Volgens mij worden al die toeristen die naar dat pieten attractie gaan piet omdat de boot te vol zit met kado's waardoor er weinig pieten mee konden. Zo zijn de zwarte pieten weg en is de gewone mens piet. Helaas.
Had net op YouTube gekeken. Vind het niks. Gewoon zwarte piet zoals t hoort! Me zoontje zei vorige keer bij een stukje van Sint en Co, waren roetveeg pieten. ow die zijn niet echt mama, die zijn nep hè. . Triest hoor hier Gelukkig met de intocht zwarte pieten!!!
Mijn moeder kent helemaal geen zwarte Piet, mijn moeder komt uit Luxemburg, daar hebben ze de Houseker. Nou die wil je echt niet in het donker tegen komen! Dan is onze Zwarte Piet heel lief....
Op het journaal hoorde ik dat er weer geprotesteerd gaat worden door voor en tegenstanderds bij de intocht op tv. Prima die discussie, maar kunnen ze nou verdorie die kinderen niet gewoon hun intocht gunnen die paar uurtjes. Zucht..... maar misschien is dit al genoemd in een van de 7 andere pagina's.
Dat vind ik echt belachelijk Alsof je er wat mee verandert om juist dan dingen te gaan roepen / in beeld te zijn met je mening. Kan zoiets alsjeblieft voorkomen worden?
Ja en ze zetten dezelfde hoeveelheid politie en beveiliging neer als bij een voetbalwedstrijd met hoog risico op rellen. Ongelofelijk.
Over het Sinterklaasjournaal, ik denk dat ik het voordeel heb dat mijn kinderen jong genoeg zijn om het te geloven, echter denk ik dat er ook heel veel kinderen zijn die erg geen snars meer van snappen en door deze hele kwestie hun geloof te vroeg is ontnomen, erg jammer dat het uiteindelijk te kosten gaat van deze kinderen.
Dat is het idd ook een beetje. Voor kinderen vanaf een jaar of 5 is dit raar en verwarrend. Zij zijn qua uiterlijk iets gewend en dit ziet er nu raar uit. En nee dat zal niet voor elk kind gelden, want niet elk kind is hetzelfde. Maar wel voor de overgrote meerderheid. Wat ik trouwens bedoelde met: "het zal nooit genoeg zijn" dat blijkt overigens precies uit het stukje dat hier gister geplaatst werd. Ging over de ntr en hoe die mee zijn gegaan in het veranderen van het uiterlijk van zwarte piet. Daarin werd benoemd dat er dus in 2015 al roetpieten waren. Maar wat wordt door de tegenstanders van zwarte piet gezegd: "ja maar die hebben geen hoofdrol... " het is dus nooit genoeg"
De oudste gelooft niet meer, de jongste wel en ze hebben het er beide niet over gehad. Ze slikken het allemaal als zoete koek 👍🏻😊
Mijn dochter zit nu met open mond naar de herhaling van gisteren te kijken, ze is erg onder de indruk (eerste keer dat ze het echt meekrijgt). Toen de witte piet in beeld kwam, zei ze: "hee, zwarte piet" . Ik ben zelf geen voorstander van een witte piet, maar mn dochter ziet nu het verschil blijkbaar niet.
Dat zou wel erg triest zijn. Hopelijke gaan er dat niet meer doen, want de jonge kinderen kunnen nog niet goed een geheimpje bewaren. Dan is het voorgoed 'Dag Sinterklaasfeest' .
Voor mijn gevoel is dat wel actief voorliegen (als je in die termen wilt spreken hihi) en dat wilden wij juist niet. Vragen die ze stelden lieten we ze zelf zo veel mogelijk oplossen en bepaalde dingen waren wij ook gewoon eerlijk in (het paard kan niet op het dak lopen toch? Wat denk jij? En dan gaven ze zelf al het antwoord dat het niet kon wat wij dan bevestigden). Niet omdat wij perse het spel/sprookje/de leugen zo erg vinden hoor, maar wij willen het vooral dicht bij henzelf laten. Dit valt niet echt uit te leggen zoals wij dat graag zouden doen en de link is al snel gelegd dat het allemaal nep is. Tenminste bij onze bijdehand wel. De jongste vindt ze nep, want ze zijn niet zwart. De middelste riep meteen dat ze dan vast allemaal nep zijn en gewoon geschminkt (was al zo met een foto van de roetveegpiet). Hopelijk komt het met de lokale intocht hier, met alleen zwarte pieten, toch nog een beetje 'goed'. Ik vind 5 jaar namelijk erg jong om echt uit te leggen hoe het zit en vooral ook met het oog op de jongste hoop ik dat ze nog even 'gelooft'.
Hier ook. Mijn zoon noemt de witte piet ook steevast zwarte piet. Ook bij de herhaling vanmorgen. Maar hij is niet op een leeftijd waarbij hij mensen zou kunnen herkennen van televisie. En hij snapt nog niks van huidskleuren. Ik denk zelfs dat als ik 2 mensen met een andere huidskleur naast elkaar zet en 5 verschillen vraag hij het niet eens als verschil zou zien. En hij gelooft overduidelijk in sprookjes, want mama en *naam baby* moesten het dak op omdat zwarte piet daar al zou lopen volgens hem. Ik kan nu nog afwachten wat het voor hem gaat betekenen en ik kan hem nu nog veel wijsmaken, maar oudere kinderen kunnen het op de manier van het Sinterklaasjournaal en Rtl wél duidelijk gaan merken. De overgang is te groot.
Mijn jongste van bijna 5 deed ook niet moeilijk. Hij beleefd het net zoals de oudste 4 jaar geleden (toen 5) met alleen zwarte pieten. Het feest blijft echt leuk voor ze. Ik had ook het liefst alleen zwarte pieten gehad, en de oude sint, want dat is in mijn beleving Sinterklaas.. Maar mijn kinderen hebben een andere sint en pieten die ergens tussen wit en zwart in zitten. En dat wordt ook prima opgepakt. Voor hun is het feest niet anders. Alleen dat geschreeuw van links en recht maakt het feest minder leuk (voor mij). En links en rechts hebben allebei een mening die ertoe doet. Een middenweg op deze manier vind ik prima. Maar het had wel iets langzamer gemogen. Het gaat nu ineens heel snel. Hopelijk kunnen we het nu een poosje rustig houden qua veranderingen voor de kinderen.. Hier op school en op het dorp gaan ze wel zwart, anders zouden de kinderen de pieten kunnen herkennen.. Ik zei vorige week nog: zul je zien dat de boot van Sint omslaat en dat daardoor alle pieten wit worden.. (wat van mij ook niet hoeft)
Ik heb de hele tijd zitten kijken naar mijn zoontje maar hij was alleen maar bezig met het stukje dat er veel cadeautjes bij waren ik dacht alleen maar sh***t Maar vanmorgen zei die wel ineens mam wij hebben wel een schoorsteen hier is de piet wel erg vies, maar bij oma komt die met de steen, is wel fijn voor sinterklaas zijn ze veel minder vies.
Ik vraag mij bij meerderen af of kinderen niet ook gewoon de twijfel en angst van de ouder oppikken. Ik heb expres niet meegekeken, dan kan ik ook niet beïnvloeden. Mijn oudste begon twee weken geleden wat te twijfelen, maar nu hij Sinterklaas heeft gezien gelooft hijbweer volledig. Ik vul niks in, ik laat het helemaal over aan het Sinterklaasjournaal en dat gaat al 2 jaar prima, waarschijnlijk dit jaar dus ook.
Hier vanmorgen gekeken en mijn 3 jarige herkende de witte piet niet als een zwarte piet. Dat was gewoon een meneer. Toen zwarte piet kwam was ze wel blij. Ik ben benieuwd wat er verder gebeurd, maar ga wel zelf eerst kijken voor het op gaat. En anders lekker studio pepernoot. De regionale uitzending, lekker ouderwets.
Hier was dat niet het geval (stond in de keuken haha), maar dat kan in sommige gevallen best meespelen denk ik ja.
Ik laat ze vanmiddag de herhaling kijken zonder dat ik erbij zit. Luister vanuit de keuken wel mee. Ben benieuwd.