Wat ik me afvraag he....Waarom is het niet zo om een hoop ellende te voorkomen met de eventuele (al dan niet terechte) link naar slavernij etc dat ze alleen pieten doen met roetvegen. Genoeg om herkenbaarheid te voorkomen en niet zodanig dat het hele gezicht zwart is. Vervolgens leg je de kinderen uit dat piet door de schoorsteen komt en daardoor zwart is. Wat mij betreft noem je het dan gewoon pieten en geen zwarte piet. dan is toch het probleem opgelost? waarom uitwijken naar oranje witte en roze pieten? clownspieten? Ik snap zelf het probleem niet en zie zelf niets racistisch in het compleet zwart hebben van de gezichten, maar ok kennelijk kennen anderen daar anders over en ik ben wel iemand die zich wil verdiepen in de mening van anderen. Mochten mensen zich er rot bij voelen...ok prima dat mag niet de bedoeling zijn. maar pieten met roetvegen....dat moet toch geen enkel probleem oplossen? waarom wordt hier niet gewoon voor gekozen? waarom al die ellende demonstraties en andere kleuren?
Ik bedoel ipv dat moet toch geen enkel probleem oplossen: dat moet toch geen enkel probleem opleveren?
Ik begrijp het grote-mensen-geneuzel niet. Ik vind dat beide kampen het feest negatief aan het licht brengen. Ik vind dat ze alle demonstranten allemaal op de bon moeten slingeren. Kinderachtig gedoe. Silvana Simons mag van mij wel per direct terugvliegen naar Suriname en daar mag ze wat mij betreft haar zwarte pieten trauma in een gesloten inrichting gaan verwerken. Mij uitmaken voor racist omdat ik geen kwaad zie in een zwart geschminkte Piet. Kom op zeg. Ik vind het onwijs jammer dat het grote feest op principe-kwesties moet worden uitgevochten. Want dat zijn ze nu aan het doen. Vasthouden aan principes. Dappere volwassenen. Mijn kinderen hebben totaal geen problemen met de verandering van Piet. Als de roetveeg Piet het moet gaan worden, prima, maar hak ajb een knoop door, want juist al die verschillende Pieten laten jonge nadenkertjes wankelen.
Beste TopperD, zie jij daadwerkelijk niet het racistische in zeggen dat Silvana Simons teruggevlogen moet worden naar Suriname? Hoelang moet iemand of iemands familie in Nederland hebben gewoond om aan te mogen geven dat iets ze kwetst? Hebben Hongaren die in 1956 zijn gevlucht rechten hier, Duitsers die voor de tweede wereldoorlog zijn gevlucht? Belgen die in 1914-1918 kwamen? Hugenoten die uit Frankrijk zijn gevlucht in de 16e en 17e eeuw? Vanaf wanneer telt iemand mee om zijn/haar mening te mogen geven?
Tja. Ik heb gisteren iemand van fb gegooid. Er stond een artikel op Fb dat de donkere sint een bloem had gegeven aan de 'echte' sinterklaas. Ging volgens mij heel gemoedelijk. Haar reactie; rot op met die lelijke neger. Zeggen dat madame Simons terug mag naar eigen land is net zo fout. Of je het er mee eens bent of niet, dit slaat natuurlijk nergens op.
Weet je wat ik zelf niet snap (maar ik ben zelf blank dus misschien heb ik makkelijk praten)... maar dat de hulpjes van sint dan een donkere kleur hebben, hoe dat dan negatief opgevat kan worden. ik bedoel...je hulpjes worden in geen enkel opzicht negatief of slaverig behandeld. ik zou me voor kunnen stellen als sinterklaas ze zou slaan of af zou zeiken dan heb je een punt. maar iemands "hulpje" zijn is toch niet negatief! wat dacht je van doktersassistentes of tandartsassistentes of directieassistente.
Ja, eigenlijk wel hè?! Sorry. Niet de bedoeling. En ze mag van mij ook rustig in NL blijven hoor, maar die anti-zwarte Piet campagne van haar vind ik niet gepast. En daardoor voel ik mij zeker aangesproken. Wat ik zei, dat ze gewoon de knoop door moeten hakken om het feest leuk te houden zonder demonstraties en poortjes, laat ze ajb de knoop doorhakken. Geef Piet weer gewoon 1 uiterlijk, dan is het voor de kinderen weer duidelijk. Voor mijn kinderen is iedereen in een pietenpak Piet. En of die nou wit, geel, blauw of oranje is, dat maakt niets uit. Van mij hoeft ie ook zeker niet zwart te blijven. Tradities kunnen veranderen. Ik heb de intocht niet helemaal gezien, maar een zwarte Sinterklaas die een bloem aanbiedt, lijkt mij geen kwade vertoning toch? Ik denk dat kinderen het niet eens zouden zien. Omdat het is zoals het is. Wij houden het feest in stand door het sprookje mee te blijven spelen.
Weet je...het valt me wel op dat de meeste steden en dorpen in Nederland helemaal niet inspelen op wat de media doet. Dus als je dat allemaal niet meer gaat volgen.....dan zijn de pieten allemaal gewoon nog zwart.
hier ook, geen witte of zelfs roetveegpiet te bekennen. Maar ik horde bv in Assen dat als deze trend zich doorzet dat ze bijna niet meer achter kunnen blijven volgende jaren.
Stel nou hè, dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn.... Dan heb je over 20 a 30 jaar de volgende discussie: "Dit is DISCRIMINATIE, want nu mogen donkere mensen niet meer mee doen, want piet mag NIET zwart zijn..." En zo is het cirkeltje weer rond...
ik weet niet hoe het in andere steden en dorpen was dit jaar, maar hier waren de pieten écht zwart, met knalrode lippen en gouden oorringen....Vorig jaar ook, juist uit protest tegen alle heisa!
Ik heb een beetje diagonaal door dit topic heen gegaan, en ik ben positief verbaasd over de verhouding anti-neutraal-pro zwarte piet hier, onder ouders met jonge kinderen. Op mijn facebookpagina roepen mensen om het hardst (de pro-zwarte-pieters) maar hier liggen de meeste meningen volgens mij vrij genuanceerd. Ik ben trots op ons
Mijn kinderen vinden die witte en roetveegpieten ook helemaal best. En aangaande de geschminkte mensen in het pietenhuis-pretpark: "Ik ben benieuwd wie er vannacht iets in onze schoenen komt doen; Sinterklaas, de echte pieten of de hulppieten" Ze vinden het allemaal goed, als je er zelf niet moeilijk over doet.
Sinterklaasjournaal zet hiermee een grote knipoog naar de volwassenen. Het pietenhuis is een pretpark geworden voor grote mensen, is niet meer bedoeld voor kinderen. Volwassenen maken er een heel circus van.. Duidelijker konden ze het niet uitbeelden naar mijn mening.