Situatie op de basisscholen begin maart

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door amdaa, 9 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik hoop het ook niet, maar dit weten we toch helemaal niet?
    Er worden geen cijfers per beroepsgroep gecommuniceerd.

Seffie vindt dit leuk.
  2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Volgens mij is dat een algemeen probleem in het onderwijs en niet specifiek van begin maart dit jaar.
    In deze regio waren trouwens niet opvallend veel zieke kinderen of leerkrachten, zal wel regiogebonden zijn geweest.

Daarbij, wat kunnen we daar nu nog mee dan?

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ook zonder cijfers was het echt wel opgevallen, als dat het geval was geweest.

4. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dit eigenlijk. Hier bij twee kinderen in twee groepen maar 1 meisje ziek eind februari begin maart (wel opgenomen in het ziekenhuis geweest). Dat is het.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Misschien zijn leraren gewoon wat zwakker van gestel? Het is sowieso een beroepsgroep met enorm hoge verzuim cijfers.

6. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Van de 3 scholen die hier het dichtste bij staan, zijn er in totaal 3 kinderen opgenomen geweest, 5 leraren en meerdere ouders. Waarvan we er van 1 weten dat die op de ic heeft gelegen en nu herstellende is.
    Overigens herken ik wel hetgeen wat @amdaa aangeeft hier maar ook op meerdere plekken buiten brabant waren er best veel leerkrachten ziek maar ook kinderen, konden niet alle klassen naar school en is uiteindelijk al op vrijdag de school helemaal dicht gegooid vanwege een toen nog mogelijke besmetting. Terwijl er buiten brabant ook al scholen waren die klassen naar huis stuurde bij gebrek aan vervanging. De keuze om thuis te houden gold hier alleen voor diegene die zelf een risicogroep waren (qua kinderen) tot er dus die mogelijke besmetting was toen mochten we als ouders dit ook beslissen als 1 van de ouders of ander gezinslid een risicogroep was, maar toen besloot men op zondag dat ze sowieso dicht gingen. Er is vanuit school nu wel gecommuniceerd dat voor kinderen die zelf risicogroep zijn of een gezinslid in de risicogroep hebben een oplossing wordt bedacht mochten de scholen wel weer open gaan.

amdaa vindt dit leuk.
  7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En dit alles vóórdat de scholen dicht gingen? Bizar

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hoezo bizar?

In de week voordat de scholen dichtgingen was echt dagelijks op het nieuws hoe nijpend de situatie op scholen was. Dat is zelfs aangedragen als 1 van de belangrijkste oorzaken voor het sluiten van scholen.

Mijn kinderen gingen die week ervóór ook maar 2,5 dag naar school, waarvan ze 1,5 dag met meerdere klassen gezamenlijk opgevangen werden door de gymleraar. Donderdag en vrijdag moesten ze thuis blijven want er waren überhaupt amper meer personeelsleden om klassen te bezetten.
    Qua kinderen was 40% van de school ziek (of minstens verkouden) thuis.

In de eerste twee weken van maart heeft Corona heel breed en heftig huis gehouden in Brabant. Het aantal geteste besmettingen schoot niet voor niks de lucht in de week erna.

Maar de problemen qua bezetting op basisscholen waren al landelijk niet houdbaar die laatste werk.

9. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Het daadwerkelijk op de ic komen is van de week erna. Op de 3 scholen waren die week voor de scholen dicht gingen al meerdere met vermoeden corona, een aantal ouders met corona en op dat moment 1 kind met corona. Begreep de week erna dat het er meerdere waren. Aangezien de scholen redelijk dicht bij elkaar zitten en er dus uit onze wijk ook kinderen op de andere scholen zitten weten we hoe het bij die andere scholen zit. Begreep dat er wel meer in het zkh zijn gekomen maar van onze school zelf weet ik enkel dat er 1 op de ic terecht is gekomen. Van de 3 zijn er 2 die toch wel onder de noemer groot vallen, de 3e is ook niet heel erg klein maar wel kleiner dan de andere 2. Van de 17 leerkrachten die voor de klassen stonden normaal was meer dan de helft ziek aan het einde van die week (en dan reken ik even 1 leerkracht per klas sommige hebben er 2 waaronder die van het vermoeden).

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier op school waren een aantal leerkrachten ziek die week. Leerkrachten rouleerden over de klassen, zodat alle leerlingen 4 van de 5 dagen les hebben gehad.
    Mij viel het ook op, dat er zoveel verzuim was onder de leerkrachten die week. Ik heb het er ook op dit forum over gehad. Ter vergelijking, op onze afdeling hadden er die week 2 of 3 werknemers verkoudheidsklachten (van de 60).
    Ik denk eerlijk gezegd dat een bepaalde onzekerheid ook meespeelt. Dus dat leerkrachten zich sneller hebben ziekgemeld, want wanneer heb je hoest- en/of verkoudheidsklachten? Als je 1x hoest of niest, als je 3x op een dag je neus moet snuiten? Of toch pas bij 5x? Dan meld je je misschien toch maar ziek, het zekere voor het onzekere. Koorts geeft wat dat betreft wat meer duidelijkheid. De meeste leerkrachten op onze school waren uiteindelijk ook maar 1 of 2 dagen afwezig.

11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik denk eerder dat het opviel dat veel mensen en kinderen snotteren.
    Mijn eigen kinderen ook. Mijn zoon had zelfs koorts en alles precies in dat weekend. Maar het was geen corona, waarschijnlijk gewoon een griep. Want niemand in de omgeving is ziek geweest.
    Ergens vind ik de regel blijf bij verkoudheidsklachten thuis een beetje dubbel. Ik snap het wel, maar als ik naar mijzelf kijk. Ik ben bijna altijd wel verkouden en hoesterig. Als ik in de auto de airco aanzet of in de nacht een raam open heb staan dan heb ik de volgende dag al een dikke keel. en zo zijn er meer oorzaken van hoesten en snotteren (allergie, hooikoorts etc)

ik werk in een supermarkt, vitaal beroep dus. Ik mag pas thuis blijven als ik koorts heb. Dus op mijn werk mag ik wel hoesten terwijl ik 300-400 klanten per dag zie. Maar in mijn vrije tijd zou ik niet eens mogen wandelen in mijn eentje, ook al hou ik dan genoeg afstand.

12. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik heb er niet zo veel van meegekregen hoe het hier op de basisschool is gegaan. In de week dat het advies in braband van kracht ging om bij verkoudheid thuis te blijven heb ik mijn kinderen (noord holland) al thuis gehouden. Toen was die regel hier nog niet van toepassing. En ik weet dat veel anderen dat ook deden. Mijn kinderen waren overigens niet verkouden maar ik was voornamelijk erg bang. En dat begreep school en die gaven toen aan dat ze daarvoor ook geen leerplichtambtenaar of wat dan ook in zouden schakelen. Sinds dien maakt zoon thuis zijn huiswerk en dochter is in de week voor de sluiting van de scholen nog 1x naar de psz geweest toen hier de verkoudheidsregels in waren gegaan. Ze was toen met 3 kinderen op een groep van normaal 16 kinderen.

13. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.476
    885
    113
    Bij ons maar 1 zieke leerkracht en dat werd onderling opgelost, kinderen hebben die week gewoon de hele week les gekregen.
    Hooguit 1 of 2 zieke kinderen per klas, verder niet..

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoezo kinderen dragen niet bij tot de verspreiding van het virus? Heb ik iets gemist?

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier waren er juist in januari meerdere leerkrachten en kinderen ziek maar verder weinig zieken. Niet meer dan een andere winterperiode.

16. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.812
    689
    113
    Vrouw
    Hier kregen we vd week bericht dat er al 3 leerkrachten 3 weken ziek zijn maar behoorlijk ziek ook. Ze zijn niet getest maar ze vermoeden corona.

17. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Hier vlak voor de carnavalsvakantie enorm veel zieke kinderen en leraren op school. Mijn zoon is eigenlijk nooit ziek, maar ook hij was flink beroerd. Leraren ziek, zaten toen maar een paar kinderen in de klas. Regio Oosterhout.

18. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Dit is ook mijn ervaring met die week.

Ik woon ook in Noord Holland, maar hielt mijn jongste ook thuis omdat hij wat verkouden was. Normaalgesproken had ik hem gewoon naar de psz laten gaan.
    En meer ouders en juffen namen die verantwoording waardoor veel "ziek" waren.

19. Sunna

Sunna Fanatiek lid

10 okt 2017
    1.103
    600
    113
    Op mijn werk zijn dit schooljaar 2 leerkrachten ziek geweest met groep maar dat was in de winter. Begin maart niemand. Wel bleek na de carnavaksvakantie een aantal ouders die op wintersport waren geweest corona te hebben, dit was na de schoolsluiting. Inmiddels 1 collega die zeer waarschijnlijk corona heeft.

Thuis blijven met verkoudheid maakte het bij ons ook wel lastig en gek, ons bestuur gaf aan dat we dat niet rond gingen krijgen, dus alleen thuis blijven als je ook koorts had, tegen de maatregelen in dus. Toen gingen de scholen na die berichtgeving al dicht.

Als ik naar mezelf kijk met peuter en baby thuis en opvang en 25 kleuters om me heen op werk , ben ik vrij regelmatig verkouden in de winterperiode. Maar dat is nooit een reden om thuis te blijven tot we hierin terecht kwamen. In elk geval is mij niet opgevallen om maart dat er meer mensen dan anders aan het snotteren waren

amdaa vindt dit leuk.
  20. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.812
    689
    113
    Vrouw
    Ik vraag me af wat TS met dit topic wil bereiken, het is voorbij begin maart. We zitten nu in een hele andere situatie en de situatie van scholen begin maart is niet meer van toepassing maar ook niet interessant.

De Scholen zijn tot en met de mei vakantie zeker, en rond 21 april horen we wel weer wat er dan verwacht word van ons ouders en van de scholen..

Het heeft echt geen nut om het te hebben over iets wat al een maand geleden was en niet meer van toepassing is...

merah en rijo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina