Want het is heel normaal en absoluut niet raar als eerst de pieten zwart zijn en het jaar erop ineens niet meer of maar gedeeltelijk toch? Dat niet ieder kind daar mee bezig is wil niet zeggen dat bij diegene die het wel opvalt het zou komen door de invloed van ouders. Evenals bij angst voor zwarte pieten kan de invloed van ouders en hun reactie er iets mee te maken hebben. Maar dat wil toch ook niet zeggen dat jij je kinderen bij voorbaat zou hebben beïnvloed om zwarte Piet eng te vinden? Ik was vroeger enkel bang van zwarte pieten die donkere ogen hadden (voor diegene met blauwe ogen bijvoorbeeld dan weer niet), net als dat ik als kind niet snel naar iemand met donkere ogen ging, haarkleur of lichaamskleur maakte daarin geen verschil, al komen donkere ogen vaker voor in de combinatie met donkere haarkleur/lichaamskleur.
Je hoeft ook niet iets te zeggen om ze te beïnvloeden, of denk je dat ouders die pro zwarte Piet zijn dit altijd wel doen? Je non-verbale reactie zowel bewust als onbewust wordt door een kind ook opgepikt.
Ik zei niet dat mensen zeggen dat roetvoege pieten eng zijn. Ik zei sommige ouders zeggen dat hun kinderen die 'nep' vinden. Zoals Arjan Lubach vorig jaar al zei; Je kan je kind wel wijsmaken dat Sinterklaas met paard en al op de daken loopt. Als je geen schoorsteen hebt dan verzin je een ander verhaal hoe de pieten binnen komen om kadotjes in schoenen te stoppen. Als er een keer twee sinterklazen zijn, dan kun je dat uitleggen met hulpsinterklazen etc etc. Maar dat een piet behalve zwart ook een andere kleur of roetvegen kan hebben, dat is dan ineens te ingewikkeld.
Klopt. Ik vond zelf vroeger zwarte pieten ook heel eng. Maar dat kwam ook niet door mn ouders. Die legden juist steeds uit dat pieten lief waren en kadotjes en pepernoten gaven. Ik ben in elk geval niet opgevoed met die enge piet die in je zak naar spanje kon stoppen.
Ik denk niet bewust nee. Maar als ouders heel erg pro zwarte piet zijn en daar veel mee bezig zijn. Praten met andere ouders er over, verwoed op Facebook dingen posten. Dan denk ik dat hun kinderen daar wel wat van meekrijgen.
Net vers van de pers hier. De roetveegpieten zijn bij dochter (9) helemaal ingeburgerd. Ook al heeft zij meer jaren met volledig zwarte pieten meegemaakt dan met de roetveegpieten:
haha wij kwamen gisteren op weg naar een verjaardag een (avond) intocht tegen en onze kinderen waren er écht van overtuigd dat dit wel de échte was.. dus ze geloven nog steeds wat ze willen .
Hier wordt daar niet in aanwezigheid van kinderen over gesproken, kids hebben hier geen Facebook etc. Maar constateren wel duidelijke verschillen met eerdere jaren. Overigens is zwarte Piet hier zijn maatje en vriendje vanaf kleins af aan, sinterklaas daarin tegen vind hij eng en ja hij kan ook uitleggen waarom. Maar goed hij moet ook niks hebben van mensen verkleed in pakken of met poppen zoals in de Efteling of op kermissen/evenementen. En nee dat stukje heeft hij duidelijk niet van ons, over zijn vader kan ik daarin niet oordelen, maar daar is geen contact/omgang mee. Het moment dat hij begon te twijfelen over de echtheid van sinterklaas was het moment dat zijn vader aangaf cadeautjes te hebben gehad wat aldus zoontje niet kon omdat hij stout was (lang verhaal kort), niet mijn lezing maar dus de lezing van zoontje en niet naar mij maar naar de juf op school die hij om uitleg vroeg.
Dit hebben mijn kinderen ook inderdaad. Ik denk dat ze dan ergens door hebben dat er iets niet klopt. Ik heb dat zelf nooit gehad. Mijn zusje gek genoeg wel. Die moet nog steeds niks hebben van poppen, clowns etc. Terwijl ze allang volwassen is.
Mijn oudste dochter vond ze vroeger ook hartstikke eng. Waarom geen idee. Ze had het iig niet van ons geleerd. Ze heeft wel eens van papa gehoord dat stoute kinderen mee naar Spanje moesten maar dan zei ik altijd dat ik dan lekker mee ging want daar is het veel warmer als hier. En dan was het goed en wilde ze af en toe eigenlijk wel mee in de zak naar de zon.
Dat vonden mijn man en ik ook al, wij vertellen het zelf wel aan de kinderen dit vond ik dus wel jammer. Mijn dochter (7) vorig jaar wel verteld hoe of wat maar nu ze het ziet zit ze weer helemaal in het verhaal. Toen ik gisteren tegen mijn zoontje (5) vertelde dat wij naar de intocht en de pietengym gingen en wij op de fiets stapten vroeg hij: Gaan wij nu naar Dokkum?? Nee sinterklaas komt hier. Zegt hij: maar dat is niet de echte want die heeft geen bril op en die van ons wel. De kleintjes zien alles.
Die hulpsinterklazen in sinterklaasjournaal zorgen ervoor dat mijn zoon net op het nippertje blijft geloven! Hij is inmiddels achter dat pieten 'gewoon geschminkte mensen zijn', dat het verhaal in sinterklaasjournaal half/half gespeeld en verzonnen is, en hij twijfelde aan sinterklaas. Toen ze gisteren die hulpsinterklazen lieten zien riel hij ineens: en nu snap ik waarom sinterklaas elke keer anders uitziet (tv, intocht, werk, school)! Hij neemt gewoon hulp mee uit Spanje!
De antie pieten mensen gaan door tot er helemaal geen pieten meer zijn Geen enkele verandering vinden ze goed, behalve helemaal verdwijnen. Dit vertellen ze weleens in interviews.
Dit helaas idd. Daarom vind ik het ook enorm irritant dat ze in Rotterdam gewoon onaangekondigd door mochten gaan en de burgemeester al aan geeft niet te vervolgen ondanks ze de brug blokkerden met hun demonstratie terwijl pro-pieten nog niet eens toestemming kregen om legaal tegengeluid te geven. De actie op de snelweg kon ik daarom ook wel waarderen ondanks dat het gevaarlijk was.blijf af van de kinderen. Je hebt je mening gegeven. Er is water bij de wijn gedaan door de rode lippen en oorbellen weg te laten en roetvegen te gebruiken. Door nogmaals te benadrukken dat we geen slaven houden verheerlijken maar dat sint ze een betaalde baan gaf nadat hij ze had vrijgekocht van hun slavenbestaan. Dus hou op met kinderen te kwetsen, de mederheid heeft gesproken.
Als ze de personen van de A7 dan wel vervolgen kan er onder andere doormiddel van een artikel 12 procedure geëist worden dat diegene op de Erasmusbrug ook vervolgd worden. Danwel de zaak tegen de personen van de A7 geseponeerd vanwege ongelijkheid. De een vervolgen dan de andere ook, kan de burgemeester van Rotterdam wel iets anders vinden maar vrouwe justitie heeft niet voor niks een blinddoek en weegschaal.