https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2497149-hamas-leiders-spreken-met-amerikaanse-krant-uitgebreid-over-terreuroperatie Al die slachtoffers een ‘noodzakelijke prijs’ om Gaza weer op de kaart te krijgen. Manmanman, helemaal gestoord.
Afschuwelijk. Als ik dit lees snap ik dus toch wel enigszins de reactie van Israël. Voor hen is er nu geen weg terug. Keur ik daarmee alles maar goed? Absoluut niet!
Toen ik dat las dacht ik vooral, Hamas is geslaagd in hun opzet. Zij voeren deze actie uit, Israël reageert op de voorspelde wijze en alle kans op vrede is weg. Hamas is namelijk een terroristische organisatie en die willen alleen maar ellende en de rest van de wereld is erin getrapt. Met de burgers als slachtoffer.
Ja precies dit. Het hele midden oosten staat weer in de fik. Alle rust is daar weer helemaal weg. Ik snap eigenlijk goed dat Israël niet eens wil praten met Hamas. Hamas wil maar 1 ding: Israël moet verdwijnen. Tja, wat valt er dan te praten? Dus ja, we kunnen allemaal naar Israël wijzen wbt de doden in Gaza, maar Hamas heeft hier dus ook een hele grote schuld. En ondertussen zitten de leiders van Hamas veilig in hun penthouse te genieten van de onrust die ze veroorzaakt hebben, zonder zelf vieze handen te krijgen....
Ik vind het makkelijk praten, met Israël heeft geen andere keus of ik begrijp Israël. Hamas is niet eens een partij voor Israël wat betreft leger en wapens. Hamas heeft brandstof op het al brandende vuurtje gegooid. Het vuur was nooit uit. Dus al was het niet Hamas die dit heeft gedaan, er was toch wel een keer iets ontploft. Je kan niet ongestraft een heel volk onderdrukken en er vanuit gaan dat dat geaccepteerd wordt en jouw eigen volk relaxed zijn leventje kan leiden. Je kan verwachten dat dit gebeurt. En in plaats van de halve bevolking uit te moorden, kan je in oplossingen gaan denken en onderhandelen. Want wat er nu gebeurt is zeker geen oplossing voor Israël. De haat en verzet worden hierdoor alleen maar groter.
Wat snap je er dan precies aan? Want ik zou daar in grote lijnen in mee kunnen gaan als het zo zou zijn dat er voor 7 oktober vrede was en er sprake was van een veilige, eerlijke leefomgeving voor iedereen.
Toevallig zie ik net dit filmpje: https://vm.tiktok.com/ZGJovww3u/ En dat is precies hoe ik erover denk.
Heel eerlijk. Het is niet te vergelijken maar ik denk dan gelijk aan onze kinderen. De een is wat heftiger in emotie aangelegd dan de ander. Die ander triggert de eerste, subtiel maar gemeen. Daarop reageerde de eerste heel heftig terug...en wie krijgt dan meestal de schuld? Zo'n gevoel heb ik hierbij. Het is uiteraard niet te vergelijken maar echt...de denk- en werkwijzen van hamas zijn zo...zo...laag..(geen goede acceptabele woorden voor)
In dit geval denk ik dat Hamas dat helemaal niks uitmaakt. Een oorlog hoef je niet per se te winnen door het sterkste jongetje uit de klas te zijn. In dit geval hebben ze goed geschaakt en de ander schaakmat gezet.
Ik denk dat het hun bedoeling ook niet was om te winnen, want zoals al eerder gezegd hetvwas te verwachten dat Israël keihard ging terugslaan. Maar wat moeten de Palestijnen dan? Gewoon hun lot accepteren? En onder onderdrukking leven, hun hele leven de mindere zijn, getreiterd worden? Vermoord worden? Want dat is de wel de situatie van de Palestijnen. Ook in de westbank.
Ik krijg er meer een pester en gepeste gevoel bij. Een kind wordt gepest door een groter en sterker kind. En als de gepeste kind iets terug doet, krijgt hij nog meer slaag van de pester. Ik vind Israël lager dan laag. Er wordt hier gewoon vergeten dat Palestijnen de onderdrukten zijn.
https://twitter.com/OnlinePalEng/status/1722522099443810385?t=kxzG4rDonUaONcZ4odUPbQ&s=19 Vrachtwagen met water gebombardeerd. Nu krijgt Hamas in ieder geval ook geen water meer
Israël moet ook niet willen praten met de militaire tak van Hamas, maar moet willen praten met reguliere Hamas en de Palestijnen hun rechten geven. Dat is de enige manier waarop de militaire tak van Hamas kan worden verslagen. Dus stop met heel Palestina straffen voor de acties van een heel klein deel.
Natuurlijk wisten ze dat Israël zo zou reageren en dat maakt het in mijn ogen alleen maar erger, indirect hebben ze daar heel veel mee gezegd zonder expliciete woorden. De Palestijnen zijn niet de gene die deze oorlog voeren dat is Hamas. Het is verschrikkelijk voor de inwoners van Palestina wat daar op dit moment gebeurd en gebeurd is.
Maar Hamas zijn ook Palestijnen, het is het verzet van de Palestijnen. Als Hamas niet bestond, zou er dan geen verzet zijn. Hamas komt op voor de palestijnen. Het is niet een of ander groepje die daar de boel op komt stoken en niets met de Palestijnen te malen heeft.
Maar laten we vooral niet vergeten dat het niet zo is dat de situatie Israël/Palestina voor 7 oktober koek en ei was. Wisten jullie dat er in 2018 in Gaza een poging is gedaan tot een vreedzame demonstratie? Naar aanleiding van die demonstratie zijn er door het Israëlische leger minstens 195 mensen zijn vermoord, waarvan 41 kinderen, en 28.939 mensen gewond geraakt. The organizers of the “Great March of Return” have repeatedly stated that the protests are intended to be peaceful, and they have largely involved demonstrators protesting near the fence that separates the Gaza Strip from Israel. Despite this, the Israeli army reinforced its forces – deploying tanks, military vehicles and soldiers, including snipers, along the Gaza/Israel fence – and gave orders to shoot anyone within several hundred metres of the fence. Bron: https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2018/10/gaza-great-march-of-return/ Een poging tot demonstreren wordt beantwoord met geweld. Wat moeten deze mensen doen om gehoord te worden?
Ik vind dit wel een mooie vergelijking. Ik zie dan jongetje 1. Die is zo gevoelig geworden door een verleden waarin het gruwelijk gepest werd. Dit kind dacht eindelijk van de pester verlost te zijn, en een veilige plek te krijgen. Op die veilige plek was jongetjec2. Jongetje 1 begint direct de baas te spelen (want trauma, wil niet nog eens meemaken wat hij heeft meegemaakt.) Jongetje 1 accepteert dit niet. Begint terug te slaan, waarna 2 ontploft en buiten proporties reageert. Begrijpelijk. Ja Acceptabel. Nee. Oplossing. ???? En wat zie je de rest van de wereld doen? Het trauma (aan beide kanten) verder voeden.