Sinterklaasliedjes nieuwe stijl aanleren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door frannie82, 31 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ik heb helemaal geen idee hoe die nieuwe liedjes gaan, dus we zingen hier gewoon de oude versie :)

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier is iedereen welkom dus ook de witte, gele roze en rode Pieten ;)
    Verder eens met Laravelk.
    Zal de liedjes niet aanpassen in eerste instantie, maar ben er voor om piet niet (uitsluitend) zwart te houden.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Nee sorry ik vertik het. Mijn oudste kent alle liedjes natuurlijk al en de jongste ga ik ook de "gewone" liedjes aanleren.

4. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik heb me nog geeneens verdiept in de nieuwe liedjes eigenlijk .... zat me toevalligvan de week wel af te vragen in hoeverre ze er mee zouden doorgaan maar jeetje echt alles aangepast??? (Zal straks de linkjes bekijken)

Om antwoord te geven op je vraag: hier gewoon de oude liedjes en piet blijft zwart :) in mijn beleving van vroeger al komt het door de schoorsteen en nergens anders door :)

5. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Gewoon de oude liedjes.
    Ik vertik het, om ze die nieuwe liedjes aan te leren.

6. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier net zo

kan ik de cd die ik vorig jaar voor 1 euro gekocht heb lekker op zetten

7. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Gewoon de oude liedjes!

8. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Mijn dochter leert gewoon de liedjes die ik vroeger ook leerde (dus de ouderwetse). Ze heeft nu een zingende zwarte piet van ons gehad (waren bij de Xenos te koop) en die vind ze geweldig. Ze zegt dat zwarte Piet lief is. Hier blijft alles dus bij het "oude".

9. fafa

fafa Niet meer actief

Ik vind het ook niet echt schokkende veranderingen hoor.

Ik zal de enige wel zijn, maar ik ben blij dat de zin "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" eruit is. Daar heb ik altijd al (lang voor de hele piet-discussie) een ongemakkelijk gevoel bij gehad.

En "makkers staakt uw wild geraas" is gebleven. Hoera! Beste songtekst ever ;)

Ik denk trouwens ook niet dat het de bedoeling is (of de realistische verwachting) dat iedereen in één jaar om gaat. Dit is iets wat er gedurende een generatie in slijt. Dus blijf lekker de oude liedjes zingen, het verandert in een paar decennia vanzelf.

10. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Gewoon lekker de oude liedjes

11. LoveLjh

LoveLjh Actief lid

6 aug 2011
    204
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hier zingen wij uiteraard de oude liedjes. We zeggen ook gewoon 'zwarte Piet'.

12. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Hier worden ook de 'oude' sinterklaasliedjes geleerd. Als ze het op school anders doen, pech gehad. Dan leert hij twee versies😉

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    oude liedjes ... doe ook niet mee aan de idioterie ... gelukkig is het hier geen probleem, de intocht is gewoon old school hier (zus is een van de pieten bij de intocht :D).

14. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Onze school heeft een mail gestuurd dat zij zich vasthouden aan traditioneel sinterklaas, en dus ook oude liedjes etc.
    Ik vind dat erg netjes, en nam eigenlijk aan dan alle vormen van kinderopvang (school, psz, crèche) even aan zouden geven wat zij aan zouden houden.
    Als de school de nieuwe vorm aan zou houden dan zou ik wel mee willen gaan, ik ben geen fan van kaaskoppieten haha, maar zou niet willen dat zij straks in verwarring word gebracht omdat we thuis oud doen, en op school nieuw.

15. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
  16. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Wij zingen voorlopig de oude liedjes. De nieuwe kennen we nog niet. Dat zal in de loop van de tijd wel gebeuren. Op zich sta ik wel open voor verandering want de teksten waren wel erg verouderd op sommige punten. Maar alles op zijn tijd.

17. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Tja... Misschien moeten we daar dan ook meteen maar playstation, racebaan en loombandjes van maken :p

Maar tegen alle druktemakers zou ik graag willen zeggen: makkers staakt uw wild geraas.

Het vervelendste aan heel de discussie vind ik dat onze zoon (5) grote oren heeft en een deel van de discussie mee krijgt. En vragen stelt in de trant van 'maar daar kan zwarte piet toch ook niks aan doen dat die zwart is, dus waarom worden die mensen daar dan boos op' etc.

wat antwoord je dan ?

18. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Trouwens... Ik kan me best vinden met zwarte pieten die ipv volledig gesminkt (hoe spel je dat:() zwarte vegen op hun gezicht hebben. Dat past immers perfect in het verhaal dat piet zwart is geworden van de schoorsteen.

En waarom hij vroeger dan nog zwarter was? Simpel: toen waren er nog veeeel meer schoorstenen :p

Kaaskoppieten vind ik belachelijk.

Mensen die denken dat gouden oorringen aan slaven doet denken nog belachelijker. Of heb jij wel ooit slaven gezien die geld hadden gouden sierraden voor zichzelf te kopen?

19. Vagans

Vagans Niet meer actief

Zwart van roet past idd goed, maar dan is de buurman wel heel herkenbaar. Dat werkt daardoor gewoon niet.

Die kaas en stroopwafel piet zijn vet eng haha

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik had de nieuwe teksten eerder nog niet gezien. Nu dankzij dit topic heb ik ze gevonden. Ik vind de aanpassing wel goed, eigenlijk. Ik vind het gewoon jammer dat ze zo aan de hele zwarte pieten discussie worden gekoppeld, want het merendeel van de aanpassingen hebben daar echt niks mee te maken.

"Ben je steeds zoet geweest, wees dan maar niet bevreesd."
    "Licht dat hij ze voldoet met ja wist ik het maar"
    "Een bromtol met een zweep erbij."
    " Maar o wee wat bitter smart kregen wij voor koek een gard."

Mag dat eindelijk eens aangepast worden? Mijn hemel, ik ben een halve muziekles kwijt met uitleggen wat dat soort zinnen betekenen. Jammer dat de die gecastreerde haan er niet ook gelijk uit geschreven hebben.

Die hele ouderwetse teksten zingen voor de kinderen van nu gewoon nietbzo lekker. Met het gevolg dat kinderen die liedjes vaak nauwelijks meer zingen. Sowieso worden trouwens op veel basisscholen 'moderne' Sinterklaasliedjes aangeleerd hoor. En kijk ook maar naar de Cd's in de winkels. Daar zitten ook vaak genoeg 'nieuwe' liedjes op of eigen interpretaties van bekende liedjes, met kleine of grotere aanpassingen in de tekst of melodie

Ik vind het ook wel mooi om die traditionele liedjes weer wat aantrekkelijker te maken en toch weer door te geven, naast de nieuwe liedjes die steeds weer geschreven worden. Ik gooi de cd's die we hebben zeker niet weg. Maar ik zou een cd met de nieuwe teksten ook niet laten liggen. Dan merk ik vanzelf wel wat onze zoon er van mee oppikt.

Deel Deze Pagina