Sinterklaasjournaal 2016

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 9 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. newbie2013

19 mrt 2013
    51
    0
    6
    NULL
    NULL
    3 weken is hij misschien in het land. Maar vanaf september liggen de Sinterklaasspullen al in de schappen en heel december tot en met aan kerst ebben de leuke opmerkingen nog na ;). Uit het oog is niet uit het hart in dit geval.

De herken factor is makkelijk te omzeilen, roetvegen inclusief een leuke zonnebril of waarom geen zwart masker ala zorro (er is vast een leuke draai aan te geven). Daarvoor hoeft de huidskleur niet perse zwart of donkerbruin.

Over de kleding heb ik niks gezegd, maar wat je zegt klopt niet. Het grootste gedeelte van de slaven droeg wellicht lompen, maar de huisslaven of 'bijzondere' slaven die bijv een talent hadden zagen er aanzienlijk beter uit. Mij gaat het ook niet om de historische achtergrond van piet. Daar is niet iedereen het over eens, en dat hoeft ook niet.
    Wat uitmaakt is hoe het er NU uitziet in onze geëvolueerde maatschappij.

2. newbie2013

19 mrt 2013
    51
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je uitleg.
    ik ben het niet eens met veel dingen die gedaan zijn om het onderwerp op de agenda te zetten.
    Maar feit blijft dat er vele mensen zijn die er last van hebben, en ik begrijp dat jij dit niet bent maar een ander wel. Door het maar in de doofpot te laten en er maar niet over te praten gaat dit niet weg.
    We willen allemaal een betere wereld voor onze kinderen. En ja verandering is pijnlijk, maar niet slecht.

3. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik zeg ook niet dat je het in de doofpot moet stoppen, ik vind dat het op een andere manier aangepakt moet worden wat veel effectiever is dan wat er nu gebeurd.
    Wat er nu gebeurd brengt alleen maar verdeeldheid, en ik denk dat dat al helemaal niet de bedoeling is en juist het tegengestelde effect geeft.

4. newbie2013

19 mrt 2013
    51
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dat snap ik.
    Maar er wordt al tientallen jaren protest gevoerd. Maar daar werd nooit aandacht aan gegeven. Heel veel mensen denken dat het "gezeur" nieuw is, dus het was toch wel effectief om het op de publieke agenda te zetten.

Ik denk wel dat de media er een hand in hebben gehad om iedereen tegen elkaar op te zetten met sensationele berichten die vaak niet kloppen. Maar ook een Rutte die bepaalde uitspraken doet die ik een beetje raar vind en niet bepaald sussend. Ook die onzekerheid elk jaar oa van het Sinterklaas journaal, waardoor de discussie relevant blijft. Ik denk dat beide kanten zich hieraan irriteren hoor.

Ik ben overigens benieuwd hoe dat in België gaat verlopen, nu er 'uit het niets' is besloten om zwartepiet in de ban te doen volgend jaar?

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

In dat geval kun je beter zwarte piet als houseker introduceren......Maar als we dat gaan doen wordt het weer op kindermishandeling gegooid :D Met zijn zwarte gezicht, zwarte kap en mantel en kettingen om :$

huisslaven zagen er idd normaal en een stuk beter uit. Iemand schreef (paaaaagina[s terug) dat die kleding slavenkleding was. Ik wilde alleen uitleggen dat dit niet het geval is, maar dat het de kleding van de Zwitserse garde van het Vaticaan is en dus juist eervol als je dat mag dragen.

6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.170
    113
    De NEGERzoenen zijn niet voor niks veranderd in Zoenen hè ;) dat er nog JODENkoeken zijn ligt er mijn inziens aan dat er daar niet zo om gezanikt word zoals "de negers" doen. Of Kinderkopjes, wacht maar tot de kinderen daar moeilijk over gaan doen. Of de Amsterdammertjes. En zo vast nog wel meer...
    en nee, de wereld eindigt daar niet mee, maar het is wel een stuk achterliggende gedachte en hoe het over komt. Heb je echt een goed onderbouwd argument of is het azijnzeiken om te zeiken en aandacht te krijgen.

Dit zo typen bedenk ik me dat ik ook x gelezen heb dat Buis (?) zelf de negerzoenendiscussie heeft uitgelokt om het weer onder de aandacht te brengen... Weet niet nu welke de waarheid is maar ik zie sylvana Simon er ook best voor aan om daarover moeilijk te doen :cool:

7. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik denk dat het inderdaad door de media komt dat er een aantal jaren geleden ineens wel aandacht aan werd besteed en vervolgens een aantal mensen zoals iemand vanuit de vn en de ombudsman zich er mee gingen bemoeien en een bepaalde boodschap uit wilden dragen.
    Echter blijft het in mijn optiek nog steeds, ondanks andere inzichten, naïef om te denken dat we met het verbannen van zwarte piet, pestgedrag en racisme aanpakken.
    Naar mijn idee werkt het alleen maar tegen ons zowel voor de anti's als de pro's, het zaait verdeeldheid.
    En ik sta er dan ook versteld van dat de hoge en slimme koppen in ons land dit niet eerder hebben kunnen bedenken en er een andere draai aan hebben kunnen geven.

8. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Newbie, ik wil je ervaringen niet bagatelliseren maar ze zijn niet heel vaak voorkomend denk ik. Alle donkere mensen in mijn omgeving hebben dit nooit meegemaakt en voelen zich ook niet aangesproken door/als zwarte piet. ik vind het ook compleet los staan van racisme. Mijn bezwaar is dat wij open (moeten) staan voor andere culturen en hun gebruiken (waar ik oprecht geen problemen mee heb, integendeel) maar een deel van onze cultuur moeten aanpassen.
    En nu stop ik echt met de discussie :)
    Als we dan moeten aanpassen hoop ik dat her op zijn minst het gewenste effect heeft.. is het nog ergens goed voor ;)

9. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Dat was een marketingstunt Cookies op Trouw.nl

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven' | Magazine | de Volkskrant

11. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Oja daar komt het negerzoenen-argument weer. En waar blijft de blanke vla? :D

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
  13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
  14. newbie2013

19 mrt 2013
    51
    0
    6
    NULL
    NULL
    Je wilt het niet bagatelliseren maar je doet het wel. Zoals jij geen verhalen ken, ken ik ze allen maar. Elke zwarte persoon die ik ken heeft wel zo'n verhaal. Ik zou het persoonlijk ook niet zo snel aan een wit persoon vertellen, je krijgt vaak van die reacties ach dat zal toch wel meevallen. Dus krijg je vaak sociaal wenselijke antwoorden. En natuurlijk heb je ook zat zwarte mensen die het niet erg vinden en er geen last van ondervinden. Het is namelijk geen homogene groep maar bestaat uit individuen.
    Ik ben er ook wel een beetje klaar met de ontkenning dat het mensen pijn doet. Dr zijn talloze verhalen en voorbeelden genoemd niet alleen door mij maar als je het niet wilt doen, dan ga je het ook niet zien.

Fijne avond!

15. tuc

tuc Niet meer actief

Moet je nagaan dat je klein, dik, dun of juist enorm groot bent...dan moet je dit 365 dagen per jaar aanhoren...maak jij je ook hard om de smurfen, de dikke en de dunne en alle verwijzingen naar alle andere uiterlijke kenmerken te verbieden??

16. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.170
    113
    Ik heb liever dubbelvla :D

17. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dus eigenlijk moet ze niet zeuren ?

18. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar waarin doet het dan precies pijn of is het kwetsend? Dat anderen je zwarte piet noemen? Zo ja, verwacht je dan echt dat dit minder zal worden nu hij er anders uit gaat zien? Dat ligt toch namelijk geheel bij de personen die het zeggen, die zijn toch zo bekrompen om dat te zeggen? Of ligt het meer in het associeren met slaven en slavernij, terwijl dit dus historisch gezien helemaal niet zo eenduidig vaststaat?

En dat vraag ik echt uit oprechte interesse, want ik begrijp niet hoe je je gekwetst kunt voelen door een kindervriend waar iedereen gek op is, die vrijwel alle kinderen ook willen zijn en waar je zeer waarschijnlijk helemaal niet op lijkt (tenzij je altijd een dergelijk kostuum aan hebt, zwarte handschoenen, een baret met veer e.d. natuurlijk).

19. tuc

tuc Niet meer actief

Dat zeg jij....ik vind wat hier al honderden keren gezegd is dat je niet de reden om het pesten aan moet pakken maar het gedrag zelf. Een partij als de ppv en denk moeten hier verboden kunnen worden en dat soort maatregelen.
    Ik wil ermee zeggen dat donker zijn niet de enige reden is waardoor mensen rot tegen je doen. 25 jaar lang horen dat je vast anorexia hebt en er niet gezond uit ziet is even erg als zwarte genoemd worden...zwarte piet verbieden is niet de oplossing!

Deel Deze Pagina