Situatie in Israël en Palestijns gebied

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Feye, 9 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.247
    4.213
    113
    Vrouw
    het is ook gewoon hele moeilijke materie.

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.762
    113
    Nee, je bet-bet-betovergrootvader woonde ergens in Amsterdam, waarschijnlijk naast torentje x, dat huis staat er allang niet meer. Maar toch besluit je dat jij en je familie de wijk dus kunnen overnemen.

Florina, 11131618, Mammavan5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.867
    3.036
    113
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.762
    113
    Het weerbericht in Gaza: de komende dagen zonnig, ongeveer 30 graden in de schaduw, amper een spatje regen. Dus let goed op uw kinderen, ouderen en zieken, blijf binnen op het heetst van de dag, en drink voldoende water.

Als je een huis en water hebt en niet met zn miljoenen onderweg bent naar de andere helft van je afgesloten postzegel.

11131618 vindt dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.406
    21.795
    113
    Mij als wel-gelovige ook niet hoor. Ik heb werkelijk waar nog nooit gehoord dat het godslasterlijk zou zijn (vanuit ons geloof) wanneer joden in Jeruzalem zouden wonen, dit gebeurde nl al eeuwenlang (in de Ottomaanse tijd en daarvoor).

WWJD, Saartje33, Mammavan5 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.867
    3.036
    113
    .

Dus dan heb je wel het recht om elkaar de dood in te jagen? Want er word hier weer totaal over het feit heen gegaan dat ze ELKAAR de dood in jagen.

7. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.849
    18.597
    113
    Vrouw
    Nouja ik begrijp zeer zeker wel dat het Joodse volk een 'eigen' plek wilde hebben na de wereldoorlogen waar ze zich veilig zouden voelen. Het Joodse volk komt oorspronkelijk ook uit het midden oosten, wat inmiddels overwegend Islamitisch was. Zich vestigen in Arabische landen had ook niet de goedkeuring vermoed ik. Om dan de huidige inwoners van Palestina te verjagen is ook geen juiste oplossing geweest natuurlijk. Net als dat een gezamenlijke oorlog starten door een aantal Arabische landen geen juiste oplossing was. Zo zijn er over en weer fouten gemaakt en misdaden gepleegd.

Ysabella, Saartje33 en Maan14 vinden dit leuk.
  8. Vergeten

Vergeten Fanatiek lid

1 dec 2019
    1.011
    1.722
    113
    Vrouw
    #348 Vergeten, 13 okt 2023
    Laatst bewerkt: 13 okt 2023
    Mammavan5 en citroenrasp vinden dit leuk.
  9. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.849
    18.597
    113
    Vrouw
    Ja sinds de oorlogen is het allemaal mis gegaan he, aan beide zijden zijn extremisten ontstaan. Zo heb ik een kennis die uit Irak komt en Christen is, sinds de inval daar werd het te gevaarlijk om daar te blijven wonen of naar terug te keren. Geweld is dus nooit een goede oplossing, zorgt alleen maar voor meer haat.

Saartje33 en Maan14 vinden dit leuk.
  10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.406
    21.795
    113
    Als het puur om een eigen land te hebben ging, konden ze ook naar de JAO gaan. Daar hadden ze al een eigen plek. Zou iig veel ellende hebben bespaard :(

Mammavan5 vindt dit leuk.
  11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.849
    18.597
    113
    Vrouw
    Maar dat is niet waar het volk oorspronkelijk vandaan komt

12. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

26 mei 2018
    4.574
    3.940
    113
    Vrouw
    Hollandia
    Ik ben neutraal en vind het verschrikkelijk, voor zowel de Israëliërs als de Palestijnen.

En dan die kindjes en baby's...dat vind ik misschien nog wel het allerergste. Gister op tv ook Palestijnse baby's in een couveuse van een ziekenhuis.. Waar binnen enkele dagen geen stroom meer is:cry: Het is gewoon hartverscheurend. Kleine kinderen zijn altijd onschuldig, ongeacht waar ze vandaan komen.

Ik leef mee met alle onschuldige slachtoffers van beide kanten ❤

Knuffelmonster, Mama8891, Diiba en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.406
    21.795
    113
    Daarom zei ik ook: als het puur om een eigen land hebben ging. Want dat is vaak hun argument.
    Je zou toch denken na wat ze allemaal hebben meegemaakt, een veilige plek hebben prioriteit is. Vind het echt moeilijk te begrijpen dat na wat ze allemaal hebben moeten doorstaan ze desondanks zo slecht zijn omgegaan met de bewoners van Palestina.

14. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.867
    3.036
    113
    #354 Maan14, 13 okt 2023
    Maar als je de berichten een pagina terug ziet. Waren er eeuwen geleden daar ook al joden en was er eeuwen geleden ' 598 eeuw voor christus' er al oorlog en verdrijven van elkaar. 'bron historische websites'

Denk eerlijk gezegd als je hier naar kijk en in de tijd terug blijft gaan dit altijd al een onrustige gebied is geweest. En er eerlijk gezegd niet eens meer iemand toe te wijzen is naar rechtmatige bewoner.

Duidelijk informatie, over de geloven de tijd door.

https://npokennis.nl/longread/7798/waarom-is-jeruzalem-zo-belangrijk-voor-moslims-joden-en-christenen

15. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Dat vind ik wel een heel pessimistische kijk op de zaak hoor. Er zijn toch ook genoeg mensen die juist de verbinding proberen te zoeken, en genoeg plaatsen waar joden en moslims samen leven. Dat Ottomaanse Rijk had toch ook wel goede kanten...

Saartje33, citroenrasp en 11131618 vinden dit leuk.
  16. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    #356 Mammavan5, 13 okt 2023
    Dit zijn dus gewoon een stelletje idioten die denken dat ze in de naam van Islam dit mogen doen.
    Dit heeft dus werkelijkwaar niets met de islam te maken.
    Zelfs de hooggeleerde keuren het gedrag van hamas af en dat het islamitisch niet toegestaan is.
    Je mag never nooit iemand zomaar aanvallen punt.
    Dit is gewoon niet toegestaan en keur ik ook af.
    Ze hadden ter plekke afgeknald mogen worden want met dit soort zieke personen heb ik 0% medelijden.

11131618 en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Het is meer dan een geloofsding. Het gaat om de Palestijnse etniciteit. Terwijl niet Palestijnse moslims EN christenen al jaren Jerusalem kunnen bezoeken kunnen dezelfde aanhangers van deze religies van Palestijnse afkomst dit niet doen. En dit is nog maar één voorbeeld... De haat heeft in ieder geen religieuze basis.

(Dat ik mijn geloof/overtuiging/mening als enige juiste zie, betekent niet dat ik andere mensen geen andere geloof/overtuiging/mening gun. Het Christendom is voor mij ook een 'dwaalleer' omdat het pal tegenover de Islamitische monotheistische regels staat. Maar geen haar op mn kop of vers uit de Koran die dit verschil als vrijbrief voor onrecht ziet, laat staan oorlog. :o:)

Daarbij is het natuurlijk een feit dat Gaza al jaren een openlucht gevangenis (en binnen 24 uur waarschijnlijk een concentratiekamp...) is en dat Israel al jaren dmv zionistische politiek mensen in PALESTIJNS gebied plaatsen. Generaties zijn in Gaza (dus in gevangenschap) geboren en groot geworden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle oorlogsmisdaden en het lak aan mensenrechten van de Israëlische staat. Het is niet voor niets dat Netanyahu zo onwijs veel problemen met zijn eigen volk had. Er lopen rechtzaken van Israëlische soldaten tegen de Israëlische staat die getraumatiseerd zijn omdat ze Palestijnse baby's, kinderen en vrouwen moesten vermoorden. En nog wel andere problemen met het Israëlische regime.

Ik wist wel dat de zionistische lobby zo groot was maar het wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk hoe groot. Aan de andere kant, ik wist serieus niet, hoe onwetend zo veel mensen waren. Dat er blijkbaar zo'n grote groep mensen, zo veel geschiedenis en context missen. En gelukkig is er echt wel duidelijke informatie te vinden, ook van mensen die niet emotioneel verbonden zijn met de Palestijnen. (Wat de andere informatie niet minder waar maakt, maar voor buitenstaanders is het makkelijker bepaalde dingen aan te nemen van niet-islamitische of niet-Palestijnse bronnen.) Er zijn trouwens ook genoeg Joden die het Israëlische beleid niet goedkeuren en zich daarvoor uitspreken aangezien de staat Israël sowieso voor hele orthodoxe Joden geen joodse staat kan en mag zijn (want messias is nog niet daar etc etc.).

En alle idioterie over de onschuldige (!!) doden van beide kanten, daar kun en mag je geen goed woord over hebben. MAAR helaas heb je dit bij iedere oorlog, iedere natuurramp etc. Altijd zijn er wel idioten die blij zijn met het leid van andere onschuldige mensen. Ik denk niet dat je daar onderuit komt en ik vind dat mensen daar minder aandacht aan moeten besteden en zich meer moeten berusten op FEITEN en officiele cijfers. Want die zeggen eigenlijk al meer dan genoeg...

P.s. ik kies mijn woorden bewust. Met zionisten bedoel ik zionisten en niet joden. Met palestijnen bedoel ik palestijnen en niet Hamas.

Florina, Mery, Vergeten en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar laat die mensen alsjeblieft zelf kiezen of ze willen vluchten of niet en ga ze niet tegenhouden/afraden om te gaan. Dat is niet aan Hamas.

Maan14 en Spectre vinden dit leuk.
  19. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.849
    18.597
    113
    Vrouw
    Het is misschien wat pessimistisch maar ergens heeft ze wel gelijk. Zolang ouders hun kinderen blijven leren dat Israël slecht is omdat ze land hebben afgepakt en andersom dat Palestijnen/Arabieren enz. slecht zijn omdat ze joden/Israël van de map willen vegen, zal de cirkel nooit doorbroken worden. Liefde begint bij jezelf en hoe we onze kinderen daarin onderwijzen.

Ysabella, Vulpen, Caithxxx en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    #360 Mammavan5, 13 okt 2023
    Waar moeten ze naar toe vluchten.
    Ze hebben nergens naar toe gegaan.
    Het enigste wat ze nog hebben word ook afgepakt als ze vluchten want durf beide handen ervoor in het vuur te steken dat ze het land never nooit niet meer terug gaan krijgen.
    Want dan word er vanuit Israel gezegd hun hebben het achtergelaten dus hebben wij er recht op.
    En geen land zal Israelische regering en Netanyahu corrigeren of terecht wijzen want ze kruipen meteen in de slachtofferrol wat zo al deccania gaat.
    Het is helaas de keiharde en pijnlijke waarheid die ik niet alleen bevestig maar door weet ik veel hoeveel anderen.

Florina, Mery en citroenrasp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina