Situatie op de basisscholen begin maart

Discussie in 'Corona forum' gestart door amdaa, 9 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als ik nu in alle rust terugdenk aan de eerste twee weken van maart, en de invoering van de eerste maatregel "blijf thuis bij verkoudheid", valt me achteraf iets op.

    Dat was de laatste week dat de scholen open waren. Als ik terugdenk aan die week valt me achteraf op hoe onwijs veel docenten en leerlingen verkoudheidsklachten hadden.

    Kennen jullie de tv fragmenten nog? De scholen half leeg, en voor die helft leerlingen moest met kunst en vliegwerk bezetting komen want zeker 30% van de leerkrachten moesten thuisblijven want verkouden. Ook op onze school en hier in de gemeente.
    Juffen hebben bij de praatprogramma's aangegeven dat het bijna niet te doen was om onderwijs te geven met zoveel ziekmeldingen. Gymleraren en IBers stonden voor de klas. Dit was mede de reden dat scholen dicht gingen volgens de overheid.

    Maar achteraf gezien blijft dit heel opvallend.
    In geen ander bedrijfstak was of is zoveel ziekteverzuim (rond 30%) met de "verkoudheidsregel". Zelfs niet in supermarkten of fabrieken waar heel veel volwassenen bij elkaar komen.

    Maar achteraf gezien kan het dus best zijn dat de basisscholen in de eerste weken toch veel besmettingen hadden? En dan gelukkig met milde klachten bij de meesten?

    Ik kan die situatie niet helemaal rijmen met de conclusies dat kinderen amper bijdragen aan de verspreiding. Want nu nog steeds zijn volgens mij in geen ander bedrijfstak zoveel uitvallen omdat werknemers met klachten thuis moeten blijven.
    (Zorg en verpleeghuizen reken ik in dit verhaal niet mee, want andere richtlijnen en zij komen per definitie in aanraking met kwetsbare groepen en zieken)
     
  2. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Ik weet niet hoeveel leerlingen en docenten in een willekeurige maart al wat lopen te snotteren. Die normaal wel gewoon zouden komen. Scholen zijn broeinestjes voor verkoudheidsvirussen.
     
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik vind dat eigenlijk best logisch, zeker als het grootste deel daarvan ook echt verkoudheden was, wat natuurlijk gewoon kan. Kinderen hoesten en niezen nou eenmaal wat minder gecontroleerd. En dan is het logisch dat de juffen of meesters bij nou contact ook die verkoudheden oplopen. Het ziekteverzuim is dan juist hoog omdat je met ‘onzinklachten’ thuis moet blijven. En met onzinklachten bedoel ik natuurlijk dat niemand het normaal gesproken in zijn hoofd zou halen om met een snotneus thuis te blijven en nu moest het wel.

    Mijn zoon was ook om de haverklap verkouden toen hij nog naar de peuterspeelzaal ging, en nu voor het laatst toen ik ook klachten had, terwijl hij al bijna twee weken thuis zat. Dus daarvoor circuleerde ook het ene na net andere verkoudheidsvirus in zijn groep.

    Ik denk dat je er pas iets zinnigs over kan zeggen als mensen in het onderwijs en kinderen getest zijn op antistoffen en evt ook als je nagaat hoe vaak een leerkracht gemiddeld verkouden is in die periode.
     
  4. maliro

    maliro Niet meer actief

    Überhaupt wel wat vragen. Hoe zit het nu met thuis blijven als je ziek bent geweest? Het advies is toch 24 uur? Mijn dochter mag pas op 21 april naar de noodopvang omdat ik mogelijk corona heb gehad. En nu mag dochter dus 2 weken niet komen. Zal aan de incubatietijd liggen denk ik?
     
  5. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier totaal niet herkenbaar. Bizar weinig zieke kinderen en geen zieke leraren. Is dus misschien heel erg regio gebonden?
     
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ja, je dochter zou dan idd 2 weken in quarantaine moeten
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ja maar die dezelfde "onzinmaatregelen" gelden voor iedereen. In alle bedrijfstakken behalve zorg. Dus ook voor alle ouders van die kinderen die met de betreffende kinderen in nauw contact staan.
    En in alle andere takken valt het reuze mee qua ziekteverzuim agv verkoudheid.

    Want dadelijk kun je natuurlijk weer hetzelfde krijgen. Juffen pikken binnen een paar dagen iets op van rondlopende virusnesten en moeten weer massaal thuis blijven.
     
  8. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Precies, hier net zo. In dochter haar klas waren slechts 2-3 kinderen afwezig. Van de hele school 2 leerkrachten.
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Het is nogal een verschil of je een verkouden kind thuis hebt, of dat je een klas vol met kinderen hebt met allemaal verschillende virusjes. Toen ik voor de klas stond was ik ook vaker verkouden. Nu meestal maar 1x per jaar, soms zelfs helemaal niet.
    Maar ik moet ook zeggen dat ik het niet herken van de school van mijn kinderen. Die draaide nog prima in die periode. Scheelt dat het een hele grote school is en er veel vervangmogelijkheden zijn. Ik vermoed dat kleinere scholen ook sneller in de problemen kwamen.
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier was het wel heel breed, maar wellicht ook typerend voor (wat later bleek) Brabantse brandhaard.

    Maar ook op landelijk niveau, iedere dag die week kwam op tv dat scholen de opvang van klassen amper geregeld kregen en dat veel klassen toch thuis moesten blijven door gebrek aan vervanging.

    En het was landelijk gezien zo nijpend dat het de doorbraak gaf voor de kabinet om alle scholen maar te sluiten.
    https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/coronavirus/6037858/waarom-de-kinderopvangcentra-en-scholen-nu-ineens-wel-dicht-zijn.amp
     
  11. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Bij onze zoon in de klas waren 2 kinderen flink ziek. Griep.
    Onze dochter was net voor de vakantie 2 weken ziek geweest. Ook griep. Daarna ging ze eind februari weer flink hoesten en had keelpijn ( ook neusverkouden)

    Er heerste toen ook de gewone griep.
     
  12. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Ja maar ik kan verkouden thuis werken en hoef me dan niet ziek te melden. Dat scheelt alweer iets.

    En misschien dat 25 kleuters om je heen je ook eerder besmetten dan 1kleuter thuis. Overigens was dit bij ons niet het geval er was bijna niemand ziek qua leraren op onze school. Maar mijn peuter is als hij naar de opvang gaat altijd verkouden. Nu wat weken thuis en veel minder tot niet.
     
  13. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    bij ons op school waren heel wei of zieken en geen van de leraren was afwezig.
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Bij ons op school waren er best wat kinderen en leraren die zelf in een risicogroep vielen of een naast familielid hadden in een risicogroep... en die dus uit voorzorg thuisbleven. Officieel dan met de smoes dat ze verkouden waren. Omdat ze geen gedoe wilden met een leerplichtambtenaar.
     
    Seffie en merah vinden dit leuk.
  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Dat snap ik wel, maar in genoeg beroepsgroepen levert dat veel minder problemen op. Als bij mijn man op het werk veel collega’s thuis moeten blijven met ziekteklachten gaan ze thuiswerken. Op een school wordt het natuurlijk sneller een probleem, wanneer een aantal leraren vanwege een verkoudheid thuis komen te zitten, is de vervanging op een gegeven moment wel op.
    Daarbij denk ik nog steeds dat het net zo goed mogelijk is dat er op een school meer verkoudheidsvirusjes rondgaan tov andere werkvelden, waardoor het ziekteverzuim in die periode hoger lag.

    Ik sluit daarbij niet uit dat er op de scholen al corona rondwaarde, maar ik vind het gewoon nog veel te vroeg om die conclusie te maken alleen op basis van het gegeven dat er veel verzuim was onder leerkrachten eind maart.
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb het niet over functies die thuis kunnen werken.

    Juist in de fabrieken, distributiecentra, supermarkten enz waar mensen niet thuis kunnen werken en waar ze wel thuis moesten blijven met verkoudheid, is sprake van relatief lichte stijging van ziekteverzuim.

    Bij lange na niet de ontwrichtingsaantallen die we landelijk zagen in het onderwijs.

    Het effect was zo heftig binnen 1 dag. Zondag werd die maatregel aangekondigd, en maandagochtend kwamen al massale berichten in de media van half lege scholen en gymleraren voor de klas. Wij kregen zelfs die zondagavond al een mail van het bestuur dat ze zoveel ziektemeldingen hadden dat ze maar moesten kijken hoe ze het gingen regelen maandag.

    Terwijl de rest van het bedrijfsleven diezelfde maandag gewoon doorging met productie draaien. Vast met ziektemeldingen, maar geen uitval van 30% van de werknemers ineens.

    Het verschil is gewoon immens.
    Geen een ander sector is gesloten doordat er zoveel ziektemeldingen waren nav verkoudsmaatregel.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    En daarnaast:

    Dat gaat dadelijk toch niet anders zijn als scholen weer opengaan?

    Dan komen diezelfde kinderen weer in die ruimte bij elkaar, en moeten de juffen weer thujsblijven bij verkoudheid. Hoe lang gaat het dan duren voordat dit probleem zich herhaalt?
     
  18. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Maar dat had dus niet alleen te maken met ziekteverzuim. Een groot deel liet hun kinderen ook gewoon uit voorzorg thuis. Bij ons leefde dat ook niet overigens.
     
  19. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Wellicht dat de regels voor zorg gaan gelden voor leerkrachten en ze dus ook koorts moeten hebben?
     
    amdaa vindt dit leuk.
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier geen herkenning eigenlijk. Wel minder kinderen, maar dat meer omdat ouders al angstig waren geworden en daarom hun kinderen thuis hielden. Daarbij.... als er zoveel leerkrachten ziek waren, dan is het toch raar dat er niemand uiteindelijk is opgenomen in het ziekenhuis, normale afdeling of de ic. Dat was toch wel opgevallen lijkt me.
     

Deel Deze Pagina