Situatie in Israël en Palestijns gebied

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Feye, 9 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.840
    18.590
    113
    Vrouw
    Laten we niet gelijk van het ergste uitgaan.

nelta vindt dit leuk.
  2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Hoe zouden ze dat aan moeten pakken? Dat vraag ik me oprecht af.

Verder denk ik dat ook al hebben ze alle Hamas strijders te pakken hebben, ze er nog niet zijn. Je kan we de strijders doden, maar niet het gedachtegoed. Hoe dan ook gaan ze dit conflict niet militair oplossen, maar hoe dan wel. Ik zou het niet weten.

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ze hebben inderdaad niets en niemand die ze beschermd. Dat is het trieste.

Ze worden door hun eigen ‘regering’ een bij voorbaat al kansloze oorlog ingetrokken, ze kunnen geen kant op omdat zowel Israel als Egypte de grenzen dichthouden. Ze worden al wekenlang gebombardeerd, ze worden als menselijke schild gebruikt.

Dat gun je ergste vijand nog geen eens.

Knuffelmonster, Syane, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Ze worden aangevallen ,verdreven,vermoord noem het maar op door Israel.
    Die is de boosdoener die is deze oorlog begonnen en het is inmiddels al vaker duidelijk gemaakt wat het daadwerkelijke doel van Israel is en dat het geen reet te maken heeft met Hamas .
    Het gebeurd al 75 jaar lang.

https://www.sampol.be/2023/05/75-jaar-nakba-israel-is-gebouwd-op-een-groot-onrecht

Finca vindt dit leuk.
  5. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.014
    1.560
    113
    Vrouw
    Nou ik heb er natuurlijk ook geen verstand van, maar mensen die er wel verstand van hebben zeggen dat ze het op de grond moeten uitvechten.

Redenen van Israël om
    dat niet te doen valt over te speculeren, sowieso zullen er dan veel meer doden vallen aan Israëlische zijde, maar dan heb je het over militairen en niet over burgers.

En de Israëlische overheid heeft er wel voor gezorgd ja dat het gedachtegoed van Hamas zich alleen maar uitbreid.

Ik zou zeggen verdiep je eens goed in de gehele geschiedenis en ook het ontstaan van Hamas. Dan verbaas je je er echt niet over dat Hamas bestaat.

het is gewoon bizar hoeveel onvoorwaardelijke steun Israël krijgt. Het maakt me letterlijk elke dag misselijk. Ik hoop dat steeds meer mensen durven op te staan en zich tegen die onvoorwaardelijke steun gaan uitspreken.

Biden heeft zelf in z’n jonge jaren geroepen dat als Israël niet bestond Amerika een Israël had moeten creëren om hun positie in het midden oosten goed te houden. En die man staat nu aan de macht.

11131618, Florina en Mammavan5 vinden dit leuk.
  6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hamas en de Israelische regering zijn beide de boosdoeners en die arme mensen zitten daar tussen in.

En het maakt me verder niet uit hoelang Hamas daar zit, ze brengen de Palestijnen niets goeds, dus laat ze daar graag weggaan. (Net als andere regering voor Israel, want dit gaat hem ook niet worden).

Knuffelmonster, Saartje33 en tuc vinden dit leuk.
  7. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.014
    1.560
    113
    Vrouw
    Bedoel je met oorlog ingetrokken 7 oktober? Want dat was natuurlijk niet het startpunt van deze hele situatie, de stamt al van veel en veel eerder.

ze worden al decennialang gebombardeerd en vermoord, niet pas een kleine maand.

Saartje33, 11131618, Florina en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.014
    1.560
    113
    Vrouw
    Hamas is ontstaan dóór alles wat Israël al 75 jaar doet. Israël heeft Hamas gecreëerd en gebruikt het nu om hun doel te bereiken.

11131618, Finca, marais en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar Israel is zo, doordat ze vanaf het ontstaan aan de lopende band zijn aangevallen; dat wordt een kip en ei discussie. Beide landen hebben een trauma, wantrouwen naar elkaar en dingen fout gedaan (en doen dat nog steeds). Ik hoop van harte dat ze hier beiden overheen kunnen stappen, want op deze manier komt er geen einde aan dit conflict.

Knuffelmonster, 3xo, femkes en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Het zijn Palestijnen waarom moeten hun weg.
    Het is hun grond die is bezet door Israel .
    Hun zijn in verzet tegen kolonisatie. ,bezetting,onderdrukking en ga maar door.
    Israel moet daar weg en de Kolonisten en teruggeven wat ze onrechtmatig toe geeigend hebben.

marais en Vergeten vinden dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk en heb respect voor je uithoudingsvermogen qua praten tegen dovemansoren.

bloem82, Knuffelmonster, Caithxxx en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Jij kan voor mijn part echt de hoogste boom inklimmen met een tros bananen erbij.
    Met je hypocriete neutraal.
    Zo heb me al heel lang ingehouden maar jij bent toch wel echt 1 van de laagste personen in heel dit topic.

Finca en marais vinden dit leuk.
  13. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Ik irriteer me echt dood aan hoe de 'andere' kant elke keer gedehumaniseerd wordt.
    Israëliërs zijn echt geen haar beter dan Palestijnen die Israëliërs haten hoor.

Israëliërs worden ook grootgebracht met haat voor Arabieren. Je ziet het aan hoe ze Palestijnen behandelen en met welk gemak ze hun huizen innemen. Ook de bombardementen nu, je ziet gewoon dat ze Palestijnen niet als mensen zien.

Als de Palestijnen zijn geïndoctrineerd, zijn de Israëliërs dat net zo goed. Alleen hebben de Palestijnen alleen stenen tot hun beschikking en de anderen wapens geleverd door hun overheid.

GossipGirlxoxo, 11131618, Florina en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Welke gijzelaars? Ik geloof echt niet dat ze al een gijzelaars hebben gered. Schijnt dat die ene vrouw met krullen niet eens op de lijst met ontvoerden zat. Ze is pas later toegevoegd aan de lijst. Heb je ook haar nagels gezien? Zagen er niet uit als iemand die 3 weken onder de grond heeft geleefd.

Mammavan5 en Vergeten vinden dit leuk.
  15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    #2835 Lovely83, 1 nov 2023
    Laatst bewerkt: 1 nov 2023

Ik ben het grotendeels met je eens, maar het gaat eigenlijk nog veel verder terug dan wat er na de 2de Wereldoorlog is gebeurd.

De Palestijnen waren na de 1e Wereldoorlog geen eigen baas meer over hun staat, dit waren de Engelsen en hun hadden toen al aan de joden beloofd dat ze een eigen staat mochten hebben. In die tijd was maar een heel klein deel van de bevolking Joods, en deze leefden prima samen met de andere volken.

Er kwamen al kolonisten naar Palestina voor de 2de Wereldoorlog en dit waren ook geen lieverdjes, deze hebben ook aanslagen gedaan op bijvoorbeeld de Engelsen. Toentertijd werd er ook al grond van de Palestijnen afgenomen door de kolonisten en dit ging echt niet altijd op een legale manier. Daar ging het al verkeerd en daarom gingen de Palestijnen in verzet.

En echt ik snap dat ze toen naar een manier zochten om te zorgen dat de joden op een veilige en rustige manier konden leven daar hadden ze ook recht. Maar als je kijkt naar de geschiedenis, zul je zien dat kolonisatie nooit goed heeft uitgepakt.

GossipGirlxoxo, 11131618, Syane en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.014
    1.560
    113
    Vrouw
    Wat een onaardige reactie en dooddoener zeg.

11131618, marais, Florina en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    marais vindt dit leuk.
  18. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.495
    8.644
    113
    Vrouw
    Knuffelmonster vindt dit leuk.
  19. Vergeten

Vergeten Fanatiek lid

1 dec 2019
    1.011
    1.722
    113
    Vrouw
    Zouden ze in dat geval niet veel grotere trauma en wantrouwen naar Europese landen moeten hebben? En die laatsten zijn ook schuldig aan het feit dat ze getraumatiseerde mensen gedumpt hebben ergens waar niemand erom had gevraagd en door die getraumatiseerde mensen hebben Palestijnen nu een trauma en worden tot op de dag van vandaag bestolen, vernederd, ontvoerd, verkracht, gemarteld, gedood…alles wat Hamas op 07/10 heeft gedaan, is het dagelijkse realiteit voor Palestijnen sinds 1948 en nee,het is niet goed te praten (voordat de CNN brigade over me heen valt:o:) maar het feit dat je getraumatiseerd bent geeft je echt in geen miljard jaar het recht om mensenrechten te schenden op het niveau dat israël het doet en heeft gedaan.

20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij lazen toevallig deze verzen uit Leviticus 19 aan tafel:

upload_2023-11-1_18-16-21.png

Lijkt me een goede start op weg naar een oplossing.

Knuffelmonster, mamabri, 3xo en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina