sinterklaasjournaal

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door toch3, 15 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dt stukje met dat meisje op de schommel en die vader die niet wist wat ie moest doen omdat hij het Sinterklaasjournaal had gemist, is inderdaad wel erg raar. Ik hoop maar dat er niet meer van dit soort verwijzingen inkomen en dat de kinderen er verder niet teveel van denken.
    De tekeningen om als inpakpapier te dienen, vind ik wel weer ouderwets Sinterklaasjournaal. Er zit altijd wel ene opdracht voor de kinderen in.
    Zielepiet vind ik irritant, wat een jankerd.

2. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Dit stukje heb ik dan echt gemist denk ik...wat was er dan mee?
    Welke dag was dat? Kan ik het terugkijken

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    jeroen was rond aan het vragen in de buurt bij kinderen óf en hoe ze iets in hun schoen gehad hadden (met of zonder papiertje eromheen, allemaal zonder natuurlijk) . Bij het betreffende stukje vroeg hij dus ook of het cadeautje in de schoen ingepakt was.. en ja dat was ingepakt (terwijl de pieten natuurlijk de cadeautjes uitgepakt hadden) - dus dat was dan wel wat vreemd. En toen gaf de vader aan dat hij het sinterklaasjournaal niet zo volgde en daarom niet zo wist wat de bedoeling was... journaal van maandag.

4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    #224 olleke, 21 nov 2017
    Laatst bewerkt: 21 nov 2017
    Oké beetje raar idd dan...

Edit: net snel opgezocht en het is inderdaad wel heel erg raar om zo'n opmerking te maken

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Met roetveegPieten kan ik wel leven maar nu begin ik me toch ook wel zorgen te maken over ons Sinterklaasfeest :(

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk toch dat de ouders er meer stress om hebben dan nodig is. Ik hoorde overal dat hoofdpiet zo herkenbaar was maar ik heb het van de week maar met een half oog meegekeken. Ik zag hem gister pas echt goed en had hem zelf niet eens herkent:D

Dat stukje van die schommel was wel vaag dat die vader zegt: je weet als ouders niet wat de bedoeling is zo. Maar beide kinderen er hier niet over gehoord. Ik denk omdat Jeroen weer gewoon doorging over het feit dat er nog ingepakte cadeautjes in de stoomboot lagen. Ik ben wel benieuwd waarom de ntr voor zo'n draai aan het verhaal kiest.

De uitleg over die hulpsinterklazen vond ik weer heel logisch. Maar hier hadden de kinderen dat al jong besloten dat er hulpsinten moesten zijn voor al dat werk.

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik vind het echt vervelend dat dit in scholen bekeken wordt. Ieder gezin viert Sinterklaas anders en nu wordt dit helemaal opgelegd door anderen.
    Bij ons thuis kijken we naar dag Sinterklaas. Zoontje kent die afleveringen vanbuiten en daar is een aflevering bij over valse sinterklazen. Die zijn not done en moeten zich schamen zich als Sinterklaas voor te doen. Ze moeten ook hun excuses aanbieden bij Sinterklaas.

En nu zijn die nep sinterklazen ineens goed. o_O

Mogen ouders niet zelf beslissen hoe ze het vieren en welk verhaal ze volgen? Pfft

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Helemaal mee eens!

Die opmerking bij de schommel vond ik ook naar.

Maar hulpsinterklazen?
    Ieder kind dat kan lezen en wat tv kijkt komt snel achter dat die beste man overal tegelijk opduikt, altijd anders uitziet (incl klein/groot, jong/oud) enz.
    Ze begrijpen heel snel dat het niet telkens 'de echte' is. Plus, een kind met een afstandbedining komt heel snel verschillende 'echte' Sinten tegen.

Dat verhaal werkt bij peuters en misschien kleuters, maar houdt daarna vrij snel op.

sjaantje28 vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Nou precies, hier kijken ze dus sinterklaasjournaal, ons lokale studio pepernoot, de club van sinterklaas voorheen en in de speelfilms ziet hij er toch ook overal anders uit. Ook mijn kleuter ziet dat meteen hoor.

amdaa vindt dit leuk.
  10. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.562
    1.865
    113
    Vrouw
    Oeps! in het verkeerde topic geplaatst.

11. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik eerlijk gezegd ook.
    Hoe lang duurt het nog voordat de kinderen vanaf begin af aan al door hebben dat ook Zwarte Piet/Roetveegpiet/Whateverpiet geen echte Pieten zijn, maar net zoals die nepSinterklazen allemaal verklede mensen? Weg geheimzinnig Sinterklaasfeest wat het Sinterklaasfeest toch echt leuk maakt.

Straks moeten we de kinderen gewoon direct vertellen: Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan niet. Papa en mama doen de cadeaus in de schoenen en in de zak. Zing dus maar een liedje bij je schoen voor papa of mama of doe er een wortel/tekening in voor papa en mama (want Amerigo bestaat en komt niet), dan doet papa er straks wat lekkers in....Wat een lol zeg.
    (Niet mijn idee van Sinterklaas vieren!)
    Ik weet door een ander lopend topic dat sommige ouders sowieso al het direct vertellen, maar dat zijn veelal de ouders die zelf niet zozeer Sinterklaas vieren. Die dat maar onzin vinden, list en bedrog. Of die zelf stress ervaren (of hun kinderen stress hebben) van Sinterklaas.
    Maar hierdoor worden alle ouders gedwongen direct de waarheid te vertellen. Ook degenen die het mystieke, het geheimzinnige van Sinterklaas juist zo gezellig en speciaal vinden.

Over een paar jaar is het Sinterklaasfeest op deze manier voorbij vrees ik. Dan hoeft het toneelstukje van de Sinterklaasintocht niet meer opgevoerd te worden, geen Sinterklaasjournaal, geen pakjesavond etcetera. Weg feest. Hebben sommige anti-Sinterklaasvierders dan uiteindelijk toch hun zin gekregen.

Marchella vindt dit leuk.
  13. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Zo’n vaart za het niet direct lopen. Het is ook maar wat je als ouders aan je kind meegeeft. Vorig jaar was een vader van school zwarte piet bij de intocht. Mijn dochter zit bij zijn tweelingmeiden in de klas en op dansles en de oudste met diezelfde meiden op de zwemclub. Ze ziet hem hartstikke vaak en speelt er af en toe.

‘Heeee die lijkt op de vader van.....’
    Nou zeg. Dat is toevallig.
    ‘Misschien werkt zijn broer wel voor sinterklaas!’
    Ja dat zou kunnen natuurlijk.

De volgende dag vertelde ze dat tegen de beste vader en die speelde het hartstikke leuk mee. Niks aan de hand en niks meer over gehoord. En ze gelooft nog steeds :D

Zoe123 vindt dit leuk.
  14. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Je kan het ook omdenken...
    Door juist wel allemaal het sinterklaasjournaal te volgen is er 1 verhaal. Overal is het hetzelfde.
    Als ieder een eigen draai er aangeeft is er geen duidelijkheid. En kinderen op school kletsen er onderling ook over en als ze iets ouder zijn komen de vragen dan ook vanzelf over dat iemand iets anders verteld heeft...

Hulpsinterklaas vind ik in deze digitale tijd vol social media dan ook niks geks eigenlijk meer.

Zoe123 vindt dit leuk.
  15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nou, mijn kinderen zijn vorig jaar zelf achtergekomen dat pieten 'gewoon verklede mensen zijn'.

En niet door een roetveegpiet, maar juist door zwarte pieten bij de intocht die hun handschoenen niet hoog genoeg hadden aangetrokken. Je kon zo in die mouwen kijken. Een blanke piet is een stul logischer dan een 'zwarte' piet die ineens blanke armen lijkt te hebben.
    Tel daarbij op dat kinderen ook geschminkt kunnen worden, zodat ze net zo zwart zijn tijdens de intocht, en daar heb je een geschminkte mens met zwarte handschoenen die als zwarte piet optreedt!

En weet je, het verhaal is niks minder geworden voor ze!
    Ze hebben vrij snel bedacht dat deze mensen voor de sint werken en dat ze zichzelf schminken (roet verhaal met zo'n zwart gezicht kun je niet eens aan een 6jarige verkopen). Punt.

De rest van het verhaal is voor ze gelijk gebleven.
    Zo werkt fantasie juist, het is heel flexibel en verwerkt een beeld in een verhaal.

Voor een kind is een eenhoorn (niet echt) toch ook veel magischer dan een paard (bestaat gewoon)

puzzelstukje, Melian en tuc vinden dit leuk.
  16. Deliana

Deliana Niet meer actief

Haha mijn zoontje van 6 zegt net exact hetzelfde.... "Zielepiet is maar irritant en dat huilen is vet nep" :)

17. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Heb een naar gevoel bij het sinterklaasjournaal, er wordt ons nu opgelegd wat onze kinderen geloven, mogen we dat zelf nog beslissen? Nog even en er wordt gezegd dat alles nep is. Ik zou liever hebben dat ze niet kijkt, maar op school kijkt ze ook. Maar thuis gaat hij niet meer aan.

18. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Hier heet ze zeurpiet, vind ik wat toepasselijker :p.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook stom. Laat ze gewoon een leuk verhaal eromheen bedenken en de rest bij het oude laten. Ik kijk juist liever wel ook thuis zodat ik bij vragen de meteen kan antwoorden. Maar heel jammer, jongste heeft het nooit over hulpsinten gehad en nu komen ze er heel expliciet mee. Ze is bijna 8 en heel pienter maar ook heerlijk naïef :p

Over zeurpietje, Diewertje vroeg wat ze daar nou mee moesten, mijn jongste en ik zeiden in koor: terug naar Spanje sturen!

20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind het met de dag gekker worden. Met die aflevering van gisteren vind ik dat ze het Sinterklaas feest een beetje belachelijk maken. Dat moment dat " Sinterklaas " op die voetbal vereniging was, sorry hoor maar ik vond het echt belachelijk overkomen.

Kids beginnen zich ook te irriteren aan het gehuil van Zielepiet.

Deel Deze Pagina