Sinterklaasjournaal 2016

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 9 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Mijn dochter van 7 zei, wat grappig mama ze hebben ook voortaan witte pieten. Dus heb ik het verhaal van vorig jaar er maar bij verteld dat die door de voordeur gaan.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook, ik vind het goed opgelost alle huidskleuren door elkaar.
    Mijn oudste gelooft niet meer, jongste wel, maar ze vonden het allebei heel leuk. Een van de twee zei wel, 'hé die piet is wit', maar verder niets aan de hand.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haha hier weet het oudste het ook sinds 2 maanden, maar ze zei een paar dagen geleden tegen me: 'soms vergeet ik gewoon even dat ik al niet meer geloof'. Zo grappig! Zo geniet ze toch nog van de sfeer van het Sinterklaasgebeuren.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

#84 mamabri, 10 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2016
    Ik heb als kind in Luxemburg gewoond, maar het meerendeel van de kinderen is niet bang voor de houseker ;) Oke, hij ziet er eng uit en dreigend, maar is gewoon wat de kinderen gewend zijn.

In Nederland zijn er ook kinderen bang voor zwarte piet. Maar goed, ik vind piet er wel gezelliger uitzien dan houseker :)

Overigens vierden wij thuis (in Luxemburg) gewoon Sinterklaas a la Nederlandse stijl ;) voor ons geen houseker (ja op school) ik denk dat mijn ouders gezegd hebben dat hij nep was, al lijkt Kleeschen wel gewoon op onze st Nicolaas natuurlijk.....ik weet het niet precies. Ik geloofde in de Pieten :p

5. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Hier gaan de lieten gewoon vaker in bad en dus minder roet.
    Je hebt schoorsteenpieten en inpakpieten. En de schoorsteenpieten worden vies.

Maar waarom is huispiet dan zwart...?

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hij is gepromoveerd, maar daarvoor al zovaak door de schoorsteen geweest dat het roet er niet meer af wil..

Of hij is bang voor water :cool::D

7. tuc

tuc Niet meer actief

Nou de juf heeft hier besloten toch te kijken omdat de andere groep 4 ook kijkt...vanaf groep 5 niet meer en zij zit in een 4/5 combi.
    En kwam super enthousiast uit school. Ze vond die "huidskleur" piet zoals zij hem noemt wel slim. Dan hoef je je niet te wassen als je vies van de schoorsteen bent😂.
    Ze zei wel: ik wist niet dat zwarte piet eigenlijk huidskleur was...waarom noemen ze hem dan zwarte piet. Maar verder boeide dat eigenlijk niet.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mijn zonen van 4 en 7 hebben er niks van gezegd. Vanmorgen ook niet. Toen hebben ze het nog een keer zitten kijken.

Prachtig, dat aanpassingsvermogen van die kinderen.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Omdat Sinterklaas geen belasting betaalt natuurlijk! ;):D

10. tuc

tuc Niet meer actief

😂😂😂

11. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Ik heb houseker even opgezocht.....nou dan snap ik de pieten discussie echt niet meer....

12. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ik zocht het ook ff op.... En ik val hier gewoon van mijn stoel.

13. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    ik ook.. nooit geweten!
    onze kinderen zijn inmiddels allerlei kleuren pieten gewend, het gaat ze om het verhaal.
    Al vind ik het altijd wel sneu voor de kinderen dat ze zo in spanning moeten wachten of de boot wel aankomt. ;)
    tegen de oudste vertel ik dat het een verhaal van de tv is, en dat sinterklaas echt wel aankomt met de boot.

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

hahahaha, nogmaals: de kinderen daar zijn dat gewend hoor en vragen gewoon snoep aan de houseker ;)

Maar inderdaad: ik zie ook liever pieten. overigens was ik als kind wel bang voor zwarte piet, maar kan me niet herinneren bang te zijn geweest voor de houseker. Moet er wel bij zeggen dat ik wel in de pieten geloofde en denk dat mijn ouders zeiden dat de houseker een verklede man was.

15. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik denk nu aan allemaal flauwe grapjes m.b.t. witwassen! :D

Mijn dochter volgt het sinterklaasjournaal ademloos. Zij is vooral enthousiast over de grote hoeveelheid cadeautjes en ongerust over de mensen in het pietenhuis en de stoomboot die te zwaar is. Toen die eerste piet (ongeschminkt) achter die stapel cadeautjes vandaan kwam, riep ze enthousiast: "ja! Piet" Zij beleeft het met net zo veel plezier als ik vroeger. De kleur van de pieten heeft daar helemaal geen invloed op.

16. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Ik vind het ook een engerd maar daar zijn ze eraan gewend natuurlijk. Hoe spreek je het eigenlijk uit??

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

#97 mamabri, 10 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2016
    als hooh seeger.....ongeveer ;)

en ja, ik vind hem ook veel enger lijken dan pieten eigenlijk. maar ja, die houseker is geen zogenaamde afstammeling van de slaven, is van een mythologische afkomst volgens mij, dus dat mag.

Dat daar dan kinderzieltjes door geraakt worden lijkt dan weer minder belangrijk. :$

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze jongste is met twee (bijna drie) jaar nog nèt iets te jong geloof ik. Hij zingt al wel heel enthousiast zijn eigen versie van Sinterklaas kapoentje. Maar het Sinterklaasjournaal boeit hem voor geen meter. Misschien dat het meer gaat leven als hij zaterdag Sinterklaas en de Pieten 'in het echt' ziet bij de plaatselijke intocht en zondag iets in zijn schoen vindt.

De oudste volgt het Sinterklaasjournaal al weer ademloos. Hij gaf geen reactie op de witte Piet of de roetveegpiet. Ik vraag me alleen af hoe lang het duurt voordat hij ontdekt dat Paniek Piet er niet bij is dit jaar :( Die gaat hij wel missen.

De geschminkte 'gewone' mensen vind ik persoonlijk niet zo geslaagd. Onze zoon gaf daar trouwens geen reactie op. Ik vond het verhaal twee jaar terug echt veel beter, toen de Zwarte Pieten 'staakten' en de roetveegpieten werden geïntroduceerd. Vorig jaar die Witte Wieven steen was ook prima, al had ik dan ook wel graag gezien dat er duidelijk meer roetveegpieten in beeld waren gebracht. Op die manier had je inderdaad een langzame verandering in kunnen zetten, waarbij je in een paar jaar tijd overgaat van helemaal geschminkt naar sommige met vegen en anderen zonder schmink en dan verschillende huidskleuren.
    Ook had ik wat meer overleg tussen de verschillende 'grote partijen' (Sinterklaasjournaal, Club van Sinterklaas, RTL, Nickelodeon) op prijs gesteld. Het is denk ik duidelijker voor kinderen als het uiterlijk op verschillende zenders wat meer overeenkomt.
    Al denk ik aan de andere kant: volgens mij bespreken kinderen in die leeftijd niet eens echt met elkaar hoe de Pieten eruitzien. Het gaat hun meer over de fratsen die ze uithalen en het verhaal. Ik hoor wel kinderen praten over de enorme hoeveelheid pakjes en dat Sinterklaas heeft gezegd dat ze zaterdag hun schoen mogen zetten. Ik hoor ze niet over de kleren of kleuren van de Pieten.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat zou best kunnen, weet je dat. Ik heb op een "zwarte" school gewerkt. Daar zaten in de kring een keer kleuters huidskleuren te vergelijken met elkaar. Net zoals wij wel eens doen na de zomer; armen tegen elkaar wie het bruinste is. Blijkbaar kwamen ze toen op het onderwerp "juffen". Ik hoorde één van die kinderen zeggen "Juffen kunnen helemaal niet bruin zijn." Nu ben ik inderdaad een wandelde melkfles. Maar we hadden ook een Hindoestaanse juf op die school. En zij is echt wel een stuk donkerder dan de gemiddelde Turk of Marokkaan.
    Dus ik zei: "Tuurlijk wel, juf ... is toch ook bruin?". Ik werd echt door zo'n beetje de hele kleuterklas verbijsterd en geschokt aangekeken. Toevallig kwam vlak daarna de betreffende collega binnen. Dus ik nog een keer: "Kijk dan, juf ... is ook gewoon bruin." Echt: ze zaten met open mond te kijken. Een bruine juf! Het was ze nog nooit opgevallen... terwijl die juf echt al op die school werkte toen die kinderen bij ons kwamen èn dat schooljaar minstens twee dagen in de week bij ons in de klas aanwezig was. Echt bizar, het merendeel had dat echt nooit eerder gezien terwijl ze haar gewoon goed kenden.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn kinderen 6 en 4 hebben tot mijn grote verbazing ook niks gezegd over de witte piet...alle pieten waren gewoon "zwarte piet", welke kleur ze ook waren. Kinderen zien volgens mij gewoon wat ze willen zien; het zijn pieten, zo simpel is het voor ze, de kleur maakt blijkbaar niet echt uit.

Deel Deze Pagina