Ik geloof niet dat dat gaat gebeuren. Ik denk alleen wel dat we langzaam maar zeker moeten accepteren dat het anders wordt en dat het niet meer is zoals het was toen wij klein waren. Dat is, in mijn ogen, niet per se slecht. Ik zou het jammer vinden als we koste wat kost moeten vasthouden aan iets wanneer dat andere mensen kwetst. En natuurlijk zijn er in beide kampen heel ongenuanceerde mensen waarbij het allang niet meer gaat om de inhoud en oorsprong van de discussie, maar slechts om het krijgen van gelijk. Gelukkig is het aantal mensen dat op zoek wil naar een oplossing die voor iedereen bevredigend is vele malen groter. Het gaat dan wel over een kinderfeest met voor ieder herinneringen en verlangens uit en naar zijn kindertijd, maar we zijn wel volwassen en uiteindelijk in staat tot het vinden van een volwassen oplossing. Duurt even, maar daar komen we uit! (Ben ik van overtuigd. )
En on topic: Ik vind het zo grappig om te zien hoe mijn oudste alles in het journaal heel kritisch bevraagd, maar iedere keer - soort van - lijkt te besluiten om het maar te geloven. Het is te leuk om niet waar te zijn Ben heel benieuwd hoe lang we de "leuke leugen" erin kunnen houden hier. De jongste zit er nog helemaal in en verheugt zich iedere dag op het journaal (al snapt ze er nog geen barst van).
Eehh de opmerking waarop jij reageert slaat op 'die andere' groepering die een mega plank voor zich heeft staan. Zolang internet dagelijks vol wordt gegooid met de meest walgelijke rascistische verwensingen zorgt deze groep zelf genoeg voor het bewijs dat rascisme degelijk actueel is en leeft in Nederland. Deze heeft verder helemaal niks met pieten of kinderen te maken. Dat gaat veel verder. En dan is het raar als iemand erop reageert? Maar het voorbeeld waar jij op reageert gaat over negatieve reacties op het verhaal hoe een piet 'zwart van roet' wordt. Toen het verhaal waar heel Nl zich aan vasthoudt verteld werd in Sinterklaasjournaal kwam daar een zee van kritiek overheen. De kinderen mochten niet zien dat pieten zwart werden van de schoorsteen, dat was 'het kapotmaken van 'onze' tradities'. Heel verhelderend..
@amdaa waardoor zijn die racistische verwensingen begonnen? Compleet uit het niks of als reactie op allerhande aanpassingen van onder meer jarenlange tradities? Dat er de afgelopen jaren (steeds) harder gereageerd wordt lijkt eerder op uitlatingen ten gevolgen van een emmer die overloopt en niet zoals je in jouw reactie laat overkomen ‘uit het niks’ het is dus maar de vraag of het actueel is door de pro-pieten danwel diegene die op willen komen voor de tradities en gebruiken van hun afkomst of door de anti-pieten danwel diegene die vinden dat alles in een land maar veranderd moet worden. In andere landen wordt er toch ook niet geëist dat offerfeesten etc afgeschaft worden omdat het onnodig en onmenselijk lijden van dieren tot gevolg heeft en dus onder dierenmishandeling valt? Als ik me niet vergis zijn eerdere eisen voor bijvoorbeeld besnijdenissen grotendeels gestrand om juist die tradities en gebruiken.
Goeie, wat een rare wending weer... Huh? Was dat niet de bedoeling dan? Ja we hebben het sintjournaal gisteravond gemist, dus we wisten niet wat we als ouders moesten doen. Serieus??? Volgens mij wordt het meer een spel met hints om elk kind erachter te laten komen hoe het allemaal in elkaar steekt. Zo flauw! En zo jammer!!!!
Ik vond dat dus ook een zeer rare opmerking! De rij hulpsinterklazen ook niet super maar daarvan kan je nog zeggen dat die gewoon verkleed zijn. Scheeld weer dat ze zelf ook graag zich verkleden.
Haha, daar schrok ik ook van, maar mijn dochter zei; haha, die hebben zich verkleed en diewertje had het helemáál verkeerd
Dit viel mij ook echt op vanavond Er werd dus eigenlijk gezegd dat de ouders alles doen dus impliciet dat Sinterklaas niet bestaat?? Gaan ze het langzaam afbouwen ofzo door alles prijs te geven?
Ik kan niets positiefs meer zeggen over het Sinterklaas journaal. Ik laat het maar lekker voor wat het is. Ik zie wel of de jongste straks nog gelooft of niet. Vind het echt niet leuk hoe het allemaal gaat maar goed, kan er weinig aan veranderen.
Wel raar toch?! Ik dacht ook, ik kijk het niet meer. Maar ja, ze kijken het ook op school bij de oudste. Je moet als ouders wel behoorlijk creatief zijn om er nog je eigen draai aan te geven. Het is heel bepalend
Hier kijken ze het helaas ook verplicht op school. Vind het gewoon niet netjes dat het Sinterklaas journaal er nu een ander soort verhaal van wilt maken. Hun bepalen nu hoe kinderen er naar moeten kijken. Wie weet zijn er wel ouders die altijd hebben gezegd dat er maar 1 Sinterklaas is, en dan nu ineens zoveel hulp Sinterklazen? Ik ben normaal erg creatief en ga vaak mee in de verhalen maar vind dat ze het nu wel erg in je schoenen stoppen zoals hun willen dat je het je kinderen gaat vertellen.
De hulp sinten vond ik niet zo erg. Gisteren bij de plaatselijke intocht zij onze oudste van 8, dat was niet de echte van de intocht maar 1 van die hulp sinten want ja de echte kan niet overal heen. De echte was op tv. Dat andere vond ik ook niet zo geweldig gelukkig geen vragen hier. Kijk thuis toch nog maar wel omdat ze op school ook kijken. Kan ik evt reageren op vragen.
mijn kinderen vinden het nog steeds wel leuk, en stellen ook geen moeilijke vragen. mijn zoon is al 8. maar die maakt zich alleen maar zorgen om dat zielige pietje. Hij heeft net een brief geschreven aan sinterklaas en in de schoen gedaan, daar staat in, Lieve sinterklaas, ik heb een idee voor zielige pietje, waarom brengt niet 1 van de hulpsinterklazen haar terug naar spanje, ze is zo verdrietig. dan kan de rest in nederland blijven. groetjes ....... oh ja en mag ik ook iets van lego ?
Mijn jongens vinden het fantastisch. Ze slikken het als zoete koek. Toen ik vroeg waarom we nu pas voor het eerst hulp-sinterklazen zien, zeiden ze allebei vol overtuiging dat die normaal gesproken beneden deks zitten. Maar Sinterklaas moest dit jaar elke keer zielepiet troosten.
O nee, ja, dan is het natuurlijk helemaal prima Dat mensen een sprookjesfiguur als legitieme rechtvaardiging vinden daarvoor is echt heel normaal .. Ik ben ook pro zwarte piet hoor, maar dat zal me NOOIT een reden geven om andere mensen te beledigen om hun ras of afkomst, of ze dood/marteling/verdrinking/ophanging/uitzetting enz enz te wensen. Daar bestaat geen aanleiding voor als je daar in jezelf al geen voedingsbodem voor hebt. Zulke uitlatingen zijn gewoon ziek..
Ga eerst de geschiedenis eens nalezen voor je begint over sprookjesfiguren. Het is dus wel prima als mensen die geen probleem hebben met zwarte Piet vanaf het begin uitgemaakt worden voor racist en allerhande verwensingen en beledigingen naar hun hoofd gesmeten krijgen. Als je het van de 1 veroordeeld moet je ook zo volwassen zijn om het van de ander ook te veroordelen en niet dan ineens vinden dat het niet/minder erg is of wel terecht omdat ze zielig zijn ofzo. En worden die beledigingen gegeven om hun ras of afkomst of om hun uitlatingen? Als ik me niet vergis strooien ze maar al te graag met hun afkomst en ras alsof daar alles aan zou liggen, ze daardoor anders behandeld zouden worden en er daarom zo op hen gereageerd wordt, oftewel de slachtofferrol. Maar als je het hebt over voedingsbodem, wie zaait zal oogsten is niet voor niks het spreekwoord.