldig dat feest ik heb er nu al zo`n zin in !!! Vooral nu mijn dochtertje alles echt heel bewust meemaakt. Zo vroeg ze vandaag hoe ze sint dan binnen komt. Wij hebben tenslotte geen gat in het dak (wonen in appartement) Ik zij ja dat weet ik ook niet die pieten zijn heel slim. Heerlijk vind ik het. Heb voor mijn zoontje nu ook een pietenmuts gekocht.

Was toch geweldig vroeger die spanning !

16. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Nou nou.
    Iedereen mag zelf een keuze maken wat hij/zij wel of niet viert.
    Niemand moet iets.
    Ik vindt het geoistisch klinken dat andere sinterklaas moeten vieren omdat jij vindt dat een traditie moet blijven.
    Ik ga ook sinterklaas vieren,maar ik ga geen een ouder verplichten sinterklaas te vieren.
    Vindt jou nu juist als een moraalridder klinken.

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb zelf mooie herinneringen aan het SInterklaas feest. Hihi, ik loest altijd eerst de kamer in 's ochtends omdat mijn zus bang was dat zwarte piet nog in de kamer was. Geweldig toch die herinneringen. De intochten op televisie en in het dorp. Dat sinterklaas op school kwam etc, etc. Ik vind het nu nog machtig/magisch mooi.

Verder heb ik mij laten vertellen dt dit Magische denken wat kinderen doen erg belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. DIt werd mij verteld door de wijkverpleegkundige van het cb en een bevriende psychologe.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Ik ga straks alvast wat pakjes inpakken. Dochterlief ( wat een irritant woord :D) is uit logeren en nu kan ik er even lekker voor zitten.

En over dat magische denken

Mijn dochter doet niks anders de hele dag. Speelt zo leuk met haar speelgoed en fantaseert er op los.

19. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    helemaal mee eens :)

20. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Wij vieren Sinterklaas ook. Vindt het een geweldig leuk feest voor kinderen. En de traditie die er ooit omheen is verzonnen die hoort er gewoon bij. Denk dat er weinig mensen nu nog met een trauma rondlopen nadat ze is verteld dat de sint niet bestaat dus voor nu bestaat hij gewoon voor mijn zoontje en zijn neefjes.

Tegenwoordig is er elk jaar wel weer iets op een van de feestdagen op te merken. De mijter mag niet meer want dan draagt hij weer teveel 1 geloof uit, zwarte piet mag niet meer zwart zijn want dat is discriminerend enz enz...waarom kunnen we in nederland niet eens gewoon ophouden met zeiken en tradities in ere houden zonder er te ver over na te gaan denken en alles onder een vergrootglas te leggen.

Deel Deze Pagina