Situatie op scholen

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door MissXray, 3 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Eens, maar nog genoeg ouders die dit pré-corona wel deden hoor. Pcm erin en gaan met die banaan. Hoop wel dat dat nu een beetje verleden tijd is/wordt/blijt.

GossipGirlxoxo, bosi333 en MissXray vinden dit leuk.
  2. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.600
    8.724
    113
    Vrouw
    Lijkt mij dus niet. Alleen bij klachten blijven zij thuis, net als de kinderen.

3. MissXray

MissXray Niet meer actief

Is deze regel er voor de hele samenleving dan af? Dat heb ik echt niet mee gekregen. Dus ongevaccineerd en nauw contact met een Corona besmet persoon is geen quarantaine meer?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Jawel. Het gaat erom als je een niet nauw contact bent. Dus bijvoorbeeld in een klaslokaal waar Pietje 10m van de besmette leerling af zit.

5. MissXray

Ja dus een ongevaccineerde leerkracht gaat bij nauw contact dus gewoon net als de rest van Nederland in quarantaine. Leek me al vreemd dat dit opeens niet meer voor leerkrachten zou gelden, maar wel voor de rest van het land.

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.600
    8.724
    113
    Vrouw
    Nee, want nauw contact moet in quarantaine. De klas wordt nu alleen niet meer als nauw contact gezien, wat voorheen dus wel was.

7. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.600
    8.724
    113
    Vrouw
    Het verschil is dus dat die leerkracht geen nauw contact meer is vanaf volgende week. Of de leerling moet de hele dag naast haar hebben gezeten, dat kan ze zelf het beste inschatten. Maar voor Pietje die achterin de klas zit, hoeft ze dus niet meer voor thuis te blijven.

MissXray vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Hier inmiddels een hele lading Coronabesmettingen...kinderen en leerkrachten. Kinderen mogen wel gewoon naar school (zelfs als er nauw contact is geweest; in één van de mails staat letterlijk 'zijn daardoor mogelijk in nauw contact geweest met ...' en verderop in de mail dat in quarantaine niet hoeft als een kind geen klachten heeft), pas als ze klachten krijgen moeten ze thuis blijven ed. Zowel op basisonderwijs als VO trouwens, dat verbaasde me dan wel weer enigzins.

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik hoop dat het thuishouden van kinderen met flinke klachten (koorts, flink hoesten, niet goed voelen) en positief geteste kinderen tot boeren gezond verstand hoort, en niet eerst voorgekauwd moet worden in een beslisboom.

Mississippi en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Bij mijn dochter in de klas (brugklas) zijn nu 10 kinderen met corona.
    De gevaccineerde kinderen konden meteen weer naar school. De ongevaccineerde mogen maandag weer naar school, met het verzoek eerst een zelftest te doen.
    Schijnt dat er maar een stuk of 5 kinderen gevaccineerd zijn, dus ze hebben een heel leeg klasje vandaag :roflmao:

Ze hebben maar twee dagen in totaal thuis gezeten. Maandag na de eerste bekend geworden gevallen en gisteren zijn ze naar huis gestuurd ivm een nieuw geval.
    Ik geloof dat het beleid van deze school heel soepel is en niet helemaal klopt met de richtlijnen of ik snap de nieuwe richtlijnen nog niet zo goed :roflmao:
    Maar heel eerlijk vind ik dat wel prima. Ik wil gewoon dat mijn dochter naar school kan :oops:

11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.103
    14.817
    113
    Vrouw
    Wij hebben mail gehad van school dat er geen online les wordt gegeven aan individuele leerlingen, dus ziek of snotterig thuis=geen les. En zelf achter de aantekeningen aan.
    Alleen als een volledige klas thuis zit wordt er online les aangeboden.

12. 3musketierseneengirl

3musketierseneengirl Fanatiek lid

6 jan 2021
    2.369
    1.760
    113
    Vrouw
    ja dat is bij ons op vo en po ook. Op zich wel logisch best lastig om die enkeling ook nog online les te geven als je volle klas live les geeft.

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.103
    14.817
    113
    Vrouw
    Ik snap het ook. Mijn jongens zeiden toch al dat de hybride lessen echt een ramp waren. Nu maar hopen dat zoon niet te veel thuis komt te zitten;)

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.103
    14.817
    113
    Vrouw
    Zoon van 13 vertelde gisteren dat ze binnenkort een klasse middag hebben. Ze gaan lekker uit eten bij een restaurant.
    Leuk idee zeg!
    Alleen hoe die mentor dat nu wil gaan doen is mij een raadsel.
    De dag voor en de dag van hebben ze een lange schooldag. Dus even met zijn allen langs de teststraat wordt nog lastig denk ik. Het merendeel van de klas is niet gevaccineerd. Mijn zoon is bereid om daarvoor te gaan testen, maar of heel zijn klas dat wil vraag ik me af...

We wachten maar even af...:D

15. MissXray

Op PO snap ik dit niet hoor. Hier worden de tijdstippen van klassikale uitleg gemaild dan gaat teams aan en kun je gewoon vanuit huis meedraaien. Na de klassikale uitleg gaat teams weer uit en kan je thuis gewoon verder werken. Digibord is zichtbaar op teams en de uitleg is duidelijk te horen.

16. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dochter heeft dat gelukkig gister al gedaan. Ze gingen een uur bowlen en daarna was er nog wat eten en drinken. Hadden ze niet 2 weken later moeten plannen.

Zxcvb vindt dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.115
    12.094
    113
    Hier toch maar weer een test gedaan. Veel leuke dingen in het vooruitzicht en hij begon te snotteren met hoesten. School heeft afspraken met een commerciële teststraat, en dan weet je het maar na 15 minuten. Negatief, dus weer naar school.

GossipGirlxoxo en Zxcvb vinden dit leuk.
  18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, dat zou je denken en hopen hè. En voor een hoop ouders geldt dit ook zo. Maar je hebt altijd te restjes...
    En ik snap het hoor, hier is het soms ook best stress als een kind 's nachts of 's ochtends ziek blijkt terwijl wel allebei moeten werken. Beiden onderwijs, dus thuiswerken is niet bepaald een optie en vervanging is -zoals bekend- ook niet gegarandeerd. En al voor corona werden we wat voorzichtiger met grootouders bij laten springen (zijn een paar keer zelf ziek geworden na dat soort oppasverzoekjes) En sinds corona kijken we helemaal wel uit. Zeker toen ze nog niet gevaccineerd waren.

Dus echt: ik snap het. Maar er worden soms kinderen bij ons op school afgeleverd waarvan je denkt: dit kan ècht niet. En dan vaak de kinderen met een sneu koppie terwijl de ouder ernaast staat te liegen "Maar hij / zij wilde het zó graag proberen." Terwijl je aan alles ziet dat het kind niks liever wil dan in bed liggen. Maar de ouder(s) moeten hun kind gewoon ergens kwijt. Nou, da's vaste prik bij mij; binnen een half uur zit ik bij dat kind "Volgens mij gaat het toch niet hè? Zal ik je vader / moeder toch maar even bellen?"

GossipGirlxoxo en amdaa vinden dit leuk.
  19. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    #239 Snoopy1983, 16 sep 2021
    Laatst bewerkt: 16 sep 2021
    Wat je gelijk hebt! Ik hoor dit zo vaak: 'Ja hij heeft vannacht gespuugd maar wilde zo graag weer naar school'! :rolleyes:
    Ondertussen spuugt het in de klas en gaat het norovirus lekker zijn gang bij de andere kinderen inclusief de juf.

Ik hoop dat dat na corona beter gaat, maar ik ben bang van niet.

Marleen31, GossipGirlxoxo en amdaa vinden dit leuk.
  20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is absoluut niet ideaal, maar kan inderdaad in de bovenbouw over het algemeen wel. Laptop op teams, torentje bouwen om dat ding op te zetten. (Moeten wel een paar kinderen in de klas wat anders gaan zitten omdat ze anders niet meer op het bord kunnen kijken.) Ik heb een bluetooth-headsetje zodat de microfoon in de beurt van mijn mond is. Dan geef ik gewoon mijn les. Leerling die thuis zit kan het virtuele handje opsteken. Dan doe ik even één oortje in, laat de vraag stellen (herhaal ik even) en geef antwoord. Of ik spreek met die leerling af om vragen even in de chat te typen, dan geef ik antwoord zodra ik kan. Net als normaal als ik mijn rondje door de klas maak; dan moeten ze ook wel eens wachten. Leerling betrekken bij de les gaat op zich ook wel. Laat ik iedereen met een wisbordje het antwoord in de lucht steken, kan een leerling die thuis zit ook gewoon voor de camera houden. Moeten ze met een maatje werken? Dan zet ik een leerling die op school is even met de laptop op de gang.

Met bovenbouwleerlingen kun je prima afspreken: dit was de uitleg van rekenen, maak nu de les. Om 10.00 moet je weer online zijn voor de uitleg van taal. Of ik laat ze de hele tijd (uitgezonderd pauzes) gewoon online blijven met camera aan. Dan kan ik af en toe nog even aanmoedigen of complimenteren.
    Vooral omdat we veel vakken digitaal maken, ik zie de antwoorden live binnen komen. Ik kan dus met een leerling thuis net zo makkelijk meekijken als met de leerlingen in de klas. Of ik nu naar iemands tafeltje loop om even een opdrachtje samen te verbeteren of dat via teams doe. Maakt niet zo veel uit. Dat je het resultaat niet meteen ziet, is als je op papier werkt iets lastiger. Maar goed, dan laat je even een foto maken zodat je het kunt bekijken.

Het is voor de leerling die thuis zit wel lastiger hoor. Je hebt toch minder goed zicht op het bord, voelt je net wat minder betrokken etc.
    Maar na 1,5 jaar corona vind ik dat leraren toch echt wel voldoende basiskennis moeten hebben van ICT om dit op te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog scholen zijn waarbij ze geen laptop hebben voor iedere klas en waar niet elke leraar en leerling toegang heeft tot Microsoft Teams / Google Meet of iets soortgelijks. En nogmaals: in de onderbouw is het echt lastiger omdat de kinderen dan vaak hulp van ouders nodig hebben om in te loggen en op tijd aanwezig te zijn. Maar in de hoogste groepen moeten de meeste kinderen dit inmiddels toch ook wel redelijk zelfstandig kunnen. En in het VO al helemaal.

Deel Deze Pagina