Hoi hoi, Ik heb een misschien vreemde vraag.. Maar als ik de kleine van 5 weken ong naar bed breng savonds dan gaat het wel goed opzich.. ben altijd heel rustig en kalm en heb er geen moeite mee als het lang duurt ofzo dus ben niet gehaast maar het duurt bij mij altijd super lang voor ik ook echt zelf weer kan slapen...ze zeggen (ook mijn vriend en mijn ma ) dat je hem gewoon weg kan leggen als je ziet dat hij wat moe is maar nog niet super moe en al helemaal niet al slaapt al..dit heb ik wel heel lang gedaan,gewacht tot hij sliep bij mij (waarschijnlijk niet zo slim) maar ja ik kan hem dus nu gewoon echt niet in slaap krijgen snachts... en als mijn vriend het doet, die snachts overigens nog behoorlijk opgefokt is ook omdat hij er slecht tegen kan heeft hem in no time in slaap... wat doe ik verkeerd? iemand tips ? want ik probeer heel veel tips toe te passen en het gaat allemaal goed... maar het duurt alleen zo enorm lang als ik het doe (ook erg vreemd trouwens dat hij ineens zo vaak wakker word snachts, hij was snachts een geweldige slaper maar sinds ik naar het cb heb geluisterd wbt voeding is het mis,elke nacht weer...doe de voeding weer op onze manier maar het helpt niet meer )
Hhmm, wat heb je precies van CB gehoord mbt voeding? Ik heb even nog een keer goed gelezen om te snappen wat je vertelt, maar ik begrijp wel dat je je baby eerst in slaap wiegt en dan weglegt. En hoe lang duurt dat dan, super lang? Je kunt een baby inderdaad wakker in bed leggen, veel babys zijn daar gebaat bij. Je moet dan wel HEEL goed naar de baby kijken, om de tekenen te herkennen dat het kindje wil slapen, maar nog niet TE moe is. Een TE moe baby kan moeilijk zelf in slaap vallen, omdat die in een stress-modus schiet en daar niet zelf uit kan komen, dus overstuur raakt als je die weglegt. Je kunt proberen om de baby, bij de eerste gaap langzaam en rustig in bed/wieg te leggen en te kijken wat ze doen. Vaak gaan de kindjes dan gewoon lekker slapen. Als dat niet lukt troost je haar weer en probeert het opnieuw. Als jij je daar niet goed bij voelt, moet je dit idd niet goed. De baby wordt daar alleen ongeruster van. Je kunt ook overdag voor kiezen om de baby in een draagdoek te laten slapen. Dan slaapt ze gewoon in jouw armen, en kun jij je gang gaan. Dit is ook afhankelijk per baby. Mijn kindjes konden absoluut niet slapen in een kamer waar van alles gedaan werd, tussen de tv, het koken en stofzuigen in. Die hadden rust en stilte nodig. Maar er zijn zat babys die lekker tegen mama aan slapen, en de mama gewoon de dagelijkse dingen doet.
Hey ! heel erg bedankt voor je reactie. heb er veel aan ook om te horen van een andere moeder is wel fijn want je hoort zoveel van alle kanten. maar dat is idd het verschil, hij legt hem snel weg,..10 min bij hem kroelen en dan in bed, en ik zit soms echt wel n uur met hem op schoot, af en toe proberen weg te leggen maar ja dan ga ik het ook gewoon proberen anders te doen.. en ja de draagdoek zat ik ook wel eens aan te denken, de ene dag kan hij prma slapen met geluid om zich heen, en de andere keer wil hij stilte dus voor af en toe is een draagdoek wel fijn denk ik heel erg bedankt. zal eens kijken hoe het gaat vanacht! xxx
oh en het cb zei letterlijk woooow dat is veelste veel hoor! dat is echt niet goed! maar volgens de schema's groeide hij perfect en flink (alles in verhouding dus)
Ik begrijp je niet zo goed wbt voeding... Geef je KV of BV? En als je KV geeft; gaf je dan meer dan de toegestane hoeveelheid omdat je hier commentaar op kreeg? Ik geloof namelijk wel dat er een maximale hoeveelheid is bij KV... Wat het slapen betreft; je kindje zou wakker kunnen worden door honger of regeldagen of koude of...? Zoveel mogelijke redenen... Feit is dat je kleintje jou op dat moment nodig heeft. Ik sluit me dus aan bij Adi. En als je kindje zo moeilijk inslaapt, zou ik je ook een draagdoek aanraden! Onze zoon sliep daar de eerste maanden àltijd in. Nu slaapt hij alleen nog in bed, héél af en toe nog in de doek. Dus je moet niet bang zijn dat je kindje niet meer in bed wil slapen. Dit hoeft niet zo te zijn. (voor meer info en juist advies rond dragen, kan je een draagconsult doen! Een aanrader!)
Lijkt me niet dat je baby een slaapprobleem heeft als je partner hem wel zonder (veel) tegensputteren in z'n bedje kan leggen. Het is belangrijk dat jij de slaapsignalen van je baby leert kennen, en dat leer je door tijdens en na de voeding goed naar hem te kijken. Wat doet hij als eerste? Wat gebeurt er daarna? Wanneer raakt hij oververmoeid? Als je baby oververmoeid raakt, dan kan hij zoals Adi al aangeeft in een overactieve stress-stand schieten, en dat maakt het veel moeilijker voor hem om uit zichzelf te kunnen slapen. Daarom is het heel belangrijk dat je weet wat jouw baby's eerste slaapsignaal is, zodat je hem rustig in z'n bedje kan leggen. Als hij op dat moment in z'n bedje wordt gelegd, zal hij geleidelijk aan steeds beter zelf in slaap leren vallen. Dit vereist wel enige doorzettingsvermogen, je kindje kan huilen (het is aan jou om te bepalen hoe lang, ik kies voor 20 minuten met mijn dochter) je kan niet het ene moment kiezen voor het zelf in slaap leren vallen, en het andere moment voor de draagdoek, dan mist hij de regelmaat en weet hij niet meer waar hij aan toe is. Als je in zwangerschapsverlof bent en je kindje na je verlof wordt opgevangen, dan is het (in mijn ogen) juist nog belangrijker dat je baby alvast leert om zelf in te slapen. Anders moet hij straks plotseling 2 dingen leren: zelf leren inslapen, en slapen in een voor hem nieuwe en vreemde omgeving. Ik kan me voorstellen dat dit extra moeilijk zou kunnen zijn. Als je thuisblijfmoeder bent, is de draagdoektechniek natuurlijk veel makkelijker om te proberen dan als je een werkende moeder bent.
Je hebt ons nog steeds niet verteld wat er nou precies het probleem is met de voeding? Welke voeding geef je en hoeveel? Als het KV is lijkt het me sterk dat je meer dan 1liter geeft aan een baby van 6 weken. Met BV heb je geen maxiuum. Maar wat bedoel je 's nachts 1 uur? Zit jij 's nachts na de voeding nog een uur te spelen met de baby? Misschien kun je wat uitgebreider vertellen, dan is het makkelijker om je verhaal te volgen.