jus

Discussie in 'De lounge' gestart door dochters, 31 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Hoe maken jullie altijd jus voor op vlees?

Ik word altijd een beetje flauw van die kant en klare vleesjuszakjes waar je alleen nog water en boter hoeft toe te voegen.

Van sommige vleessoorten krijg je wel lekkere jus, zoals van gehaktballen (vind ik). Ik laat ze sudderen in water en ketjap en je hebt naderhand hele lekkere jus voor over de aardappelen.

Maar hoe met andere soorten? Hoe doen jullie dat?

2. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik haal het inderdaad uit zo'n zakje/potje met water en boter erbij dus aan mij heb je niets.. :)

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    water + mosterd + curry + ketjap. Even goed mengen , vlees uit de pan en dan dit er even in en goed even laten pruttelen.

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Hier ook potjes jus:D maar wel altijd erg lekker.
    Ik bak eerst het vlees en dan met het vet maak ik de jus. Daar doe ik een beetje jus van maggie in, water en een beetje koffie melk zodat het vet van het vlees niet blijft "drijven"

5. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Bedankt voor jullie tips, die van Pluk lijkt me een goed idee. Nog meer tips?

6. minon

minon Niet meer actief

Ehm ik gebruik ook het bakvet van het vlees water en een lepel van maggie jus uit zn potje erbij. Aan mij heb je dus ook niks :)

7. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik alléén het bakvet met water erbij. Eventueel een uitje meebakken. heerlijk toch?

8. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier ook uit een potje maar ik doe er nooit boter bij! Alleen water!

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Bakvet, beetje water bij, peper zout en eventueel een scheut tomatenketchup of een half runderbouillionblokje. Thats it.

10. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Mijn moeder krijgt lekkere jus door het bakvet aan te lengen met water en het dan gewoon in te dikken. ik krijg het niet voor elkaar :(

11. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Waar ik woon hebben ze dus geen zakjes jus en ik miste het heel erg en ben ik opzoek gegaan naar een makkelijk recept voor jus. Het is wel vegetarisch, maar waarschijnlijk kun je de groentebouillon/kookvocht gewoon vervangen door het vocht wat van de vlees afkomt.

2 eetlepels boter
    2 eetlepels bloem (dus ongeveer 1 el bloem op 1 el boter of wat meer boter als je een wat vettere just wil)
    1 tomaat in kleine stukjes
    1 kleine ui in kleine stukjes
    2 eetlepels ketjap manis
    0,5 liter groentebouillon of kookwater wat van je groente komt (dit kan dan waarschijnlijk ook het vocht wat van je vlees afgekomen is zijn)
    Peper en zout naar smaak

je fruit de ui, voeg dan de tomaat en ketjap manis toe, roer totdat het warm is en laat het dan 1 minuut zachtjes doorsudderen.

In een ander pannetje smelt je de boter, voeg dan de bloem toe, roer dat voor een halve minuut of een minuut (vind het moeilijk hier een tijd voor te zeggen, totdat het goed gemengd is :p ). Voeg dan de warme groentebouillon/kookvocht/vleesvocht toe en roer dit totdat het kookt. Voeg dan de mix van ui/tomaat/ketjap manis toe, roer het en laat het voor ongeveer 1 a 2 minuten op laag vuur zachtjes doorkoken.

12. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

6 apr 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht
    Hier ook zakjes maar ook alleen water...vind met vet zooo vies helemaal vet van vlees ..dan liever geen jus:)

13. moesje1

moesje1 Bekend lid

18 dec 2013
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik maak altijd jus van smetjus van croma.
    ik gebruik geen bakvet, omdat ik vind dat hier zo'n echte vettige smaak aan zit.
    half pakje smetjus in een laagje water laten smelten (af en toe roeren) aan het eind doe ik er nog een klein scheutje ketjap door en een scheutje ketchup (dit beide is niet nodig, maar geeft het net een beetje extra smaak)
    Mmmm tot nu toe is iedereen gek op 'mijn' jus

14. 2jees

2jees Niet meer actief

Hoe meer water hoe minder vet/vetsmaak.

15. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Grappig dat we allemaal pleiten om de kimderen geen suiker/frisdrank en e-nummers te laten eten terwijl de meesten een juslepel met e-nummers over hun aardappelen gieten...

Ik bak het vlees gewoon in boter en leng het aan met water, evt wat aardappelzetmeel toevoegen om in te dikken.. Als je je vlees lekker kruid met peper, zout, kerrie/paprikapoeder of andere kruidjes dan heb je genoeg smaak aan je jus!

16. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    Dames stomme vraag misschien maar wat voor ketjap bedoelen jullie?

17. buonanotte

buonanotte Niet meer actief

Ik ben de enige die jus eet.

Vaak maak ik een mega pan suddervlees en maak dan kleine bakjes jus en die vries ik in ( en zo ook met de gehaktballen jus ) zodat ik áls we aardappels eten ik er jus bij heb haha.

Of ik maak het zelf beetje bakvet aanlengen met water scheutje koffiemelk wat knoflook paprika poeder kerrie poeder scheutje ketjap en beetje sambal.

18. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Inderdaad, ik doe paprikapoeder, kerriepoeder en wat ketjap manis en sambal bij de jus. Lekkerrrrr

19. Islah

Islah Niet meer actief

Ik maak het niet zo vaak. Maar als ik lamsvlees stoof doe ik er ketjap, marmite, beetje mosterd, lepel tomatenpuree en wat kruiden bij (gember, paprikapoeder, zwarte peper) en dan kan je het eventueel binden met maizena.

20. 2jees

2jees Niet meer actief

ik ben eerder verbaasd over al die ingredienten! Waarom zulke 'moeilijke' jus? wat is er mis met gehakt/vlees braden en dan met water aanlengen? heerlijk die vleesjus.. Kun je zo vet maken als je wilt hoor! Als ik hemburger oid eet, bewaar ik gewoon wat jus van de dag ervoor, voila.

Deel Deze Pagina