Sirion 2 of Peugeot 107

Discussie in 'De lounge' gestart door Momfulness, 30 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

#1 Momfulness, 30 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2013
    Wie wil me helpen?

Zoals het er nu uitziet ga ik kiezen voor een van beide.

Mijn voor en nadelen even op een rijtje gezet

peugeot (bj '08):
    leuk design
    zuinig in verbruik
    voorlopig belastingvrij.

Nadeel:
    Klein dus weinig ruimte met twee kinderen
    Weinig motorinhoud (is dit te merken met rijden?)
    Hij is 500 euro duurder dan de Sirion 2 maar heeft wel minder kilometers op de teller.

Sirion 2 (bj '06):
    Meer ruimte voor de kinderen achterin
    Grotere motorinhoud dus ook makkelijker voor de wat langere afstanden
    Meer kilometers op de teller
    500 euro goedkoper dan de Peugeot

Nadelen:
    Minder leuk design dan de peugeot (vind ik)
    japanner waar ik zelf geen ervaring mee heb...

Ik hoop op wat ervaringen want ik moet z.s.m. een keuze maken omdat onze auto verkocht is.

2. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ikzelf heb de sirion2 en ben er zoooo blij mee!
    Je hebt het over grotere motorinhoud, gaat het dan om de 1.3 versie?? Ik heb de 1.0 en die is superzuinig. Mits je er normaal mee rijdt uiteraard:D.

Ikzelf zou nooit (meer) voor een Franse auto kiezen. Ik zweer bij de Japanse auto's.
    Succes met je keuze!

3. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    96/98? Toen waren beide auto's er toch nog niet? Bedoel je niet 06/08?
    Verder, ik heb zelf een 107 en vind het een heerlijke auto! Superzuinig, rijdt vlot. Weet niet hoe hij met kinderen is want die heb ik nog niet, maar met boodschappen e.d. Heb ik nooit ruimte tekort. Als hoofdauto waar je ook mee op vakantie moet zou ik hem niet nemen, maar als 2e autootje; doen!

4. Bika

Bika Niet meer actief

Heb een 107 uit 2011.

Gaat prima met nu nog 1 kind op de achterbank en een Mutsy kinderwagen in de kofferbak (wel wielen eraf halen).
    Heb wel de 5 deurs, 3 deurs zou ik echt niet doen!
    Hij trekt uiteraard niet op zoals onze stationwagen, maar ik heb nooit het gevoel dat ik in een klein autotje zit, ook niet op de snelweg. We rijden min 550 km op 1 tank, dan zit ik op 2 streepjes over.
    Voordelen: uitschakelbare airbag voor, goedkoop in onderhoud tot nu toe, winterbanden waren ook niet duur, zuinig en rijdt lekker!

Sirion 2 ken ik niet

5. Momfulness

Vraagje voor de dames met de peugeot:

zou je er ook als gezin een langere afstand mee rijden? Ik heb mijn zoon van 3 en dochter van 1 en de bedoeling is dat de auto echt enkele jaren mee gaat.

PenK, inderdaad de 1.3. in dit geval... Het gaat om een verschil in gebruik van ongeveer 1:12 en 1:22
    Maar hij is wel ruimer.

Ik moet vanmiddag beslissen (van mijn man :p ). Ik ben een twijfelkont dus fijn dat jullie even meedenken.

@Mammietammie, heb de jaartallen maar even aangepast. Ik leef soms nog graag in de 90er jaren

6. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Ik zweer bij een Daihatshu. Ik reed altijd de Cuore, en wilde heel graag de Sirion. De Cuore heeft mee nog nooit ergens laten staan, en was superzuinig ( 1 op 22 meen ik). Ik reed er heel Nederland mee door. Helaas rijden we nu een 7 persoonsauto, omdat we niet met z'n allen in de Daihatshu passen. Zo gauw m'n man een grotere auto vd zaak krijgt, ga ik weer terug naar een Cuore ( of een Sirion).

Dus ik zou voor de Sirion gaan als ik jou was :)

7. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Hier ook een tevreden Sirion 2 rijder. De grootstevoordeel vind ik het feit dat mij Phil & Teds wagen moeiteloos in de kofferbak past. En 2 Toby's op de acterbank is ook geen problem.

Verder lekker zuinig en goedkoop in gebruik.

8. Bika

Bika Niet meer actief

Ja hoor absoluut! Ik pak uit kosten overweging meestal mijn lease wagen voor langere afstanden, maar zou zonder moeite bijv naar mijn ouders die een uur verderop wonen rijden. Mijn ouders hebben er ook een en daar wordt regelmatig mee hierheen gereden.
    Heb op het moment toevallig 2 Romer stoelen achterin staan en daar is ruimte zat voor. Zitten ook wel eens volwassenen achterin, gaat ook prima, al moet ik dan wel even mijn stoel iets naar voor zetten, ik rij echt met de stoel ver naar achter ;)

9. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Ik heb een 107, en ben er zeer tevreden over.
    Langste afstand die ik heb gereden is 75km

10. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    gezien de leeftijd van je kids zou ik voor de peugeot kiezen :)
    past heus makkelijk een buggy in de kofferbak, hij is veel zuiniger, je kan er nog langer mee rijden en ook voor grotere afstanden is ie comfortabel (tenminste....dat denk ik....ik heb zelf een aygo en bijna dezelfde auto dus qua rijgedrag zullen ze hetzelfde zijn).
    onze kinderwagen past overigens in de kofferbak zonder de wielen eraf te halen (joolz) ;) dus dat verschilt gewoon per wagen hihi
    en wat nemen kinderen nou voor ruimte in achterin? past echt prima hoor :)

zou t idd niet als hoofdwagen kopen, maar als 2e wagentje erbij zou ik zeker voor de peugeot kiezen (of aygo, of c1 oid)
    en al helemaal qua design ;)

EDIT: verschil binnenkant aygo/peugeot, ik vind de voorstoelen van de aygo net ietsjes "ruimer" en fijner zitten, maar ook dat is iedereen voor zich natuurlijk ;)

en qua power, tja...veel power heeft t niet, maar hij gaat echt heus rap genoeg hoor. ik had hiervoor een corolla 1.6, scheurmonster was het (menigeen eruit getrokken bij t stoplicht), dus t was flink afkicken, maar ach, dan doe je er een seconde langer over voor je op de 100 zit ;) gewoon met de snelweg op gaan in je toeren gaan rijden, moet je eens zien hoe vlot ie is ;)

11. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Ik zou kijken welke het meest zuinig is in verbruik. Hoeveel wegenbelasting en verzekering ga je betalen?

12. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik zou zelf nooit meer voor een Franse auto kiezen en ken toevallig 2 mensen in mijn omgeving die een sirion hebben dus ik zou voor de sirion gaan.

13. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben de 107 als tweede auto. Vind hem heerlijk rijden en de kids passen prima achterin. Buggy in achterbak.
    Zoals al eerder gezegd, zou ik wel voor de 5-deurs gaan.
    Voor de langere ritten pakken we meestal de grotere auto vanwege het rijdcomfort en omdat we dan vaak meer dingen mee nemen. Maar zou het net zo goed met de 107 kunnen doen hoor!
    M'n moeder heeft een sirion, die vind ik zelf minder lekker rijden. Maargoed dat ik persoonlijk.

Heb je al proefritten gemaakt in beide auto's?
    Denk dat je tegenwoordig ook niet echt meer slechte auto's hebt, dus gewoon kijken welke je het lekkerst vindt rijden en hoe ze kwa kosten zitten in gebruik.

14. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik rij de peugeot 107 5 deurs bj 2010..
    kwa motorinhoud merk ik niets hoor... wel dat hij wat meer geluid maakt bij het optrekken maar daarintegen ben je binnen een paar sec op snelheid... trekt lekker snel weg..
    kwa ruimte vind ik het best nog wel meevallen! kids achterin hebben genoeg ruimte.. enige nadeel vind ik de kofferbak... enorm klein... past met moeite een buggy in... een doos of krat boodschappen gaat al niet lukken...

maar dit is een tweede autootje voor erbij... kids van en naar school, of ergens op de koffie...

ik weet niet of deze auto geschikt is voor lange afstanden. mijn man is heel lng en heeft de auto eens meegenomen voor 300 km rijden en had wel last van zn rug...

15. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    Ik had ook heel graag een sirion 2 gewild. Maar deze is toch groter en dus ook een andere duurdere belastinggroep. Qua ruimte met de kinderen heb je in de Sirion meer. Daar zit ook een ruimere kofferbak in.

Ik heb zelf een Kia picanto. Die is ook leuk. Groter dan de 107/aygo/c1. En toch een handige wagen. Buggy past er wel in. Mijn mutsy niet...hoewel, dan zou ik 1 deel van de achterbank moeten in klappen en 1 van de kinderen op de passagiersstoel. Mijn kia is ook zuinig.

succes met je keuze!!

16. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    neem aan dat je kleiner bedoelt ;););)

17. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Haha, moet ik om lachen; hier idem! Was een vereiste dat de Phil&Teds er in paste....moeiteloos!

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Sommige zeggen hier, nooit een franse auto, liever een japanner..
    Dat gaat in dit geval niet helemaal op;)
    Peugeot is dan wel een frans merk maar de 107 is indentiek aan de citroen c1 en de toyota aygo. Alleen het uiterlijk is anders. In de 107 ligt een motor van toyota/daihatsu. Daihatsu is een dochter van toyota.

Normaal zou ik ook niet gauw voor een frans merk a la peugeot of citroen gaan maar in het geval van de 107 maakt dit dus NIET uit. Iig niet qua motor en versnellingsbak.

Daihatsu serion en de peugeot 107 zullen dus qua betrouwbaarheid niet of nauwelij verschillen. Daihatsu is japanner en van toyota die zeer goed bekend staat met lange levensduur. 107 heet toyota/daihatsu motor.

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Hier een aygo. Indentiek dus aan de 107. Genoeg ruimte. Mn quinny buzz past prima in de achterbak. Met wielen.
    Lekker zuinig. Rij gemiddeld zo'n 650 km op 1 tank. Minder motorinhoud.... tja, maar net wat je gewend bent. Vindt het wel meevallen. Ben bij een stoplicht vaak sneller weg dan mn medeweggebruiker die in zn golfje naast mij staat te gassen:)

20. Momfulness

Daar kan ik wat mee!

Ik ben een vlotte chauffeur dus ik zou niet gelukkig worden van een auto die rijdt als een frikandel. Nu heb ik toen onze eerste zoon geboren werd een Ford Mondeo gekocht, grote zakelijke auto die fijn rijdt. Hij gaat weg omdat we geen mega grote kinderwagens meer hoeven te verslepen en ik naast het gebruik voor mijn werk (2x per week 30 km rijden) de auto weinig nodig heb. Mijn man blijft een gezinswagen rijden dus in dat geval kunnen we ruilen.

de 107 staat in dat opzicht nog boven aan mijn lijstje.

de Sirion 2 is aantrekkelijk geprijst, maar qua km stand niet heel gunstig 101.000 km op de teller, t.o.v. 30.000 km bij die peugeot.

Ik wil er echter wel enkele maanden in doortuffen en aangezien mijn zoon een lang end is, zou ik het jammer vinden als de auto over een tijd weer weg moet omdat hij zijn stelten niet kwijt kan.

De 107 staat nu aan kop...

Deel Deze Pagina