Zeker niet iedereen. Er is kleine groep die letterlijk zegt geef ons onze mensen terug en je mag Netanyahu er voor in de ruil krijgen. Maar we moeten ook niet vergeten dat de gemiddelde Israëlische bevolking in een parallel waarheid leeft waarin Palestijnse mensen structureel ontmenst zijn. Dat klinkt heel extreem maar is natuurlijk heel typisch in een apartheid. Dat was in bv in Zuid-Afrika niet anders en ook in andere delen van de wereld gebeurd dit nog steeds zoals bepaalde extremistische groepen die andere bevolkingsgroepen 'het recht op een menselijk leven' ontzeggen (bv. de yezidis). Ik zag gisteren toevallig nog een video van een (ex?) Israëlische soldaat die dit een goed uit kon leggen maar kan de video niet vinden helaas.
Westen heeft al een kant gekozen, als ze militaire of financiële steun leveren, weten we ook aan wie, want de Eu volgt blindelings Amerika. In israël mag je je ook niet uitspreken tegen de genocide die nu wordt gepleegd, zo is er ook een minister onlangs ontslagen, omdat hij het niet eens was met wat er nu gebeurt. Maar dan zijn er ook filmpjes van israëlische leger, waarin ze walgelijk staan te eten (om zo het nood aan voedsel in Palestina uit te lachen) zwaaiend dansen met geweren in de hand als er bommen worden gedropt en het medisch personeel in een israelisch ziekenhuis die feest vierde toen ziekenhuis gebombardeerd was. Dat is zo walgelijk en onmenselijk. Er was hier iemand die steeds aanhaalde dat israelische flag met tanden gescheurd was en dat het niet bij een normale beschaving hoorde. Maar dokters die dansen als hun collega’s in het vak en honderden patiënten vermoord zijn, dat zijn wel op en top beschaafde mensen natuurlijk. En het immorele leger die met plezier burgerlijke slachtoffers maakt. Dus ja, ik verwijt eerst en vooral Arabische en Islamitische landen, die te laf zijn om iets te ondernemen. Van de rest van de wereld had ik niks anders verwacht.
Als je het nieuws van afgelopen dagen heb gevolgd, dan wist je dat de beschietingen echt niet van 1 kant komt, maar steeds over en weer is.
En als het eerst gegooide “steen” vanuit israël komt, is dat “per ongeluk” en terug weer vrienden. Was dat “per ongeluk” vanuit een ander land israël binnengekomen, zou hele wereld toe zien hoe dat land aangevallen wordt, want israël moet zich wel kunnen “verdedigen”. En vliegvelden in Syrië waren zeker uit “zelfbescherming” aangevallen . Arm, arm israël, it just can’t take a break om rustig door te gaan met het uitmoorden van babies.
Klopt, en dat vind ik best bijzonder. In Israël wonen veel joden, en die werden natuurlijk in de tweede wereldoorlog nog meer als beesten gezien ipv mensen. En nu doen ze exact hetzelfde met een andere bevolkingsgroep. Heel bijzonder hoe mensen zo geïndoctrineerd kunnen worden dat ze andere mensen niet meer als mensen zien.
Ik volg het nieuws niet dagelijks op de voet, heb daar geen behoefte aan en het is helaas niet bepaald vrolijk nieuws. Maar met deze aanvallen is Israël dit keer de gene die fout zit. En voordat ik direct bekend sta als pro hamas, zij hadden natuurlijk nooit die eerste grote aanval moeten doen.
Ik lees zojuist dat de kerken in Nederland een hulpactie gestart zijn: Kerk in Actie, de hulporganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), start maandag met noodhulp in Israël en Gaza. In Israël wordt praktische en psychosociale hulp geboden aan onder meer vluchtelingen en arbeidsmigranten uit Azië en Afrika. In Gaza wordt geprobeerd water, medische benodigdheden en psychische hulp te leveren, aldus de organisatie. Fijn dat zij dus ook geen kant kiezen, maar overal hulp aanbieden.
Ik ook. Ik snap echt niet het doel van zo'n gesprek. Alsof ze in Israël niks beters te doen hebben dan luisteren wat een of andere premier van een land op een ander continent ervan denkt.
Ik denk dat het makkelijker is met zoiets mee te gaan dan dat je weggezet wordt als slechte jood en verrader. Ik denk dat daarom de joodse stemmen in het buitenland iets luider zijn dan in Israël zelf. Het is ook een angstcultuur natuurlijk. De joodse geschiedenis bestaat uit vervolgd worden, dat begint al heel vroeg in hun profetengeschiedenis. Door een dergelijk complex in combinatie met een collectief trauma zoals de WO II is het 'makkelijker' om mensen er in te laten geloven dat dit allemaal de schuld van de Palestijnen is en Israël alleen maar het bestaan van het joodse volk wil waarborgen. Dat is ook de huidige overtuiging (argumentatie) van het Israëlisch regime.
Je ziet ook dat de anti Israëlische joodse stemmen of van hele orthodoxe joden of juist van de superliberale jongere bevolking komen. Mensen met een hele andere wereldvisie dus. Holocaust overlevende zijn vooral verdeeld komischer wijze. Er is idd een hele grote pro-Israël groep (wat in onze ogen dus heel absurd is) maar juist ook een anti-Israël groep die dit herkend en inziet dat het op dezelfde manier gaat als bij hun...
@Manderijntje mooie posts waar ik iets van opsteek! Dankjewel daarvoor. Nu weet ik weer waarom ik de topic bleef volgen.
Juist omdat de Joden zo onmenselijkt werden tijdens WOII kan ik er met mijn pet niet bij dat ze dit nu zelf doen.
Het klopt ook wat je zegt . Dat heb ik hier ook duidelijk geprobeerd te maken alleen ik heb het gefrustreerder over gebracht puur omdat ik zo slecht kan tegen die onrecht. Jij hebt het rustiger verwoord dan ik ❤️ Maar ben het eens met elke letter wat je typte.
Dat heb ik ook al vaker gezegd het wrange eraan. Hoe kan je zoiets doen als je zelf hetzelfde mee hebt gemaakt.
Racistisch Nederland is walgelijk bezig. Ik snap werkelijk niet hoe zo'n persoon denkt en dat wil ik ook niet weten. Bij de kleinzoon van de Nederlandse man die ontvoerd is, waren ze het er mee eens dat hij een paspoort kreeg, want hij kwam weleens op vakantie in Nederland. Deze vrouw, die gewoon in Nederland woont, is geen nederlander, want kijk maar naar haar naam. Echt niet normaal.
De oorlog vind ik verschrikkelijk, maar wat ik ook verschrikkelijk vind op dit moment is dat er mensen zijn die ik ken die niet meer over straat durven omdat ze geïntimideerd worden en in elkaar geslagen zijn omdat ze Joods zijn.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/oct/21/gaza-palestinians-west-bank-violence-attacks-israeli-settlers