Zeker, maar of dar dus slim is is vraag 2. Een sterker land aanvallen is niet niks natuurlijk. De gevolgen daarvan zie je nu heel duidelijk.
Nee, inderdaad, onderhandelen met israel had in het verleden ook niks uitgehaald, er valt met ze niet te onderhandelen.
Klopt wat je zegt. Ook de Israëliërs hebben geen chili leven in die zin, ze zijn alert op luchtalarm en aanslagen. Je zag ook dat al de kolonisten net na 7 oktober allemaal hun huizen zijn ontvlucht en richting airport zijn gevlucht. Wel cru dat zij wel de mogelijkheid hadden om de oorlog te ontvluchten en de Palestijnen niet. Voelen zich niet veilig dus, dan denk ik ook waarom woon je daar dan ook? Ze hadden ook in Israël kunnen wonen.
De oorlog en gedoe is al decennia, maar Hamas heeft wel letterlijk olie op het vuur gegooid. En kon dit ook zeker verwachten. Eigenlijk ging het tussen Israël en omringende landen steeds beter en waren er onderhandelingen. Wie weet wat daar uit had kunnen komen..... Nu weten we echter een ding zeker en dat is dat hoe dan ook er alleen verwoesting zal overblijven. En de rest wat als.... En als er toen... Zal blijven.
Het feit dat de opa van die jongen in Nederland is geboren wordt nu gebruikt om hem de Nederlandse nationaliteit te geven en zo de druk op Hamas te kunnen opvoeren. Ik vind dat best een vreemde strategie, want als je bij al de ontvoerde joden gaat kijken in hun stamboom zullen er denk ik een behoorlijk aantal een voorouder hebben die in een ander land is geboren. Dus kunnen we misschien de helft van de gegijzelde wel een andere nationaliteit gaan geven. Het is de vraag of die jongen een woord Nederlands kent, of hij ooit in Nederland is geweest. Voor mij is hij echt geen Nederlander hoor.
Niet alles van Palestijnen is terreur hoor. Ze hadden Palestijnen gewoon moeten behandelen als mensen, ipv gevangen in een openlucht gevangenis. Israël houdt Gaza in de gaten, vanuit grond (hekken), lucht en zee. Niets kan erin of eruit zonder toestemming van Israël. Geef ze een land met eigen autonomie, dan heb je ook geen organisatie die er op uit is om je terug te pakken.
Ja dat. Er wordt altijd gedaan of Israël the good guy is, terwijl al jaren blijkt dat dat niet zo is.
Wat is de wereld toch ongelooflijk klote de laatste tijd. De mensheid is in zn geheel compleet van het padje. We zijn een stel achterbakse wezens en gedragen ons als een plaag. Overal waar teveel mensen op elkaar wonen breek de pleuris uit. We gedragen ons als rupsjes nooit genoeg. Als wij mensen het willen komt er een eind aan al die ellende. Maar de honger naar macht en vergelding maakt het voor eigenlijk iedereen onmogelijk om er wat leuks van te maken in het leven. En dat is precies wat je nu zie gebeuren in Israël en Gaza. En hier in het weste gaan we vrolijk door met het verdelen van de kampen en het kiezen van kanten. Over en weer worden wreedheden uitgehaald. Eerlijk gezegd is het geen wedstrijd verpissen en daar begint het in de meest negatieve zij wel een beetje op te lijken. Als niemand dit geweld wil, dan is het nu tijd om een streep te trekken en om samen de wereld daar weer op te bouwen.
Hamas kiest ervoor om zijn eigen burgers de bus te gooien. Ze hebben waarschijnlijk al meer Palestijnse slachtoffers gemaakt dan Israëlische. Hamas is alles behalve pro palestina, alleen maar pro geweld, pro slachtoffers aan welke zijde dan ook.
Prachtig verwoord! Als iedereen vooruit zal gaan kijken ipv achterruit zal de wereld een stuk mooier zijn.
Ach Hamas is geen haar beter. Dus vergelijkingen hebben geen zin. Het enige dat zin heeft is oplossingsgericht zoeken naar een uitweg. En ja beide zullen dan water bij de wijn moeten doen. Ze hadden ook een poging kunnen doen er wat van te maken in Gaza.
Ja tuurlijk hoor. Israël heeft maar een paar slachtoffers gemaakt, de rest is Hamas. Zolang mensen blijven denken zoals jij, gaat het nooit goed komen.
Ik word zo boos als mensen zeggen dat ze best een goed leven hadden of hadden kunnen hebben in Gaza. Dit geeft echt blijk van geen weet. Echt 0,0. Zeg dan liever niets.
Zeg ik dat ze het goed hadden? Nee!! Maar met geweld los je nooit wat op, dan ben je hopelijk wel met me eens. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om een ministaatje te creëren met een vreedzame regering. Ze hadden ook minder kinderen op dat kleine stukje op de wereld kunnen zetten. De bevolkingsgroei in Gaza is echt behoorlijk voor een landje zonder perspectief en enkel geweld.
En hoe is dat gekomen? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Palestijnse_Burgeroorlog Sindsdien zijn er strenge controles. Keur ik dat alles goed? Nee zeker niet. Maar Hamas en andere extremisten zijn de boosdoener. Dat wordt nu een beetje naar de achtergrond geplaatst.
Dit! Ik heb een collega (nee,geen moslim, geen Palestijnse en heeft geen buitenlands achtergrond) die een tijdje in Palestina heeft gewoon als hulpverlener in wat “rustigere” jaren en de verhalen zijn niet mals. Maar je hoeft niet eens iemand te kennen die er is geweest, als je een beetje verstand hebt en volgt wat er gebeurd in de wereld, weet je dat als je dagelijks door schrikdraad uren moet wachten om naar school en terug naar huis te kunnen, als je omringd wordt door muren met daarbovenop scherpschutters die voor de lol de trekker kunnen overhalen, dat je geen recht om die vier muren te verlaten wanneer je dat wenst, wanneer de kolonisten, beschermd door de leger, je mogen belagen en owee als je iets terug durft te doen, als je weet dat er geen toekomstperspectief is, als je niet met zekerheid erop kan rekenen dat jij,je familie of je vrienden veilig de dag doorkomen, kan je niet spreken van “het goed hebben”. Dan ben je of blind, onwetend of je hebt totaal geen empathie.
Hier valt mijn mond echt van open, maar deze uitspraken zijn zeker niet extremistisch . Met andere woorden, is het hun eigen schuld dat ze dagelijks kinderen aan bommen verliezen,moesten ze er maar niet zo veel van hebben. En moesten ze maar akkoord gaan met ministaatje, omdat k*t israel dat wil.
Dat zeg ik niet; ik bedoelde dat dat de slachtoffers die Hamas heeft gemaakt voor een groot deel bestaan uit eigen burgers; waarschijnlijk inmiddels meer dan dat ze slachtoffers hebben gemaakt aan de Israëlische zijde.
Als je, ze hadden een poging kunnen doen er wat van te maken vertaald als ze hebben het goed daar denk ik dat er iets niet helemaal goed gaan in je beoordelingsvermogen. Ik denk dat het belangrijk is dat er een oplossing komt. En dan kan alleen als beide partijen dat willen. En als we naar een vreedzame toekomst kijken ipv het geweld uit het verleden op te halen. Want dan blijven we er nog wel even in hangen hoor!