Ik ga gewoon stoppen met de discussie in het algemeen.. ik vind dat piet zwart moet blijven en vind het idioot dat dat kennelijk niet meer kan, maar nu de roet, witte en gekleurde pieten er zijn denk ik ook dat er toch niks neer tegen te doen is en ik het beter kan accepteren. Het is per slot van rekening een kinderfeest en erover door blijven gaan heeft ook geen zin meer op een gegeven moment. Ik ben het er niet mee eens, maar voor mij is het nu klaar.
Ik weet dat bij mijn ouders de pieten wel zwart gaan. Anders zijn ze voor de kindjes veel te makkelijk te herkennen.. Dan moet je straks als dorpen je pieten gaan uitwisselen omdat ze anders te herkenbaar zijn met een paar vegen zwart.. En nu is het juist de charme dat de pieten de namen kennen van de kinderen.
Met dank aan sinterklaasjournaal is onze bakker nu ook een piet, met een ring voor de deuren er lag brood in de schuur, feen idee van wanneer maar ik heb hem vrijdag dicht gedaan omdat we weekend weg gingen. toen is het me niet opgevallen terwijl het wel duidelijk zichtbaar lag (bakker komt 4x pw bezorgen en hangt het aan de deur of legt het in de schuur als ik er niet ben. Donderdag bakker gezien, vrijdag komt hij niet, zaterdag zat schuur op slot...)
Mijn zoontje vind het prima zo. Waarom ik dan niet. Jammer dat het moet maar goed. Vind combi van zwart, wit en gestreept prima oplossing. Regenboog pieten vind ik echt niet kunnen. Niet logisch ook
Mag misschien niet hier, maar die Sinterklaas liedjes die nu steeds als reclame op ned 3 voorbij komen hè, zit daar nou Manuel Broekman op de achtergrond als Pietje? Wat een aandachtsgeil mannetje is het toch ook, haha!
Precies dit! Ik vind het idioot dat er een link wordt gelegd tussen zwarte piet en racisme. Maar het is nou eenmaal aan het veranderen, dus is het voor mij klaar. Voor de kinderen maakt het echt niet uit, als de volwassenen maar gewoon normaal doen.
Hoi dames, Ik lees al een tijdje mee. Ook op andere topics maar ik ben meestal niet van het reageren. Maar ik wou toch even mijn verhaal hier doen, als iemand die er persoonlijk mee te maken heeft. Ik begrijp dat het racisme wat zwarte piet teweeg brengt voor veel mensen een ver van mijn bed show is. Maar probeer je eens oprecht in een ander te verdiepen. Ik ben een vrouw net als jij, ik heb waarschijnlijk grotendeels dezelfde normen en waarden als jij. We doen waarschijnlijk in dezelfde winkels onze boodschappen. Echt waar we zijn zo anders nog niet Ik persoonlijk heb als kind altijd gemengde gevoelens gehad, aan de ene kant super blij want yess sinterklaas dus cadeautjesss pepernoten! Aan de andere kant buikpijn en het gevoel dat je je adem in moet houden. Uit spanning van wanneer krijg ik weer de opmerking. Vaak "onschuldige" opmerkingen 'heb je geen pepernoten bij je' en 'moet je niet met sinterklaas mee', zelfs nu op mijn werk krijg ik vaak genoeg grappige opmerkingen (die na 5x al niet grappig meer zijn). Ik heb mij nog NOOIT zo zwart gevoeld als in de sinterklaasperiode. Dat alle kindjes zwart werden geschminkt voor als sinterklaas op school kwam maar ik niet want dat bespaart (?). Nu ben ik bruin, maar niet zwartepietenbruin. Schijnbaar wordt de link toch gelegd. En als kind zijn dit ervaringen die je niet begrijpt, ik heb er nooit over geklaagd want tegen wie? Ook heb ik nooit gedacht in termen als 'racistisch' of 'slavernij', daar houd je je niet mee bezig als kind maar ervaart wel degelijk het gevoel van anderszijn en er niet bij horen. Ik wil mijn kinderen en andere kinderen dit gevoel besparen. En gelukkig kan dit! En het gaat ten koste van niks!
Ik snap dat wel hoor, echt waar! Het is natuurlijk ook vreselijk dat jij of andere kinderen zich zo moeten voelen. Maar denk je dat het helpt als zwarte piet verdwijnt? Denk je dat ze dan niets anders weten te vinden? Is het niet beter om deze pesters en dit pestgedrag aan te pakken ipv zwarte piet te verbannen?
Mijn dochters zijn 1,5 en 3,5 jaar oud. De oudste maakt het dit jaar voor het eerst echt "bewust" mee, in ieder geval zal ze zich het sinterklaasfeest vanaf nu steeds beter gaan herinneren. Ze groeit nu dus op met zwarte, witte en gekleurde pieten en het maakt haar niks uit, ze weet niet beter. Het is gewoon feest, er zijn gewoon pepernoten en cadeautjes en ze vind het enorm spannend allemaal. De magie is er nog gewoon voor haar en straks ook voor mijn jongste dochter. Mijn dochters maken het nu zo mee en ik vind dat niet erg, het sinterklaasfeest is wat geüpdatet, aangepast aan deze tijd. Wij kijken dus gewoon naar het sinterklaas journaal, we gaan er altijd helemaal voor zitten, zelfs mijn jongste.
Het is inderdaad niet anders dus we zullen ons erbij neer moeten leggen. Ik vond het ongeloofelijk om te lezen dat er zo'n 200!!! mensen zijn aangehouden tijdens/voor de intocht van een actiegroep tegen zwarte piet. Ik kan er heel veel woorden aan vuil maken maar ze zijn het me gewoon niet waard, ik negeer dat soort mensen liever Mijn zoontje van 7 zei 'mama er zitten nu gewone mensen bij als zwarte piet, er zijn er zeker niet meer genoeg, dat zijn neppe zwarte pieten'. Dat hele racisme gebeuren is veel te ver doorgeslagen, negerzoenen, jodenkoeken, zwarte piet. En als ik doorzichte lak wil halen bij de bouwmarkt word ik vreemd aangegeken 'u bedoelt zeker blanke lak'. Hoe lang zal dat nog zo mogen heten?
Wat ik wil zeggen, het is niet zo boeiend wat ik vind of hoe ik het ooit beleefd heb, mijn kinderen zijn gelukkig met het sinterklaasfeest zoals het nu gevierd word. Kindjes blij, ik ook blij
Natuurlijk, maar het probleem ligt in het feit dat het veelal geen 'pesters' zijn. Het hele land viert uitbundig Sinterklaas en (bijna) niemand bedoelt het lullig of racistisch. Het zijn onschuldige grapjes maar omdat Sinterklaas zo'n nationale happening is (geweldig juist) krijg je dit 2 maanden over je heen (niet geweldig). Door de pieten kleurloos te maken (dwz zwart wit geel whatever als het maar de huidskleur is van de persoon die hem speelt) krijg je die associatie niet. Het lost niet al het racisme in de wereld op nee, maar zo haal je een wapen weg dat misbruikt wordt voor deze doeleinden.
Maar dan richt je je naar mijn inziens op het verkeerde wapen. Als het überhaupt al een wapen is, in mijn ogen totaal niet maar blijkbaar voor andere wel. Jij zegt dat het onschuldige grapjes zijn, maar eigenlijk denk en voel je dat niet zo, jij voelt je gepest en achtergesteld. Is het niet belangrijker om dat aan te pakken i.p.v. een traditie waar veel Nederlanders waarden aan hechten?
Ik wist niet dat er elk jaar een nationale optocht voor blanke lak was?!! Start een actiegroep hiertegen zou ik zeggen, is je goed recht in dit prachtige land waar actievoeren toegestaan is. Maar zonder gekheid, laten we niet overdrijven nu. Niemand heeft het over bovengenoemde zaken. En al zou het niet meer zo genoemd mogen worden, is dat dan het einde van de wereld?
Ik vind de grapjes niet onschuldig. Ik denk dat er namelijk wel degelijk een gevoel van superieuriteit achter schuilt. Dit weet men niet altijd bewust hoor. Maar ik heb er welleens wat van gezegd, en dan krijg je standaard "het was maar een grapje" terug. Vandaar mijn onschuldige grapjes-argument. Ik ben ook een Nederlander die veel waarde hecht aan de traditie, maar mijn prioriteit is dat iedereen kan genieten van het feest (ook een andere Nederlandse waarde). Maar wat stel je concreet voor dan?
Als we het over kinderen onder elkaar hebben dan denk ik dat kinderen altijd wel iets weten te vinden, jou hebben ze bijvoorbeeld zwarte piet genoemd vroeger, mij noemden ze dikzak. Ja, dat doet pijn. Daarom lijkt het mij verstandiger om het pestgedrag en alles wat daarbij komt kijken aan te pakken, een stuk bewustwording, die opdracht ligt bij de school en de ouders. Als ik te horen krijg dat mijn kinderen een ander kind pest met bijvoorbeeld zwarte piet, dan ga ik een stevig gesprek met ze voeren, en dan ga ik ze duidelijk uitleggen dat dit kwetsend is en pestgedrag is. Zij zullen hun excuses aan moeten bieden, en zorgen dat ze zoiets nooit meer doen. Zoiets hoor je op maatschappelijkniveau aan te pakken. Het werkt niet als je een zwarte piet verbant, want dan vinden ze wel iets anders, zo zijn kinderen. Volwassenen die zwarte piet gebruiken als pestgedrag kan natuurlijk ook niet door de beugel, maar denk je dat het helpt als zwarte piet niet meer bestaat? Tot nu toe heeft het tegendeel zich bewezen en wordt er volgens mij sinds een aantal jaren alleen nog meer meer met termen als "zwarte piet" en "zeur piet" gesmeten, mensen zijn boos en niet voor rede vatbaar. Je veranderd pesters en racisten niet door zwarte piet aan te pakken, je veranderd het alleen door de pesters en de racisten aan te pakken.
Vanaf vanavond kan je om 18.30u naad de club van sinterklaas kijken op facebook en youtube. Van maandag tem donderdag https://www.declubvansinterklaas.nl/
Wat jij zegt vind ik in de theorie prachtig, maar zo werkt het niet. Vind je dat hakenkruizen dan ook kunnen? Ik niet. Ja de mensen zijn uiteindelijk verantwoordelijk maar in de praktijk zien we dat bepaalde dingen haast vragen om een reactie. Je kan het de kinderen bijna niet kwalijk nemen. Wat wil je dan zeggen tegen ze? Je mag Lotje geen zwarte piet noemen, maar we noemen deze man die hetzelfde haar en dezelfde huidskleur heeft wel zwarte piet en nee dat is geen pesten. Dat is LEUK. PUNT. Lijkt me verwarrend. Maar ik ben opgerecht benieuwd waarom jij persoonlijk wilt dat zwarte piet perse blijft?
2 mnd?? het gaat maar om 3 weken, maar mede door alle tegenstand die al in de zomer begint lijkt het vele malen langer. En nee, ik blijf erbij, het IS niet racistisch bedoeld. Maar stel dat je alle pieten in hun eigen huidskleur voor piet laten spelen krijg je weer het probleem dat kinderen in dorpen de pieten herkennen. Dan moet er een systeem bedacht worden om pieten te wisselen met andere dorpen.....ook niet erg logisch natuurlijk. Nog een punt wat ik las: hun kleding. Mensen denken dat dit "slavenkleding" is..... even voor de duidelijkheid: slaven droegen lompen en op blote voeten. Van oorsprong kregen slaven als ze vrij werden gemaakt schoenen als teken dat ze vrij waren. De pakken die ze dragen (pofbroek, witte kraag etc) is de kleding van de Zwitserse Garde, die een soort elitegroep zijn van beveiligers binnen het Vaticaan. Het is enorme eer wanneer je deze kleding dragen mag!! Nog steeds dus Het moge duidelijk zijn: Pieten hebben erepakken aan én schoenen en waren zeer zeker geen slaaf. Ze zijn ook nooit zo neergezet, maar als hulp van st Nicolaas. En of een piet nu zwart, geel of blank is, maakt in principe niet uit, er wordt gesminckt ivm de herkenbaarheid, niet meer en niet minder. Waarschijnlijk had st Nicolaas wel een hulp die donker was, is dat dan slecht? discrimineerde hij? Welnee. We zeggen toch ook niet dat st Nicolaas een vrouw is omdat hij een jurk draagt? Iedereen in nederland kent hun karikatuur, daar is niks racistisch aan hoor.
Ik wil dat zwarte piet blijft omdat ik helemaal niets kwaad in hem zie. Voor mij staat dit kinderfeest totaal los van alle haat in de wereld. Voor mij heeft het aanpakken van zwarte piet de afgelopen jaren alleen maar ellende met zich meegebracht, en ja daar hebben de pro-pieten ook schuld aan. Echter zijn deze niet begonnen met het komen aan een kinderfeest, dat hebben de anti-pieten gedaan, en ik vind dat erg kwalijk, want je weet van te voren dat als je aan tradities en kinderfeesten gaat komen, dit bakken ellende met zich meebrengt. In theorie is het altijd lastig om pestgedrag aan te pakken. Maar het heeft wel degelijk te maken met sociale controle. Op de school waar mijn kinderen straks naar toe gaan wordt niet gepest, dat heb ik niet gehoord van ouders maar van leerlingen. Deze school is heel bewust bezig met het aanpakken van pesten en dat wordt gewoon niet getolereerd. Ik denk dus wel dat het kan maar ontzettend veel inzet nodig heeft zowel van school als van ouders en leerlingen. Zwarte piet is niet de veroorzaker van pestgedrag, de veroorzaker is de pester zelf. Pestgedrag komt vaak ergens uit voort, onzekerheid, kwetsbaarheid of woede. Pak dit aan en dan los je veel meer op zowel voor degene die gepest wordt als voor de pester zelf.