Allergento deze verkoop poensgen meel en dr schär mix voor cakejes en broodjes enzo. hebben wij goede ervaring mee, en bakken we alles mee (ben bakker in dld) ik moet even kijken, maar heb ook nog wel ergens een recept voor muffins (vullingen kun je varieren) op basis van kook-pudding poeder, erg simpel en glutenvrij
voor lactose vrij kun je in principe de boter-margarine vervangen door lactose vrije margarine en de evt. melk door lactosevrij of soja melk en dan ben je er al. dus kun je een gewoon recept nemen harde bolletjes hebben vaak geen melk toegevoegd, daar kan ik je wel een recept van geven als je wilt.
Loesje dank je wel voor je reacties. Goed om dit te weten, maar is ei dan geen probleem met lactosevrij? En als je dat recept nog hebt.... graag. Sorry dat ik nu pas reageer, maar was na gisteren tot nu niet meer op forum geweest.
ei is geen probleem. je zou ook een recept op basis van olie kunnen nemen, zit je niet met de boter of margarine. voor een springvorm (of ca 10/12 muffins) 2 eieren 100gr suiker snufje zout 1 zakje vanillesuiker dit 3 minuten op hoogste stand schuimig kloppen 50ml olie (plantaardig) 50-75ml koude melk (vervangen door sojamelk of lactosevrij) door het eimengsel roeren 150gr meel 40gr maizena 2 thl bakpoeder eerst met elkaar mengen en dan onder je beslagje spatelen, niet kloppen, zodat t luchtig blijft. dan kun je er nog vulling bovenop doen (appel of rozijnen) heb hier alleen geen ervaring mee met dit recept.
broodjes: 250g meel 280g water ca 25graden 20g verse gist (verkrijgbaar bij bakker) gist in het water oplossen, meel erdoor mengen ong. minuten, je krijgt een slappen smurrie, kun je goed mengen met kneedhaken van mixer. half uurtje afgedekt warm laten staan, dan rijst het. dit heet een zetsel, of voordeeg. Hoofddeeg 250g meel 10g zout 20g suiker 10g plantaardige margarine (lactose vrij) nu alles mengen de ingredienten van het hoofddeeg en het voordeeg, 10minuten kneden. ong. 20 minuten laten rijzen warm en afgedekt. dan kun je er broodjes van vormen of stokbrood. op ingevette bakplaat leggen (even insnijden) (evt met sesam of maanzaad) ca 30minuten weer laten rijzen, afgedekt en warm met een plantensproeier nat spuiten tot de broodjes nat glanzend zijn. oven moet je voorverwarmen op 180gr hetelucht of 210gr boven/onder en dan ong. 20 minuten bakken.
Onze dochter heeft KMA en voor haar doe ik dus alles melkvrij. Ik gebruik om te bakken enzo de plantaardige margarine van AH, (melkvrij en daarmee neem ik aan ook lactosevrij, want lactose bevat vaak nog weer melkeiwitten). Verder kun je als vervanger van melk idd sojamelk nemen, maar ook bijvoorbeeld rijstemelk. Die laatste ook weer verkrijgbaar bij AH.