Late avondfles eraf, 's nachts weer wakker

Discussie in 'Voeding' gestart door Kletskous, 27 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Willen jullie meekijken? Ik heb een dochtertje van 6 maanden en 10 dagen. We zijn maandag naar het cb geweest en de arts gaf aan dat we haar droomvoeding van 22.30 kunnen laten vallen. Ze kreeg namelijk nog 5 flessen (6.30/7.00, 11.00, 15.00, 18.30/19.00 en 22.30 <-- slapend), omdat we rustig aan hebben gedaan mbt bijvoeding, vanwege haar darmpjes. Dit is overigens gekolfde bv.

Sinds kort gaan groente, fruit en aardappelen echter een stuk beter. Dus een fles minder it is! Helaas wordt ze daardoor weer wakker 's nachts. We hebben er nu 2 nachten zonder droomvoeding op zitten. Beide keren kwam ze om 2uur en half 6. Om 2uur nam ze genoegen met een flesje water (vindt ze heerlijk), om half 6/6uur ben ik haar ontbijtfles maar gaan geven. (200cc met 2 lepels rijstebloem)

Haar oude ritme was:

6.30/7.00 200cc
    (badje en slapen tot volgende voeding)

11.00 200 cc
    (ruim een uur naar buiten en daarna doodmoe, dus 1,5 uur slapen)
    Daarna fruit proberen. Sinds kort een halve tot driekwart banaan, appel of peer, met wat water uit een beker)

15.00 200 cc (werd meestal ongeveer 140 cc. Daarna spelen)
    (rond 16.00 een uur op bed, maar slapen in de middag blijft moeilijk, ondanks wrijven, rode oogjes en bleek smoeltje. Gelukkig huilt ze niet, maar speelt ze en kan ik haar hopelijk zo wat laten 'uitrusten')

17.40 kleine aardappel en wat groente, gepureerd. En wat water.

18.30/19.00 200 cc en daarna total loss op bed.

Nu wil ik het ritme om gaan gooien, vanwege haar nieuwe ontbijt-tijd en het uitbreiden van bijvoeding, zodat ze hopelijk straks niet meer om 2 uur wakker wordt. Bovendien is ze heel snel weer moe, steeds en is ze aan het einde van de dag echt uitgeteld. Mijn idee:

5.30/6.00 200cc met 2 scheppen rijstenbloem
    (Dan weer naar bed; vanmorgen geprobeerd en 8.30/9.00 wakker)

8.30/9.00 1 stuks fruit+slokjes water (daarna in bad) (vanmorgen eerst in bad, daarna fruit, maar toen was ze moe tijdens fruit eten)

10.00 200cc
    (Daarna weer naar bed. Weet niet hoe lang. Ze slaapt nu nog. +- anderhalf uur, denk ik. Bij wakker worden naar buiten/spelen)

14.00 200cc (daarna nog een dutje proberen. Daarna spelen en een broodkorstje <-- gaat nog niet zo goed. Is alleen nog leuk.)

17.40 een aardappel en groente gepureerd met een bekertje water.

18.30/19.00 200 cc

Wat vinden jullie? Veel/weinig/genoeg om op te kunnen doorslapen? Wat zou je anders doen? En hebben jullie nog tips/ideeën?

Alvast bedankt!

2. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Onze dochter werd ook veel wakker net na de 6 maanden en rond de start met bijvoeden. Ik ben zelf op verzoek blijven voeden (op dat moment dus na 3 maanden doorslapen weer in de nacht) en bij ons ging ze vanzelf weer doorslapen.
    Wij gaven op dat moment alleen nog groenten en fruit.

Het kan ook even een groeispurt zijn.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Kan je proberen om de hoeveelheid in de fles langzaam wat minder te maken? Er zijn net wat topics geopend over kindjes van ongeveer dezelfde leeftijd, die toch weer voor een nachtvoeding komen. Dus blijkbaar gebeurd er is iets waardoor ze dit nodig hebben.
    Hier kwamen ze ook weer voor een nachtelijk slokje. Het ging wel vrij snel weer over! (behalve bij zoon want die dronk uberhaupt nog s'nachts tot een maand of 8)
    Voordeel voor jou: je hoeft je geen zorgen te maken over hoeveelheden aangezien bv onbeperkt is (maar dat wist je al natuurlijk;)
    En als je die fles geeft, heb je denk ik ook meer kans dat ze daarna doorslaapt tot 07.00 en je dus het ritme weer op kan pakken:p

4. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Bedankt voor je reactie. Een groeispurt denk ik niet. Dat zou heel toevallig zijn, want ze begon hiermee de nacht nadat we zijn gestopt met de avondfles.

Maar ik ga haar zeker niet met honger laten liggen. Als ze dorst heeft, heeft ze dorst. Maar voor de droomvoeding kwam ze al niet zelf, dus ik kon me in deze tip van het cb wel vinden.
    Overigens is 2 uur een hele logische tijd. Voorheen sliep ze van 7 tot half 11, vervolgens kreeg ze de droomvoeding. Daarna sliep ze van half 11 tot een uurtje of 6. Die +-7 uren die ze daar tussen had, heeft ze nu ook weer tussen 7 en 2.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ja die droomvoeding..het is altijd wel spannend om te zien wat er gebeurd als je er mee stopt. Zeker als ze er zelf echt niet meer voor wakker worden.
    Ivm de productie goed houden gaf ik ook nog een tijd een droomvoeding, maar op een gegeven moment idd ook mee gestopt. Toen kwamen ze ook wat vroeger in de nacht weer, maar eigenlijk zakte de meldtijd vrij snel weer naar de ochtendhap. Dus het komt wel goed hoor!

6. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Dat klinkt positief Zoe123 :) Als je naar mijn nieuwe schema kijkt, krijgt mijn dochtertje dan in ieder geval genoeg binnen om op door te 'kunnen' slapen, denk je? Dan weet ik in ieder geval zeker dat het daar niet aan ligt en kan ik me er 'bij neerleggen' dat we gewoon moeten afwachten ;)

Trouwens, slaapt ze veel? Want voor mijn gevoel is ze echt heel vaak moe. Soms wrijft ze na een half uurtje al weer in haar oogjes en na 3 uur 's middags is ze sowieso altijd moe. Meer dan anderhalf uur wakker zijn, red ze dan ook nooit.
    Nu ik haar in de middag eerder op de dag in bed leg (zie nieuwe schema) slaapt ze trouwens wel een 3e keer, dus dat is positief. Eerst wilde ze dat nooit.
    Ze slaapt nu dus van 6 tot half 9/9uur, van 10 uur tot 12 uur en van 2 uur tot ....... (ik gok half 4/4 uur). En dan weer van 7 tot 2 en van 2 tot half 6.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ze is pas 6 maanden, hier zaten ze toen ook op 3 slaapjes hoor! Hahaha ik had ook slaapkopjes trouwens..

Wat eten betreft, ga gewoon mee met je kindje.
    Wie heeft ook al weer de mooie uitspraak? Jij bepaalt wat je kindje eet, je kindje bepaald hoeveel ze eet:)
    Als ze honger heeft gaat ze vanzelf meer naar binnen werken.

Wat je wel zou kunnen doen, is rond het middaguur een boterhammetje gaan aanbieden! Dus als ze wakker is van het slaapje om 10.00. Want daar is nog geen voedingsmoment.

De avond ziet er goed uit. Een warme hap en een fles. Daar zal haar maagje goed van gevuld zijn. Maar niet volgepropt.
    Nogmaals, ze zal eten waar ze trek in heeft en dat zal steeds meer worden.
    Bij elk kind dacht ik steeds weer, goh, hoe ging dat ook al weer, maar voor je het weet eten ze met de pot mee :p

8. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Met 6 maanden zaten we ook nog op 3 slaapjes en nu met 10 maanden nog steeds! (Soms 2) ik zou persoonlijk die droomvoeding blijven geven, tenzij je er content mee bent om om 5.30 al de dag te starten...

9. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Overigens zou ik de droomvoeding wel kleiner maken, weet niet hoe groot die is? In ieder geval afbouwen..

10. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

6 maanden sprong, meerendeel kindjes komt in de nacht weer.

Ik zou de fles van 15:00 gewoon minderen en evt de droomvoeding afbouwen

11. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    We hebben besloten nog even door te zetten (vandaag kwam ze om 3 uur en om 6 uur, dus ze rekt het al iets) en anders inderdaad de voeding af te bouwen in plaats van 'cold turkey' te laten vallen. We zijn nu ten slotte toch al bezig, dus we kijken het deze week nog even aan.

Ik bedoelde niet per se dat 3 slaapjes veel is, maar eerder of ze niet snel weer moe is. anderhalf uur is echt haar max en soms wrijft ze bijna meteen al weer in haar oogjes.

Overigens werkt mijn schema niet, want vanmorgen was ze er om 9 uur weer, maar was ze te slaperig voor fruit. Ik had haar in haar stoeltje gezet, maar ze bleef maar wrijven en wilde niet eten. Ik heb haar dus maar snel in bad gedaan, de fles gegeven en op bed gelegd. Gister had ik het andersom gedaan (eerst bad, dan fruit) maar toen at ze ook maar een paar hapjes door vermoeidheid. (ze at met het oude schema echt een stuk beter) Ik denk dus dat ik fruit op een ander moment moet geven. Wie kan mij helpen? Waar kan ik het beste fruit geven en wanneer kan ik dan bijvoorbeeld nog naar de supermarkt voor het avondeten, want mijn hele schema zit propvol, nu.

Broodje ga ik trouwens proberen, maar een korstje doet ze nog weinig mee. Ze krijgt er nauwelijks iets van binnen.

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat meerderen zeggen: je kunt die droomvoeding wel afbouwen ipv meteen helemaal stoppen. Als het inderdaad om BV gaat, dan zit je helemaal niet aan een maximum...
    Hier kwam ze ook rond die periode volgens mij weer af en toe 's nachts en dan mocht ze gewoon drinken! Ging vanzelf weer over.
    Tot 1 jaar kwam ze ook vaak tussen 6 en 7u voor de eerste voeding, dan kreeg ze een fles granenpap en sliep weer door tot 9.30u.
    Dit was toen ongeveer ons schema:

6-7u fles granenpap 200cc
    slapen
    10u fruit met water
    12u boterham (vanaf 7mnd) met fles melk 200cc
    slapen
    15.30u fles melk 200cc
    17.30u avondeten met water
    19.30u fles melk 200cc
    slapen

Hier overigens nooit wakker gemaakt voor een droomvoeding...

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Waarom dan eigenlijk niet nog gewoon even op het oude schema blijven zitten?? Zeker als ze het er zelf beter op doet??
    Ik heb hier altijd wel haar gevolgd in het eet en slaapschema, met af en toe wat subtiele sturing....

14. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Bedankt voor je reactie, Nova81.

Het zit zo... M. begon de borst te weigeren toen ze 4 maanden was. Alles geprobeerd, maar ze wilde alleen nog melk uit een fles. Toen ben ik gaan kolven en dat ging prima. Met 5 maanden begon ze alleen opeens te drinken als een bouwvakker :)P). Van 6 a 7 voedingen, ging ze naar 8 a 9 en dat kreeg ik er met de grootste wil van de wereld niet 'uit'. (heb me echt suf gekolfd, met elke keer in mijn achterhoofd: ik heb nog maar 2 flesjes in de koelkast. Wat als ze vannacht een keer extra komt? Zat vaak om 6 uur sochtends al te kolven voor de ochtendvoeding, met de druk van: ze kan ieder moment wakker worden)

Toen had ik de keuze: gedeeltelijk op kv overstappen, of hopen dat
    ze minder vaak komt als ik een droomvoeding ga geven met wat rijstebloem er in (icm grotere flessen gaan geven). Zelf houd ik daar helemaal niet van. Ik weet dat heel veel mensen het doen, maar zo'n klein maagje vol pompen voor de nacht doe ik liever niet. Maar we wilden nog niet over op kv, dus toch maar gedaan en het hielp. Ze ging naar 6 flessen van 200 en later naar 5.

De reden dat we nu van die voeding af willen is dat ze er niet zelf voor komt en dan geef ik hem liever niet. Bovendien willen we graag dat ze meer vast voedsel gaat eten en volgens het cb kun je dan het beste stoppen met zo'n laatste voeding, omdat ze die nu niet meer nodig zou moeten hebben.
    Waarom we in eerste instantie in één keer proberen, is omdat ze er zelf niet voor komt. We moeten dus zo'n warm hoopje uit haar diepe slaap halen (of gedeeltelijk, als ze half door blijft slapen) en daar houd ik helemaal niet van. We wilden dus gaan kijken wat ze zou doen als we haar lekker lieten liggen. Blijft ze om 2 a 3 uur komen, dan kunnen we inderdaad beter de fles weer invoeren en stap voor stap afbouwen, maar we kijken het nog even aan.

Het ritme wordt anders doordat ze nu half 6/6 uur komt, in plaats van half 7/7 uur. Na half 6/6 uur de papfles is ze nog heel moe en slaapt ze zo tot 9 uur verder. Ik leg haar dus meteen terug. Na half 7/7 uur was ze meestal iets wakkerder en deed ik haar eerst in badje. Het ritme komt nu meer op wakker, spelen, etenstijd, slapen. En was wakker, meteen etenstijd en spelen/wandelen tot ze weer moe werd. Ik heb nu dus niet altijd genoeg tijd tussen wakker worden en eten om bijvoorbeeld een boodschap te doen.
    Snap je het nog? :D

15. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Dat schema ziet er trouwens super uit. Dat zou ik ook wel willen. Ik ga haar in ieder geval gewoon een flesje geven als ze vannacht weer komt. En dan maar hopen dat het vanzelf steeds later wordt.

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook vanaf 6 maanden ongeveer BV en KV gecombineerd...
    Maar hierdoor kon ik altijd 's nachts wel iets extra's geven als ze dan kwam.
    Zou haar dan ook laten slapen tot ze zichzelf meldt en dan wat geven. Al is het dan 120/3 of 90/2 (dus wat verdund).. Zo hebben wij het ook afgebouwd.
    Op een gegeven moment kun je er sowieso ook meer tijd tussen laten...

Hier sliep ze ook verder na haar eerste (pap)fles en dan ging de dag gewoon verder op het moment dat ze wakker werd.
    Probeerde wel 3 hoofdmaaltijden, 2 tussendoortjes en 1 fles voor de nacht aan te houden.
    De tijden hingen een beetje van haar slaapjes af...

En waarom eerst een volle fles voor je haar fruit geeft?
    Dan snap ik dat ze er niet zoveel van eet, want haar buikje zit al vol.
    Kun je beter fruit geven en een uurtje later een fles of zo... of een klein flesje?

Het blijft toch altijd zoeken en soms heb je het idee dat je heel de dag met hapjes en flesjes bezig bent!
    Succes...

17. Kletskous

Kletskous Actief lid

7 sep 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Ze krijgt geen fles voor het fruit. Ze krijgt eerst fruit en daarna de fles. Of vaak een uurtje later.

Afgelopen nacht heeft ze opnieuw slecht geslapen, maar het fruit eten gaat vandaag een stuk beter. Ze heeft net een schaaltje banaan en een klein broodkorstje (vindt ze nog wat raar) op. Dus nieuwe ronde nieuwe kansen voor komende nacht ;)

In ieder geval bedankt voor je tips. Het komt vast en zeker goed. Ik denk ook dat het een combinatie van dingen is. Zo komt er volgens mij binnenkort een boventandje door en doet ze weer allerlei dingen, die ze eerst nog niet kon. Dat is ook allemaal wel vermoeiend voor zo'n kleintje i.c.m ook voor haar opeens weer gebroken nachten.

Het lijkt me ook een goed idee om van Rijstebloem in de ochtend naar granenpap te gaan voor 6+. Misschien is dat voor haar een beter ontbijt.

Wat doorslapen en die laatste fles betreft zien we na het weekend wel verder. Als er dan geen enkele progressie in zit, dan misschien toch vanaf maandag weer een flesje (zonder rijstebloem) geven om half 11, totdat ze zelf een bepaalde hoeveelheid gaat laten staan.

Deel Deze Pagina