Heeft iemand een houten zandbak in de tuin? Wij zagen er 1 bij de gamma in de aanbieding. Maar nu bedachten we ons net dat misschien het zand zou kunnen gaan schimmelen omdat als het zand nat is, dat het vocht niet weg kan en het dan gaat broeien.Of dat het zand nat blijft. Wij hebben nu de hele tuin betegeld, dus het zou daarop gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
In een plastic zandbak begint het zand na een tijd te stinken als het vocht niet weg kan, vind ik. Dus bij hout waarschijnlijk ook, op een vaste ondergrond. Wij hadden net een houten gekocht omdat het vocht er wél weg kan onderin, maar bij ons staat hij natuurlijk gewoon op grond.
Bij ons staat hij ook op de stenen, hij staat er nu ong 1 jaar. Hij schimmelt niet en stinkt ook niet!
Op algengroei zit ik ook niet echt te wachten hoor! Het zand moet wel gewoon schoon en veilig blijven. We gaan straks even kijken, en erover nadenken wat we doen
Zand zelf schimmelt niet. Wel kan er schimmel in de zandbak voorkomen als er etensresten/blaadjes of iets in achterblijven. De zamdbak hier, zo 1 met opklapbankjes van hout staat nu meer als een jaar. Moest t zand een beetje zeven door de blaadjes, maar geen schimmel te zien hoor. Zandbak is door de planken met spleten ertussen natuurlijk ook nooitmafgesloten voor de weersomstandigheden
wij hebben een plastic zandbak gehad (zo'n blauwe schelp), maar die heb ik na 1 zomer weggegooid. Stond helemaal onder water (ondanks de deksel) en er had een pad paddeneitjes in gelegd. Dus ik zou of geen of een houten nemen
Algengroei is niets ergs hoor. Doorharken en weg is het. Hier ook wel een houten zandbak met spleetjes aan bovenzijde hoor,dus ventileert altijd.
Wij hebben ook een houten. Alleen het nadeel is dat dat deksel verrekte zwaar is. Wij hebben een zeiltje op maat gemaakt en dat leggen we er altijd over. Het eerste jaar hadden we alleen dat deksel, wat dus niet waterdicht is en toen hadden we zand wat haast niet meer droog te krijgen was! Met algengroei ook, maar dat is inderdaad makkelijk weg te krijgen door even het zand door elkaar te husselen. Een zeiltje of waterdicht deksel is dus wel handig. Je moet alleen wel af en toe luchten
Wij hebben een houten zandbak en die is ingebouwd. Het water loopt gewoon door het zand de grond in, ideaal! Het is ook vrij snel droog. En een deksel erop waar je bankjes van maakt als je hem open doet. Ook erg handig!
wij hebben ook al zon 3 jaar een houten zandbak hier. een zelfgemaakte. hier ook geen schimmel. we doen wel elk jaar wat nieuw zand erin. maar er zit bij ons wel een soort dakje boven gemaakt. dus veel regen komt er niet in. als ze de zandbak niet meer leuk vinden kunnen ze er mooi een hut van maken