Hamas wordt gesponsord door Iran en die willen niet dat Israel als staat steeds meer geaccepteerd wordt in de Arabische wereld. Dit filmpje legt het goed uit vond ik. https://nos.nl/l/2494796
Tuurlijk kan dat waar zijn, misschien is het Israel, maar misschien is het een hamas kopstuk of iets anders. Je weet het gewoon niet zonder context. Net als die doden bij dat ziekenhuis, dat aantal is door Hamas ook hoger gezet voor een groter schok effect. En door alles wat er al op SM rondgaat voordat er iets van onderzoek gedaan kan worden, heeft iedereen zn oordeel al gevormd en maakt het voor de opinie niet meer uit wie het uiteindelijk was.
Dat filmpje heb ik ook gezien. Is ook gewoon vreselijk wat die kinderen moeten meemaken, die hebben een trauma voor het leven.. Het is ook niet dat ik me daarvoor afsluit, maar ik kan niet alle ellende van de wereld tot me nemen en daar nachten over wakker liggen en huilen. Er moet een bepaalde afstand blijven anders ga je er zelf aan onderdoor. Dat heb ik met vrijwel al het ellendig nieuws, tenzij het echt dichtbij komt.
We delen triest nieuws vooral. En als iedereen een beetje duidelijk is, zorgt dat voor meer begrip en minder frustratie wederzijds. Voorbeeld het filmpje van mij met het trillende hondje. Ik heb het geplaatst, omdat ik het zielig vond. Spectre reageert met lijstje met aanslagen. Dan gaan hier de stoppen door. Later zegt ze dat ze bedoelde iets over betrouwbaarheid te willen zeggen. Zeg dat dan meteen. Jij ook. Je reageert alleen: "wij van wc eend" Ik en waarschijnlijk mamavan5 ook, dachten dat je bedoelt dat mamavan5 de wc eend promoot, omdat zij van wc eend is. Later begrijp ik dat je bedoelt dat degene die dit nieuws ( al shebab gaza) naar buiten bracht van wc eend is.
Ik denk niet dat wij onduidelijk zijn, ik denk dat jullie gewoon niet goed in staat zijn berichten te begrijpen en te interpreteren. De stoppen slaan door bij elk bericht wat niet pro palestina is. En je deelt geen triest nieuws, je deelt elk bericht waar dat dan ook vandaan komt: twitter, iemands whatsapp. Je bent een doorgeefluik voor nep (of in elk geval geen geverifieerd) nieuws.
En dan als het alsnog van de wc eend is. Als ik zo een bericht neerzet met zo een vreselijke onmenselijk gebeuren is dat ongepast. En ik had niet eens die bron erbij gezet dus die vlieger gaat niet op. Ik had van het AD erbij gezet als link.
Kijk maar staat toch duidelijk een AD link bij. En ze reageerde op mij. Maar dat was niet meer en mindere dan een hele lage kleuterniveau reactie
Ja, het is wel gepast. Want ondanks dat het waar KAN zijn, en het dan heel erg is, hoeft dat niet zo te zijn. We kunnen niet alles voor waar aannemen en roepen hoe erg het is. We moeten kritisch zijn. En de vlieger gaat zeker op, want in het AD bericht staat dat het bericht komt van al-shehab.
Zoals ik al tegen marais zei, jullie kunnen niet goed begrijpend lezen. Het AD zegt niet dat er 13 mensen van 1 familie omgekomen zijn. Het AD zegt dat al- shehab meldt dat er 13 mensen uit 1 familie omgekomen zijn, dat is iets totaal anders. Dit is uit de link die jij deelde:
Maar het is dus de bedoeling dat we maar geen berichtjes gaan neerzetten hier, omdat het misschien niet waar kan zijn, we moeten kritisch zijn. Bij de overduidelijk pro Israël berichten is het blijkbaar geen probleem. Niemand valt erover, geen rare reacties erop niets.
Ik denk dat jullie gewonnen hebben, want ik heb zo geen zin meer om hier mee te schrijven. Elk bericht moet onder de loep worden gezet of het wel waar is, omdat het de Palestijnse kant belicht. Begrijpend lezen en berichten interpreteren zijn we gewoon heel slecht in blijkbaar.
Om enigzins te checken of een bericht betrouwbaar is hoef je geen journalistiek gestudeerd te hebben hoor. Gewoon kritisch zijn op je bronnen. Of in elk geval, niet alles wat je leest en wat voorbij komt direct te delen.
Op pro Israel berichten zijn dezelfde reacties hier; ook door andere leden dan jij en @Mammavan5. Kritisch zijn is zeker belangrijk, op berichten uit beide kanten en SM is nu eenmaal geen betrouwbare bron over het algemeen.
Vond dit zo'n mooi stukje. Het bekijken van filmpjes wat in je 'straatje' past (van beide kanten/partijen) kan ervoor zorgen dat je de andere partij als beesten ziet. Waardoor je zo'n haat gaat krijgen tegen die mensen van andere kant. En dat is ook een doel van al die filmpjes en gruwelijke foto's, om zo je gelijk te halen.
Hoe kom je daar nou weer bij er word echt neutraal gereageerd. Ik blijf posten wie het niet wil lezen negeerknopje bestaat. Maar ik laat mij niet monddood maken omdat ik pro Palestina ben . Dat zie je zo goed terug op alle nieuwsberichten iedereen die ook maar de ware kant van Israel laat zien word monddood gemaakt zelf Israeliers worden bedreigd met de dood . Ik blijf reageren omdat ik humaan ben met die mensen . En nee ben niet radicaal en nee ben niet gek en nee ben niet gehersenspoeld nee ik ben HUMAAN. Dan vraag ik mijzelf toch echt af wie er hier niet spoort als alles en iedereen maar als een hondje met zijn staart moet kwispelen voor diegene.
Dan kan ik niet anders concluderen dan dat je leest wat je wil lezen. Ik durf gewoon hier te stellen dat ik zowel de pro Israël betichten als de pro Palestijnen berichten heel kritisch heb bejegend. En met mij echt meerdere anderen. Als je ervoor kiest om alleen de extremen te lezen, dan is het logisch dat jezelf ook steeds extremer reageert. Maar in dit draadje is wel degelijk en redelijk evenwichtig kritisch gereageerd op beide kanten. Het enige waar echt de grote meerderheid op aanvalt is pro Hamas, wat echt iets heel anders is dan pro Palestijnen. En dat vind ik oprecht niet meer dan logisch.